Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

lørdag, mars 26, 2011

Earth hour - ren symbolkampanje

Det er adferdsendring som må til, ikke symbolkampanjer designet for å få folk til å få litt midlertidig god samvittighet.

Kampanjen "Earth hour" nærmer seg og min kjære gjorde meg oppmerksom på at jeg ikke har lagt ut lenke til innlegget på bloggen. Så da gjør jeg gjerne det - les det hos Aftenposten her.

Noen mener jeg ikke har forstått hensikten med kampanjen fordi jeg gjør et poeng av at et stearinlys avgir mer CO2 enn en 7 watts sparepære. I og med at "Earth hour" ikke hadde ført til mindre CO2 utslipp enn det Kina slipper ut på under ett minutt dersom alle som har tilgang til elektrisitet i verden hadde skrudd av lyset, så skjønner selv jeg at kampanjens mål ikke er energisparing. Selv om Verdens naturfond mer enn gjerne gjør et poeng av det selv.

Men hvis kampanjens mål er bevisstgjøring, så kan man jo spørre hvorfor strømforbruket i Norge øker hvert år og avisene av fulle av strømkrisekommentarer når strømprisen øker. Pris er et av flere virkemidler for å regulere forbruk. Skulle jo da tro at økte strømpriser er en bra ting. Det er det åpenbart ikke. Regjeringen går inn med krisehjelp for å betale strømregningen til folk når prisene skyter i vers. Om Christian Dørum i kveld skrur av lyset for å støtte Earth Hour vet jeg ikke, men det var åpenbart ikke aktuelt å ta på en ekstra genser og sokker på ungene under strømkrisa sist i stedet for å fyre opp inne for å gå i t-skjorte. Hvis bevisstgjøring er målet, så er ikke kampanjen vellykket.

Så hva med å bevisstgjøre politikerne da? En gigantisk kampanje for å vise at vi forventer at politikerne tar ansvar i og med at vi ikke gidder sjøl?

Vel. Siden dette er det femte gangen aksjonen gjennomføres så har det åpenbart ikke hatt noen effekt så langt. Poenget er at politikerne, i likhet med de som klarer å ofre seg en time i kveld, vil ha løsninger som ikke koster dem noe. Se gjerne fotballkampen på tv, bare gjør det i mørket. Selv å miste en fotballkamp er altså ikke kloden vår verdt. Det er som handlefri dag før jul. Man shopper bare dobbelt så mye dagen etter. Det tyder i hvert fall tallene fra julehandelen på, siden den når nye rekorder hvert eneste år.

Dersom man skal la forurenseren betale, så kunne jo bensin/dieselavgift en fornuftig avgift. Men da må den legges så høyt at den ikke bare gir økte utgifter, men faktisk adferdsendring blant forbrukerne. Det vil gå utover folk i distriktene og transportnæringen. Da blir det plutselig politisk vanskelig igjen, for da må sosialisten "utjevne" - altså sende regninga til andre slik at noen bare kan fortsette som før. I årevis har man også gitt billigere kraftkontrakter til kraftkrevende industri for å verne om arbeidsplassene, og dermed har man sluppet forstyrrende omstilling til mer miljøvennlig produksjon også der.

Dersom målet er å påvirke politikerne har jeg ikke sett noen bevis for at Earth hour har hjulpet der heller, hverken i Norge eller internasjonalt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Verdens naturfond mener rundt 2 millioner nordmenn skal delta på kampanjen i kveld. Ifjor regnet de ut at nedgangen strømforbruket i den timen Earth hour varte, tilsvarte 6 millioner slukte 40-watts lyspærer. WWF får jo håpe at folk gidder å skru av mer en tre lyspærer per person, da. Selv om de lar TVen stå på, og twitrer fra sine forhåndsoppladede iPads.

