Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, desember 06, 2007

Uinteressant?

Generalsekretær Anne Lise Ryes i Den norske Kreftforeningen mener det er uinteressant for det norske folk å få vite hva de 177 millionene som ble samlet inn til foreningens arbeid gikk til.

I likhet med ordførerne i de fire nordlandskommunene som ikke syntes det var nødvendig å lese prospektet fra Terra før de invisterte flere hundre millioner, så er Ryel medlem av Arbeiderpartiet. Hva folks penger egentlig går til er jo som kjent ikke så viktig.

Oppdatert: Leger uten grenser er som ofte et eksempel til etterfølgelse og gir status seks måneder etter fjorårets TV-aksjon. Meld deg inn i dag!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, hva hadde VamPus' Verden vært uten sitatfusk ...

Ryel: "Dette er helt feil oppfattet. Jeg mener selvsagt at det er interessant for folk å vite hva aksjonsmidler går til, men vi har ikke sett noen hensikt i å utarbeide noen detaljert oversiktsrapport over alle de 193 prosjektene som ble satt i gang. Det ville koste altfor mye tid og penger, sier Anne Lise Ryel til Dagbladet.no."

Anonym sa...

Hvor vanskelig er det uansett å samle hvert beløp til hvert land i en tabell slik som leger uten grenser?

Om man i tillegg skriver to linjer om et par av prosjektene som har fått pengene så er man jo i mål, tror ikke folk er ute etter så mye mer.

Anonym sa...

"Dette er helt feil oppfattet. Jeg mener selvsagt at det er interessant for folk å vite hva aksjonsmidler går til, men vi har ikke sett noen hensikt i å utarbeide noen detaljert oversiktsrapport over alle de 193 prosjektene som ble satt i gang. Det ville koste altfor mye tid og penger"

Altså, sagt på en annen måte: "Selvfølgelig ville du hatt interresse av å få vite det, men hva du vil gir vi f*** i. Hit med penga!"

Anonym sa...

Here´s the deal: Jeg stoler på Kreftforeningen.

De kunne godt fortalt meg noe om hva pengene gikk til, og Ryel sier tydeligvis heller ikke det Vampus har lest, men å lage "en detaljert oversiktsrapport" trenger de ikke for at jeg skal gidde å gi penger til dem neste gang de får TV-aksjonen.

Å klage på dette blir litt sutrehøyre for meg, sorry ass.

Men Leger Uten Grenser er flinke. Ingen tvil om det.

VamPus sa...

Sitatfusk? "Foreningens ledelse kan ikke redegjøre for hva som kom ut av aksjonen, hevder Dagens Medisin.

Generalsekretær Anne Lise Ryel sier ifølge fagavisen at det ikke har vært interessant for folk flest å få vite resultatene av de mange prosjektene."

DET er sitatet. Og når man har brukt rundt 150 millioner kroner og ikke på stående fot kan nevne én positiv ting som kom ut av pengene - så synes jeg det er greit om noen stiller spørsmål ved det.

Jeg ser ingen grunn til å stole blindt på noen foreninger, inkludert de jeg sjøl er medlem i. Eller kanskje spesielt de jeg sjøl er medlem i. For jeg vil vite at mine penger og engasjement brukes riktig. Det har ikke manglet på fusk og fanteri i organisasjoner som folk "stoler på".

Anonym sa...

Vi husker jo hvordan studenters semesteravgift har blitt brukt til anti-Bush kampanjer, eller hvordan diverse fagforbund har kontroversielle standpunkter i utenrikspolitiske saker som har null å gjøre med organisasjonens oppgaver. Det er ikke lett å orientere seg i organisasjons-Norge, og jeg er selv medlem i veldig få organisasjoner, fordi jeg rett og slett har problemer med å stole på at de holder seg til det de egentlig skal gjøre.