Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

søndag, februar 16, 2014

Hurragutter og samfunnsoppdrag

Journalist Lars Olufsen i Fosna-Folket kritiserer innholdet i NRK P3s sendinger i en kronikk i Dagbladet. Han stiller spørsmålstegn ved om NRK mener det er en del av allmenkringkastings-oppdraget å få lytterne til å stemme på hvorvidt en Anders er en skikkelig grisegutt eller hurragutt etter å ha pult en fremmed jente i fylla, og det med venninnen i samme rom.

Jeg vet jo knapt hvor jeg skal begynne - fra mannlige forbilder til NRKs allmenkringkastings-oppdrag. Men jeg ser at feministavisa Dagbladet velger å bruke følgende som teaser på forsiden:

Så la oss bare begynne med Dagbladet. La oss begynne med om det er jenta vi bør stille spørsmål ved. Hun visste neppe at hennes fyllesex ville bli omtalt i den lisensfinansierte statskanalen. Er det hun som tror hun er tøff her? La oss begynne der. Vi aner ingenting annet om saken enn måten den omtales på i kronikken. Vi må forutsette at jenta var edru nok til å ha tatt et forholdsvis kompetent valg, alkoholinntak eller ei, og at vi ikke her snakker om en festvoldtekt. Vi kan jo håpe at venninnen hadde brutt inn i så fall. Jeg har nok av fyllesex-opplevelser i yngre dager selv, uten å være stolt av det, så jeg skal ikke moralisere over fyllesex i seg selv. Men det er tross alt ikke jenta som har gått til P3 for å få en evaluering av om hun er en ordentlig hurrajente eller grisejente. Takk til Dagbladet for at de synliggjør hvor alt ansvar alltid ligger, til tross for at det altså er Anders som er hovedpersonen her.

Så over til den smakfulle sms-innsendingen til P3 for å få svar på om lytterne synes Anders er en ordentlig hurragutt eller grisegutt. Dessverre var ikke et ordentlig rasshøl et alternativ. Et menneske med et snev av dannelse ville aldri kalt en jente de har hatt sex med for en babyproduksjonsfabrikk som de skal gjøre sitt fornødne i. Igjen - vi må forutsette at de hadde samtykkende, relativt gjensidig, sex. Jeg skriver relativt gjensidig, for gjensidigheten oppsummeres vel egentlig i omtalen av jenta som en babyproduksjonsfabrikk Anders gjør sitt fornødne i. Kall meg snerpete og gammeldags, men det høres ikke gjensidig ut for meg. Lytternes tilbakemelding, inkludert mange jenter, er at Anders er en skikkelig hurragutt. Det kan være verdt å ta med seg neste gang noen kommenterer andre kulturers kvinnesyn. Mange hurragutter i andre kulturer, gitt. Og for noen mannlige forbilder vi dyrker - særlig i ungdomskanalen P3!

Så til det som er kronikkskribentens egentlige anliggende. Er virkelig fyllesex og hurragutthistorier det vi skal forvente av lisenspengene våre og er det en del av statskanalens samfunnsoppdrag?

Kulturnytt kuttes til fordel for opprettelsen av rockekanalen P13 (og her er jeg fristet til å skrive "kødder du med meg, P-føkkings-13 - har statskanalen gått helt av skaftet?"). Nyhetsressurser kuttes til fordel for sport og Sommerbåten time for time. Samfunnsoppdraget til statskanalen er snart som homeøpati å regne - så fortynnet at det knapt inneholder et eneste molekyl av det opprinnelige stoffet.

Her er den geniale begrunnelsen for at NRK skal fortsette slik de stevner - for å ha allmenn aksept for sitt samfunnsoppdrag må de ha breddesatsninger som trekker seere, lyttere og lesere. Politikere fra alle kanter klapper pent i hendene, nikker og sier det er klokt og pragmatisk. Dermed kan de fortsette sin programmering med kommersielle britiske og amerikanske krimserier, som ødelegger for de kommersielle kanalenes inntektsgrunnlag, de kan la storfilmer diffundere fra NRK1 på lørdagskvelden til NRK3 på søndagskvelden, så sparte de ressurser på å sette opp noe annet, de kan skape debattflaten NRK Ytring på nett, for å konkurrere med eller hindre kommersielle nettaviser å utvikle gode flater selv. Vi skulle komme til 2014 før NRK tapte kampen om OL-rettighetene, men det betyr ikke at de ikke var villige til å forsøke å konkurrere ut TV2 på kontrakten i 40-60 millionersklassen. Jeg vil si som jeg sier om OL i Oslo - har vi råd til å bruke 100 milliarder på å arrangere OL, inkl arenaer og infrastruktur vi ikke egentlig trenger, så kan vi vel bruke nesten like mye penger på det vi trenger uten OL. Jeg ser frem til NRKs nyhetssatsning for den samme summen de var villige til å by på OL med.