2 millioner er for øvrig det antall personer som dør hvert år på grunn av luftveisinfeksjoner på grunn av innendørs fyring med kull og ved på grunn av manglende tilgang til elektrisitet. Når Earth hour er over kan ikke 1,5 milliard mennesker bare flippe på en bryter og fortsette som før. De har ingen.

Disse menneskene er avhengige av økonomisk vekst for å få tilgang til det vi tar som selvfølgeligheter - deriblant elektrisitet. Når miljøbevegelsens svar ofte er nullvekst og nullutslipp er dette ikke forenelig med en lysere fremtid for verdens fattige.

At Verdens naturfond ikke har 2 millioner medlemmer i Norge, eller en milliard på verdensbasis, så er det vel fordi de som deltar i kampanjen kanskje ikke deler deres perspektiver på løsningene, men bidrar med nøyaktig det de selv gidder for å få litt bedre samvittighet.

Jeg lar nå lyset stå på. Siden Mannen nå har bestemt seg for å faktisk se den jævla fotballkampen så skal i hvert fall jeg kunne hygge meg i et lyst og varmt hjem litt unna tv'n. Ja, og sjekke ut hvor mange som skryter av at de deltar på Twitter. For gudhjelpe meg - å ofre seg for klodens skyld og skru av all strøm er vel for mye å be om?

16 kommentarer:

erik.momrak@oslouniversitetssykehus.no sa...

Heidi... Din diskusjon med rasmus sier vel mer om han enn om deg.. Ditt glitrende innlegg svarte han ikke på.. Bl.a.a sp.målet alle som slår av lyset en time ikveld; samme personer setter seg i bilen sin og kjører til jobben mandag morgen.. Og ingen effekt..Samme skjedde i fjor og skjer i år.. Du har du bla.a. vinklet debatten inn på en side som krever oppmerksomhet og diskusjon... veldig bra.. Symbolene forteller at rasmus Hansson er et symbol sammen med Erik Solheim, statsåden.. Hmm kanskje jeg skal bli aktiv i ploitikken igjen, fra de gode gamle dager der Kristin C var aktiv i UH..

Anonym sa...

Dette blir litt dumt. Tanken er fin osv men stat og kommune var de som virkelig skulle skjerpet seg på strømforbruket.
De sitter med kopimaskiner som trekker 1500-3000W 24/7, samt belysning og PCer de ikke gidder å slå av som trekker 2-300W pr stk osv. Tipper de kunne tjent flere hundre millioner kroner i Norge på å slukke lyset, ta av PC og sette kopimaskiner og printere på strømsparing.
Så dette tar jeg som noe vissvass, ala statens vilje til miljøbevaring. Alle vet jo at miljøavgifter kun er for å få inn penger på.

Hadde de villet gjøre noe med strømforbruket hadde de gitt gratis(rentefrie) lån til ALLE ENØK tiltak både på nye og gamle hus. Dette måtte ikke hatt innvirkning på den låneverdien man kunne få ved huskjøp.
Skal jeg bygge nytt hus kommer det på 3-4 millioner kroner. Skal jeg legge til 10-20cm ekstra isolasjon i veggene og 30 i tak og gulv + legge inn vannbåren varme som får energi fra blant annet luft til vann varmepumpe og kanskje en pelletskamin, og ha triple lag glass med argon mellom i vinduene, en slik varmeresirkulering i slukene og solvarmeanlegg og solcelleanlegg på taket.. ja da kan jeg lett legge på halvannen million kroner til. men da hadde jeg trolig ikke kjøpt strøm annet enn på natta og deler av vinteren... og da ikke mye. Når det er sol og sommer hadde jeg eksportert strøm..
Men da hadde de jo ikke fått solgt strøm og fått inn avgifter på dette...
Så det vil de ikke gjøre. Men at de hadde hatt penger til det, og at det ikke ville kostet de noe over tid.. det spiller ingen roller. For det er ingen vilje - så lenge de ikke kan legge noen avgift på det.
Skal vedde på at nye hus som er ekstra ENØK vennlige får høyere eiendomsskatt siden boligen da blir mer verd.

