Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, juli 03, 2009

Fruktspisende blokkfløytespillere

Dagbladet kjører en artikkelserie om angrepet på kulturradikalismen, og har tatt for seg norsk skole hvor de mener at Kristin Clemets fokus på kunnskap i skolen nå har vunnet frem. Men etter fire år med rødgrønn regjering er det mye som må gjøres for å få gjennomført kunnskapsløftet som Clemet satte igang. Den norske enhetsskolen har vært feilslått - det er mye som må gjøres dersom fremtidens arbeidstakere skal kunne konkurrere i kunnskapssamfunnet. En av de tingene som fremheves er å gi offentlig skole konkurranse og åpne for muligheten for alternativer:

(...) privatskoler var et tydelig brudd mellom de rødgrønne og Clemet. Tidlig i sin ministerperiode satte Øystein Djupedal foten ned mot nye privatskoler. Jon Hustad tror at privatskoler vil «tvinge seg fram».

– Da jeg skrev boka var jeg optimistisk i den forstand at jeg trodde noe kunne gjøres med den offentlige skolen, siden mener jeg det har blitt verre. Norske elever har gjort det stadig dårligere på internasjonale tester. Nå har jeg kommet fram til at den offentlige norske skolen ikke kan bedres uten å åpne for private innslag.

Selv tar han ingen sjanser, og har sendt alle tre barna sine til Den Tyske Skolen på Majorstua. En skole som lå helt i tet på de nasjonale prøvene.
Mannen som i sin tid gjorde sitt ytterste for å ødelegge norsk skole, Nils Christie, er bekymret. Han mener fokus på kunnskap ikke gjør elever til "skikkelige, hensynsfulle, tolerante". Til det trenger man åpenbart blokkfløytespillere fra SV som spiser frukt...
Sukk.

4 kommentarer:

Hege J. Tunstad sa...

til orientering så gir musikkutdanning (kanskje også blokkfløytespill..) vesentlig forbedring strukturelt i hjernen...i de områdene som er ansvarlig for matematikk..

http://tunstad.blogspot.com/2009/06/blokkflyte-gir-mattehjerner.html

så kanskje det er noe i dette blokkfløytespillet som ikke er så dumt... (ellers enig selvsagt:)

Jorunn sa...

Jeg er enig i at kunnskap er viktig,for ingen kan tenke i et vakuum. På siden
www.learnlearn.net har jeg samlet en del billedmateriale med undertekster som jeg håper kan være til støtte i undervisningen.
Men måten å lære inn kunnskapene på,er også viktig. La oss lage et bilde.Det har ingen stor hensikt å legge opp store bordstabler--puggen inn kunnskaper,hvis en ikke har evne til å bygge hus med dem--forstå hvordan kunnskapene kan brukes i praksis. Vi bør legge vekt på kunnskapsinnlæringen,men vi må gjøre det på måter som forløser elevenes kreative evner og gir dem selvtillit.

ak sa...

Åh, jeg H-A-T-E-R sosialister!

Jorunn sa...

ak: Mener du at det å gi elevene mulighet til å utvikle hele personligheten sin slik at de kan fungere som trygge og sterke enkeltindivider,er det samme som sosialisme?
Hva er alternativet?
Skal en i stedet ta utgangspunkt i kapitalens behov og forme og styre elevene slik at de fungerer som effektive verktøy for den,eller har du et tredje alternativ?