onsdag, februar 07, 2007

SV-skolen

- Slutt å leke med dukkene, jenter, dette er seriøs matteundervisning! Nei, nei, nei, du kan ikke klippe håret på den ene og late som det er Ken for å svaret til at 1+1=3. Nei, Jenny, når jeg sa at du ikke skulle leke med dukkene så mente jeg at du ikke skulle leke med dem. Selvsagt skal du leke med dem for å få mattestykket til å gå opp! [Djupedal-skolen]


Skulle gjerne vært en liten flue på veggen på regjeringskonferansen på Statsministerens kontor i morgen kl.12.15 når likestillingsministeren stiller kunnskapsministeren til veggs. I høst raste nemlig Karita Bekkemellom mot Kunnskapsforlaget Aschehoug & Gyldendals lansering av et jenteleksikon og et gutteleksikon som begge så ut til å ta utgangspunkt i å fremheve og forsterke kjønnsforskjeller. Ja, hun gikk faktisk så langt at hun vurderte å be forlaget trekke leksikonene tilbake. Men kunnskapsministerens forslag til at jenter skal leke med dukker i mattetimene for å få flere jenter til å velge realfag kan vel umulig bidra til å fremheve og forsterke kjønnsforskjeller, kan det? Og det kan da umulig være basert på fordommer om at jenter bare liker å leke med dukker? Og hvordan vil dette bidra til å løse utfordringene med at:

- Flertallet av barn som sendes til spesialundervisning, er gutter
- Det er langt flere gutter enn jenter som har atferdsproblemer
- 90 % av all vold og kriminalitet begås av unge gutter og menn

VamPus foreslår at i stedet for å drive å leke med politikk, så kan Djupedal begynne å leke med dukker et sted med polstrede vegger.

Kommentar fra seilern;
- Men hvordan blir brøkregning med dukker? Må man rive av dem armer og bein? I såfall er det jo oppfordring til vold.

9 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg til guttene skal begynne å leke med kruttlappistoler og radiostyrte biler for å få taket på tysk grammatikk. For en tyllebukk!

    SvarSlett
  2. Kruttlapppistoler er mer min greie. Kanskje jeg hadde vært bedre i matte hvis jeg hadde fått lekt med det i timene?

    SvarSlett
  3. Dukker...har det med realfag å gjøre???? Kruttlapp-pistoler er jeg med på. Og kjemiske eksperimenter. Masse kjemiske eksperimenter...

    SvarSlett
  4. Min store drøm er at norsk skole blir til for å lære - ikke for lærerne.

    Enhver lærer jeg kjenner maser hele tiden, HELE TIDEN, om hvor mye de har å gjøre, men dette tror jeg ikke noe på.

    De har:
    "tvungen avspassering",
    "planleggningsdager",
    "sommer-ferie",
    "høst-ferie",
    "Jule-ferie",
    "Vinter-ferie",
    "hellig-dager",
    Når jobber egentlig disse luringene??
    Jo - mellom 08:00-15:00 - lunch ikke inkludert. De sier at de tar med seg hjem, det stemmer ikke, for de retter prøver og lager prøver på skolen (underviser ikke hele tiden, skjønner dere)...

    Så - med all denne fritiden, hvordan bli lærer??
    Gå ut med 3 i snitt fra VGS, gjennomføre 3 år studier (trenger ikke ha super-karakter), og bestå ped!! Det ser ut som de blir vant med arbeidstiden allerede i studitiden - helt latterlig :-)

    SvarSlett
  5. Man kan gjøre en mengde spennende fysikk-eksperimenter med dukker. Kan gå litt hart utover dukkene, men noe må man jo ofre for vitenskapen.

    SvarSlett
  6. De hjernevaskede boikott-tilhengere trenger litt ideologisk påfyll.

    Hva med å søke litt alternativ kunnskap?

    http://youtube.com/watch?v=54yjdiZZvFA&mode=related&search=

    SvarSlett
  7. Ha ..ha..jævlig bra bilde...
    Noen som veit om noen ledig lærer-stilling forresten ?

    SvarSlett
  8. hehehm, nei, merkelig nok, etter den lønna de sier de har, så er det faktisk ikke så mange lærerjobber å oppdrive. Men "markedet" styrer jo ikke der, heh..

    SvarSlett
  9. Gleder meg til å se karakterboka: Liv er snill i matte, Kari er kjekk i gym.

    SvarSlett