Kan nevne at jeg bor i leilihet som jeg leier. Jeg har montert inn LED spotter i leiligheten. Jeg har i tillegg et lysstoffrør under kjøkkeninnregningen i tillegg til LED remser. På badet har jeg også en spesiell strømsparende lampe og en LED lampe ved speilet.
Har jeg ALT lyset på i huset bruker jeg da under 70 watt.
Det er mye å spare på.. jada..

Slår jeg av varmekablene og varmtvannsberederen for en time, så må den bare bruke tilsvarende mye for å komme opp på termostatnivå igjen.

Oppvarming av vann er en av de største strømforbrukerne i et vanlig hus. Hadde man fått inn solvarmeanlegg kan man dekke opp til 65% av tappevannet med dette og store deler av oppvarmingen hvis det kombineres med vannbåren varme. Men det koster, og det er ikke økonomisk lønnsomt på 15 års sikt. Mange vil ikke investere i dette da de ikke vet om de skal bo der i 15 år. De har sikkert heller ikke penger å bruke på dette når de er i en byggesituasjon hvor de fleste av oss må snu på hver krone.

Så jeg tror jeg lar mine 40watt med lys være på, og 200watt fra TVen kan også være på. Og varmtvannet Og varmekablene...

Tanken er god, men jeg har ingen illusjoner lenger takket været liten handlekraft fra statens siden.

Unknown sa...

Det er i dag mulig å produsere energi uten å slippe ut CO2. Den timen burde alle tenke over hvorfor vi og de vi stemmer på ikke gjør så mye med dét. Det kan hende at avslåtte lys hjelper på konsentrasjonen og tenkingen.

Anonym sa...

Tenkte bare å legge til en kommentar om drivstoffpriser osv.

Det er nemlig ikke bare de i distriktene eller transportnæringen som vil slite av økte drivstoffpriser.

ALLE vil måtte betale mer for ALT.

Alle varer du har, har vært minst 2-3 turer på en lastebil.

Tror du det blir billigere å få en snekker, murer, rørlegger eller andre å kjøre til deg privat eller din bedrift? De må øke prisene for at det skal lønne seg.

Jeg driver med service innen PC, pring og kopi. Vi gikk fra 680kr timen + mva til 750kr timen når fartsgrensa på hovedveien ble senket fra 80 til 70km/t. Vi rakk da en jobb mindre i snitt pr dag.

Når det kom to nye bomstasjoner og drivstoffprisene økte enda mer - så steg vår timepris til 890kr timen + mva. Lønningene steg med 6kr timen i samme periode.

Nå skal de ha inn en bom til, og drivstoffet fortsetter å stige. Jeg hørte nå at vi skal opp i 930kr timen + mva.

Når en bom kommer opp, så kjøre man kanskje gjennom den 2 ganger i døgnet privat fordi vi skal til og fra jobb.
Jeg kjører gjennom slike bommer 12-18 ganger i døgnet. Det koster 30-50kr hver gang vi passerer disse bommene, minus ca 30% rabatt pga bombrikke.
Det virker ikke alltid som politikerne tenker på disse kostnadene.
Som bedrift har vi i oppgave å tjene penger, ellers legger skatteetaten ned bedriften. Forbrukerne/kundene må da betale prisen. Kundene er i mange tilfeller kommunene og staten siden vi fikser utstyr i barnehager, skoler, helse og omsorgsektoren og hos administrasjonen.

En annen MEGET uheldig situasjon er at det ikke blir lønnsomt å fikse rimelig utstyr. DVS du kjøper en laserskriver til 1700kr. Så skal du har service på den og en del. Da kan man like godt kaste den og kjøpe en ny. Det samme gjelder hvis man har en laptop og tastaturet er gåent.. det koster noen få hundrelapper, men så kommer over tusen kroner i service. Da kan man heller kjøpe ny PC til 2990.
Vi fyller opp slike miljøcontainere hele tiden. Men hva tror du skjer med dette avfallet senere..
Det blir som å skrote en bil fordi eksosanlegget er gåent.
Jo mer prisene øker jo mer går på søpla. Har du en 42" LCD TV som det bare er en liten feil på, men som tar 1,5 timer for å feilsøke og reparere + deler -- så kan du bare kaste den. Det samme gjelder videokameraer, forsterkere, bilspillere, DVD/Bluray spillere, Playstation/Xbox, PCer, printer, kopimaskiner, fakser... det går rett på dynga..
Den eneste fordelen med denne jobben er at jeg kan fikse alt det jeg vil på fritiden, slik at jeg og mine venner og familie har ubegrenset tilgang på elektronikk.
Skulle bare hatt tiden til å fikse alt. For jeg kan fikse ca 90% av all elektronikk som kastes i løpet av ganske kort tid.

Eller ta vaskemaskiner.. ca 75% av alle vaskemaskinen og tørketromler som skrotes trenger kun nye børster i motoren. Det koster inn kanskje 100kr i deler. Tar 10-30 minutter. Men da er gjerne maskinen 5 år gammel og de tør ikke koste på den 1500kr.. siden de kan få en helt ny for 2990.

Det er synd vi har en slik prisutvikling.
Jeg fikser ikke bilen i Norge lenger. Kan jeg ikke gjøre det selv, så reiser jeg til Tyskland med den. Det tar med bare noen få timer med båten over til Danmark. Og Danmark tar bare noen få timer å kjøre gjennom. I Flensburg har de et stort bilverksted som har service 24/7 på biler. Jeg får en liten ferie. De henter bilen på gasthauset på kvelden og levere den igjen på morgenen før jeg står opp. Sist sparte jeg 14 000kr på en større service.
Det blir bare mer vanlig at folk gjør dette. Det går igjen ut over næringslivet, og de må ha mer betalt for å få hjulene til å gå rundt.

Avgiftsspiral/kostnadsspiral kan man vel kalle dette.

Anonym sa...

Denne linken er veldig relevant til innlegget ditt, og han har omtrent akkurat samme budskap http://www.ted.com/talks/hans_rosling_and_the_magic_washing_machine.html

Ruva sa...

Heisann. Informativt innlegg. Jeg slo av alt, bortsett fra internett. Men jeg skrur også av det meste hver kveld. Jeg føler ikke for å rettferdiggjøre meg selv, fordi jeg er en som biter på sånne earthourtriks altså. Det jeg skulle si er at jeg håper noen starter å spare strøm oftere etter denne kvelden og at jeg likte poengene dine.

Ha en herlig aften!

nessie sa...

Mitt gulltips til de som vil spare både penger og co2 (og er i ansvarsposisjon til å gjøre det): installer tidsbrytere på lyset i trappeoppgangene. Unødvendig å lyse opp 24/7/365.

VamPus sa...

Jeg er for tidsbrytere og det meste. Ironisk nok er det jeg som stort sett går og skrur av lys overalt, også når jeg er på besøk hos folk. Men denne kampanjen handler jo ikke om å redusere energiforbruket vårt, så da så.

HanneLK sa...

Jeg skulle skrive en kommentar til deg, men endte opp med å legge det på egen blogg i steden.

Kort sagt: jeg kjøper ikke kritikken din...

symboler sa...

hva er i veien med symboler? at man gifter seg er et symbolsk rituale, men det betyr ikke at man endrer atferd

Javadama sa...

Jeg er lettet over å lese at du nå skriver at det er adferdsendring som må til, VamPus. Det betyr jo at du også mener vi ikke kan holde på som vi gjør idag. Men nettopp derfor er slike symbolkampanjer viktige, for å bidra til adferdsendring. Samtidig som en slik kampanje alene åpenbart ikke kan forandre verdenssituasjonen på en-to-tre. Holdningsendringer tar tid, noen ganger utrolig lang tid - om man i det hele tatt får det til.

Men nettopp det at Earth Hour nå debatteres både her og der - i offentlige medier og rundt kafebordene - viser jo at denne kampanjen alt har gjort en forskjell. Jeg er gammel nok til å huske en tid hvor denne typen debatter var aldeles fraværende i såvel offentlige som private rom, og det er sannelig ikke så lenge siden, heller. Noe har skjedd allerede, og vi strør f.eks. ikke om oss med ozonødeleggende spraybokser lenger, slik det ble gjort i stor skala da jeg var barn.

Forørvig avstedkom din Aftenposten-kronikk en gjenoppvåkning av min egen blogg, hvor jeg skrev en lengre kommentar til denne kronikken:

http://javadama.wordpress.com/2011/03/26/hvem-slo-pa-lyset

IvarE sa...

Symbolpolitikk er noe dritt, rett og slett!
:-)

De 6 mill (antatt) sparte 40-watts pærene i en time tilsvarer de norske aluminiumsverkenes forbruk på ca. 7 sekunder.

Hadde de ment noe mere med saken enn å prøve å gi folk kollektivt dårlig samvittighet (slik at de kan tigge penger av oss etterpå, ved å si "se, vi gjør noe med det"), så er det mange andre steder de kunne satt inn skytset. Og adskillig mere effektivt!

Thomas R sa...

Forsåvidt enig med mye av det du sier, men denne synes jeg du kunne spart deg:

"...da må sosialisten "utjevne" - altså sende regninga til andre slik at noen bare kan fortsette som før."

Ja, jeg vet at statlig byråkrati og detaljstyring krever mye ressurser, men personlig foretrekker jeg dette fremfor et uregulert rotterace.

dagfinn sa...

"So we'll simply have to find another way -- one that prioritizes (rather than slows) economic growth and one that focuses on making energy less costly. Until we do so, climate policy will continue to make little progress. It is an iron law."

http://rogerpielkejr.blogspot.com/2010/09/reducing-hunger-and-iron-law-of-climate.html

Jorunn sa...

"Earth hour" har ikke verdi fordi det å slå av lyset en time sparer strøm, men fordi tiltaket drar i gang diskusjoner som f.eks. denne her.
Det å ta vare på kloden vår,er ikke et partipolitisk spørsmål,så kanksje alle partier etterhvert kan gå inn for denne ideen?
Øk avgiftene på C02 for å unngå drivhuseffekten og på helseskadelige kjemiske forbindelser i fossil energi, og gjør dette akseptabelt ved å bruke alle midlene til energisparende tiltak og til å gjøre transport med små utslipp rimeligere.
Energisparende tiltak kan være å gi støtte til de nye vakuummattene til isolasjon. En tynn matte kan erstatte 40cm Glava.Jordvarme til offentlige bygg er et annet tiltak. Sentralvarmeanleggene er der allerede, så det er ikke så store tilskudd som skal til for å gjøre dette lønnsomt for brukerne. Aviftene på sterkt forurensende biler børe gå til tilsvarende reduserte avgifter på dem med små utslipp. Da vil det lønne seg for alle dem som er avhengige av mye transport i investere i slike biler.

Viggo sa...

Kampanjer eller ikke kampanjer ...så lenge egoisme og grådighet er den sterkeste drivkraft hos mennesker, driter de fleste en lang marsj i hvilken stand man overlater jorda i til sine barn, og da er problemet uløselig. Altså mener jeg at løsningen i menneskeskapt klimaeendringer og forsøplig av jorda ligger godt forankret i menneskenes ego "grafes, grafse...". Alle vet det, men nesten ingen tør nevne det i det offentlige rom ...at man egentlig driter i sine barns fremtid her på Tellus... "bare jeg får nok".