Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, juni 13, 2012

Nei til jentetaxi!

Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne støtte initiativet til Sparebank1 Oslo/Akershus og P5 med en gratis, rosa jentetaxi i forebyggingsarbeidet mot voldtekt. Virkelig. Alle som engasjerer og bryr seg fortjener en stor takk. Også Sparebank1 og P5.

Problemet er at når det kommer initiativer som forskjellsbehandler på bakgrunn av kjønn kan man bidra til å gjøre vondt verre. Det har tidligere vært diskusjoner om hvorvidt jenter skulle kunne ringe og be om kvinnelige sjåfører, og dette gikk man vekk fra. En av grunnene er at dersom det finnes alternativer som eksplisitt er satt opp for å skape mer trygghet, er signalet om å ta en "vanlig" taxi (eller pirattaxi) at de kvinnene som velger dette kan skylde seg selv om det blir overfalt og voldtatt.

Egentlig burde i så fall alle taxier i Oslo være "rosa" - trygge sjåfører i en tryggere by. Men når Næringsetaten og Oslo kommune ikke en gang klarer å frata løyvet til en sjåfør som er dømt for vold mot egne passasjerer, så løper vi alle en stor risiko når vi forsøker å komme oss trygt hjem - uansett om du er mann eller kvinne.

Såkalte "Pink taxi" er tilgjengelige i flere land som kommersielle tilbydere. Jeg er mot. Vi må rydde opp i næringen, ikke forskjellsbehandle. Og heller ikke skape et tilbud som gjør at de som velger noe annet da kan bli beskyldt for risikoadferd. I 2012 i verdens mest likestilte land er det som kjent fortsatt kvinnens ansvar at hun blir voldtatt. Denne holdningen bør bekjempes, ikke bygges opp under!

11 kommentarer:

Gjest Bårdsen sa...

For at man skal ha drosjeløyve skal man ha god vandel. Da virker det merkelig for meg at Oslo kommune ikke napper løyvet tilbake fra han voldsmannen.

Anonym sa...

det er ikke snakk om trygge sjåfører!! det er snakk om å komme seg trygt hjem etter en kveld ut på byen, mange sparer hundrelappen på å gå hjem og går gjerne inn i en park, det de vil ha slutt på, se positivt på det, det er faktisk ikke gutta som blir voldtatt

Anonym sa...

Jeg mener ikke at det er på sin plass å dra paraleller mellom å innføre jentetaxi og det å skyldbetynge jenter for å velge en "vanlig" taxi. Dette er et tiltak som er igangsatt for å skape trygghet hos jenter og kvinner i Oslo - hvilket jeg mener er et meget godt initiativ. Jeg tror på ingen måte at dette vil bidra til å legge skyld på jenter som velger den odrinære taxien. Dersom det skulle være tilfelle, må slike holdinger bearbeides og tas til debatt, MEN vi kan ikke unnvære å innføre jentetaxi pga dette. Jeg tror jentetaxien vil være til stor nytte - og spesilt i situasjoner og sammenhenger hvor jenter må komme seg hjem alene. Dersom det er to eller flere venninner bør det ikke være nørvendig å ta jentetaxi i slik grad som det vil være dersom man er alene (tror jeg). Jeg synes på ingen måte at vi skal forby jentetaxi - men mener heller at vi bør oppfordre til tryggere transport i Oslo.

Anonym sa...

Dette trenger da absolutt ikke å være noe negativt! Det er et flott tiltak som faktisk kan hjeple til å forhindre voldtekter. Det er jo et faktum at flest jenter blir offer for overgrep, og det er da bare bra at noen tar initiativ til å bedre dette!

Øyvind sa...

Skjønner tankegangen din, er likevel uenig med standpunktet ditt, av grunner som er beskrevet i kommentarene over min.

Undre sa...

Jeg kan ikke fri meg fra å tenke at pengene hadde vært bedre anvendt om de gikk til natteravner og vakthold. Hvor mange jenter kan én rosa taxi greie å kjøre hjem i løpet av ei natt?

IvarE sa...

@Undre:
Så enig, så enig.
Selv om de så har mere enn én, så skal det veldig mange slike rosa-taxier til (faktisk så mange at det tar deler av næringsgrunnlaget vekk fra den øvrige taxinæringen) før tiltaket gir selv det aller minste utslag på statistikken. (For om sjåføren /piratsjåføren ikke kan "plukke" akkurat "den" kunden, så går han bare løs på "neste" i steden.)

Dette er ikke annet enn symbolpolitikk på sitt aller værste. Sikkert godt ment, men fullstendig tanketomt og bidrar, som Vampus sier, ikke til annet enn stigmatisering.

Anonym sa...

Hvilken verden lever du i ? Du kan ønske og mene så mye du vil om hvordan ting burde vært. I mellomtiden utsettes nye jenter for overgrep. Politikeres hovedproblem er at de bruker skattebetalernes penger på utredning av meningsløse prosjekter, mens nyttige og på lang sikt samfunnsøkonomiske tiltak ikke vurderes. Det er fullt mulig å gjøre 2 ting samtidig- rydde opp i en rufsete taxinæring OG investere penger i en helårlig jentetaxi som får våre verdifulle jenter trygt hjem. DET gir mening for de fleste skattebetalere !

VamPus sa...

Siste ANONYM: jeg lever i en verden der kvinner blir ansvarliggjort for voldtekter, og hvor de vil kunne få spørsmål om hvorfor de setter seg alene inn i en ordinær taxi når det vet at det finnes et "tryggere" alternativ dersom de blir utsatt for taxivoldtekt - slik som i Stavanger.

En enkelt rosa bil som klarer å kjøre kanskje ti turer på en kveld er ikke et alternativ. Det gir kun falsk trygghet og er et rent PR-stunt.

Blå-Knut sa...

Dette er et rent privat initiativ som søker å forbedre der velferdsstaten/sosialismen svikter.
Da burde også du Vampus klare å sette et punktum.
Ingen kostnader veltes over på skattebetalere og velferdsstaten settes blir nok en avslørt som totalt ubrukelig på å løse viktige problemer. Slik hyller værtfall en liberalist som jeg.

Martine sa...

Hei! Jeg er en 20 år gammel jente, altså i den aldersgruppen som jentetaxi henvender seg til. Absolutt alle jeg har snakket med, både gutter og jenter, har ment at jentetaxi er et bra og morsomt tilbud. Tanken har ikke en gang streifet meg (eller de jeg har snakket med) at noen kan mene at jenter som velger ordinær taxi kan takke seg selv for overfall og voldtekt.
Slik jeg tolker prosjektet er vel målet å sette fokus på, og å oppmuntre til å skape en tryggere by. I det siste året har det vært ekstra mye fokus problemet i hovedstaden med hyppige tall av voldtekter og overfall. For meg virker det da ikke unaturlig å ha fokus på løsninger også. For å skape en tryggere by må man starte et sted. Jeg mener at et overfall eller voldtekt er et for mye. Det er bedre med 1 taxi enn ingen taxi!