Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, juli 24, 2009

Edsavleggelse

Som mange sikkert har for med seg så går tribunalet mot Pol Pot-regimet for fullt i Kambodsja i disse dager. Det er garantert ikke noen morsomme historier vitnene kan fortelle om, men eden de må avlegge før de vitner er det jo litt mer schvung over enn her hjemme:

"I will answer only the truth, in accordance with what I have personally seen, heard, know, and remember. If I answer falsely on any issue, may all the guardian angels, forest guardians and powerful sacred spirits destroy me, may my material possessions be destroyed, and may I die a miserable and violent death. But, if I answer truthfully, may the sacred spirits assist me in having abundant material possessions and living in peace and happiness along with my family and relatives forever, in all my reincarnation. "

Du kødder ikke med hellige ånder. Eller Pol Pot-regimet.

7 kommentarer:

Lisa Arntzen sa...

Hva om man skal avlegge ed, men ikke tror på englene og alvene? Kan man lyve da?? *knis*

Martine Votvik sa...

Men legge hånden på biblen, det er helt sakelig :P

VamPus sa...

Siden jeg verken tror på bibel eller hellige ånder så blir mitt forhold til sannheten mellom meg og min samvittighet. Og nei - det er heller ikke saklig å legge hånden på bibelen, men det gjør vi heller ikke i Norge...

Pinglo sa...

Greit å sikre seg ordentlig med de høyere makter, tenker jeg ;)

Milton Marx sa...

Fin ed!

Lisa Arntzen sa...

holder meg til VamPus sin "mellom meg og samvittigheten min"-teori i og med at min religiøse tro er "under construction" - æsj, en typisk postmoderne ting å si. sorry...

Yosemite Sam sa...

Hvorfor fokusere på bibel og hellige ånder i denne tråden? Det mest facinerende med denne eden er jo fokuset på bortfall av matrielle goder. Det skremmer nok sannheten ut av samtlige bidragsytere til denne tråden.
Ved å innta matrielle goder er denne mer universell enn de fleste edsavsigelselser jeg kjenner til.