Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

søndag, januar 15, 2023

Shabana Rehman: Den fryktløse jenta

Det første som slår meg når jeg tenker på Shabana Rehman, er statuen «Fearless girl», den fryktløse jenta. Reist i en annen sammenheng, utfordrer hun den ikoniske, smått fryktinngytende oksen på Wall Street, med et trassig blikk og hendene i livet. Statuen av henne ble satt opp i forbindelse med kvinnedagen i 2017, og var et PR-stunt for å oppfordre finansbransjen til å ansette flere kvinner. Men hennes betydning vokste til noe større, som også endret vårt syn på oksen i møte med den lille jenta. Da den fryktløse jenta ble satt opp foran oksen, endret den nesten karakter. Tidligere så oksen ut som om den var midt i et tilløp, men i møtet med den fryktløse jenta ser det mer ut som at den har stoppet opp og nøler. Vil den vike unna, eller vil hun?

Da Shabana Rehman løftet Mullah Krekar skjedde det samme. Hun sa selv at hennes intensjon var å vise at om en kvinne kan løfte denne mannen, kan han ikke være særlig farlig. Men det var ikke bare Krekar hun løftet den kvelden. Det var oss. 

Les hele kommentaren hos ABC Nyheter. 

Faksimile fra ABC Nyheter.


Ingen kommentarer: