Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, april 18, 2017

Byfiendtlig fra Ap

Arbeiderpartiet legger seg på samme populistiske linje som Senterpartiet, og går til valg på byfiendtlig politikk til høsten. 

På Politisk Kvarter i dag morges kunne vi høre Arbeiderpartiets Trond Giske argumentere for forslaget om å innføre billigere bensin og diesel i distriktene for å kompensere for manglende kollektivtilbud. Når skal folk i byene bli kompensert for det tredobbelte i boutgifter, dårligere luftkvalitet,  høyere kriminalitet og flere sosiale utfordringer?

Jeg tenkte jeg skulle sjekke forskjellene i boprisene på Finn.no, og innrømmer glatt at jeg ikke er veldig kjent verken i området rundt Prestfoss eller utenfor Trondheim. Men et hus på 198 m2, omtalt som stor enebolig med sentral beliggenhet (sic!) koster altså 1 950 000 i Prestfoss, mens en leilighet på 131 m2 utenfor Trondheim har prisantydning på 10 500 000 kr. En familie i Prestfoss kan altså kjøre bil for 8,5 millioner kroner før de matcher boutgiftene til en familie i Steinan i Trondheim. Men likevel skal de siste subsidiere bensinprisen til de første.

Skjermbilde tatt 18. april 2018


Arbeiderpartiet står i tillegg bak mindretallet i Stortinget som ønsker at "dagens avgifter på fossilt drivstoff og forurensende transportmiddel gradvis økes". Dersom de på bygda skal betale mindre, må det bety at folk i by må betale mer, mye mer. Antakeligvis så mye mer at det lønner seg å kjøre fra by til bygd for å fylle bensin. På en annen side så vil det jo ikke være første gang de rødgrønne partikameratene Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser at deres politikk er mer rød enn grønn. Og nå altså mer byefiendtlig enn noen gang.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Litt enkelt å bare sammenligne huspriser direkte.

F.eks. er det lite som tyder på at huset på Prestfoss får en stor prisstigning, mens leiligheter i sentrale strøk jo øker ganske pent i verdi hvert år.

Jeg tror forøvrig at forslaget til Ap ikke er lett å gjennomføre. Skal det sitte en komite for å avgjøre hvilke steder det skal være billig/dyrt drivstoff?

Nei, jeg synes mer at egenandelen på pendlerfradraget på skatten i første omgang bør reduserer til det det var før dette plutselig ble økt for noen år siden.

Men helst vil jeg ha tog omtrent fra døra hjemme til jobben. :)

Knut Erik sa...

Litt enkelt å bare anta at leiligheten i byen bare vil fortsette å stige i pris i det uendelige. Kommer den forventede priskorreksjonen i byene på 20-30% som antatt nå, så mister fort boligeiere i byene 100% eller mer av egenkapitalen sin, og sitter igjen uten annet enn uomsettelig gjeld.

Unknown sa...

Ja, jeg kunne sikkert ha utdypet det mer, men innlegget forenklet, så da gjorde jeg det også.
Og verdien på en bolig følger jo gjerne andre i området rundt, så øker din 20% har sikkert den nye du ønsket deg også gjort det samme.