Forleden diskuterte jeg NRKs samfunnsoppdrag og størrelse med P13 som bakteppe med en ansatt i NRK. Han mente det enkleste vi kunne gjøre var bare å begrense antall kanaler NRK fikk lov å operere til tre på tv og tre på radio. Jeg svarte at det kunne vært et interessant utgangspunkt for debatt. Men med tanke på hurragutten Anders og hans bidrag til samfunnsoppdraget i P3 foreslår jeg at vi reduserer det til to.

Oppdatert: litt språkvask er gjort i etterkant av publisering...

Oppdatert II: Redaktør i P3 Ung har svart Lars Olufsens kronikk i Dagbladet.

10 kommentarer:

Pål Hivand sa...

Vampus, du mente nok at "har vi råd til å arrangere OL til 100 milliarder", ikke millioner som det står.

VamPus sa...

Heh - for hundre millioner skal selv jeg vurdere å si ja.. Takk, endret i teksten :-)

dagfinn sa...

Jeg mistet troen på NRKs samfunnsoppdrag sånn ca. etter "mobbelåta" i MGP Jr:

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/06/01/502269.html

Dette var jo bare første akt. Deretter valgte NRK å blankt avvise ekspertenes vurderinger og fraskrive seg anvaret. Og så rosinen i pølsa: NRK bruker sin egen sendetid i MGP Jr-programmet til å propagandere for sitt eget syn på saken, slik at mine barn er enige med NRK og uenige med meg. Hverken foreldre eller eksperter skal ha noe de skal ha sagt om hvordan barn skal oppdras; det er det NRK som vet best.

Ja, det er lenge siden, men jeg blir fortsatt sint når jeg tenker på det.

Anders sa...

Hei!
Jeg tror kanskje det er litt hårsårt, dette her! Å kalle kvinner for "babyproduksjonsfabrikk" er bare på tull. Jeg tror veldig få jenter tar seg nær av det - ingen av dem jeg har snakket med hvertfall.

Dette er vanlig slang, på samme måte som gutter syns det er helt ok å bli kalt for mannehore. Det ligger liksom noe humoristisk over det.

Det var også ganske tydelig i dette innslaget at det var humor.

Er enig i at det kan diskuteres om dette bør komme på radio - men om man reflekterer over det istedenfor å skrike og "likestilling" (i hermetegn) vil man lett forstå at det hele er humor.

Anonym sa...

Anders skriver:

"Jeg tror kanskje det er litt hårsårt, dette her! Å kalle kvinner for "babyproduksjonsfabrikk" er bare på tull. Jeg tror veldig få jenter tar seg nær av det - ingen av dem jeg har snakket med hvertfall.

Dette er vanlig slang, på samme måte som gutter syns det er helt ok å bli kalt for mannehore. Det ligger liksom noe humoristisk over det."

Det er ikke slik at humor gjør det noe bedre. Det tvert i mot med på å opprettholde en kultur og ufarliggjøre den.


Anonym sa...

Mener man virkelig at "babyproduksjonsfabrikk" er morsomt??? Herregud.

Anonym sa...

@Anonym

Har sannsynligvis noe å gjøre med hvilket nivå man befinner seg på?

Nn

Ove Kristian Furelid sa...

Lytter på P3 selv og har en følelse av at radiokanalen vil trekke yngre til kanalen deres. Kanskje er det derfor programlederne kommer med slike "morsomheter" når det kommer til underbuksehumor?

Prinsesse Lea sa...

Mulig mange jenter ikke blir fornærma for å bli omtalt som babyproduksjonsfabrikk, Anders. Kan i alle fall nyansere litt og si at jeg hadde blitt både forbanna og trist. I dag, som 30-åring, ville jeg nok også gitt tydelig uttrykk for nettopp det. Som 22-åring ville jeg mest sannsynlig ledd og smilt, for hvem vil vel fremstå som den humørløse feministen, og så sparket hardt i veggen hjemme.

VamPus sa...

Anders: En som synes det er morsomt å kalle jenter for babyproduksjonfabrikker har kanskje en personlighet som gjør at jenter ikke tør å svare annet enn at de ikke tar seg nær av det av redsel for hva vedkommede kommer til å gjøre eller si i nærmeste vennskapskrets. Men en som synes det er ok å kalle jenter noe sånt tar seg sikkert ikke nær av at jeg kaller han rasshøl heller. Men det gjør jeg ikke bare på tull.