Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, oktober 25, 2010

Sirkushesten Hagen

Flere har sammenlignet Hagen med en gammel sirkushest som lukter sagmugg. Han tiltrekkes av manesjen. Det er fortsatt er mange som underholdes av å se gamle sirkushester som traver rundt i sirkler. Spørsmålet er om det er så lurt å bruke dem til noe annet enn nettopp det - underholdning.

Ifølge VG svartelister Carl I. Hagen Høyre-topper som "utmerker seg med negative karakteristikker av Frp" som statsråder i en mulig samarbeidsregjering mellom Høyre og FrP. Svartelister han ikke dermed seg selv som både mulig statsråd, men også ordførerkandidat i Oslo?

Det er ingen tvil om at et hvert samarbeid, enten det er mellom partier, organisasjoner eller bedrifter, til en hver tid er tuftet på menneskene som skal samarbeide og forholdet mellom dem. Man kan være enige i 80% av sakene, men allikevel strande på at den ene eller andre ønsker å markere seg på de mindretallet av sakene man er uenige om. Hagen trekker spesielt frem innvandringspolitikken som en av de sakene han ønsker at FrP skal stå beinhardt på. I samarbeidsklimaets navn, da?

Se også Cracked actor: Kongen og jeg

Det er sikkert riktig at det finnes Høyre-folk som ikke tåler trynet på enkelte FrPere og omvendt. Jeg har vært i begge partier og mener det er gode grunner til det. Høyre-folk kan virke ekstremt arrogante i møte med FrP, mens enkelte FrPere reagerer 5-åringer i trassalderen når de hører Høyre-folk snakke. Likheten mellom dem er at de ser på hverandre som politiske motstandere, ikke politiske konkurrenter. Man kan samarbeide med en konkurrent om å nå de samme målene, men aldri med en motstander.

Nøkkelen til et godt samarbeid er å komme ut av skyttergravene og snakke med hverandre, ikke om hverandre. Hadde Carl I. Hagen ønsket et godt samarbeid kunne han forsøkte å finne frem til sin indre statsmann og tatt initiativ til nettopp dette. Det gjør han ikke.

7 kommentarer:

Torbjørn Sølsnæs sa...

Ellers er jo sammenligningen til kong Haakon VII uslåelig, synes jeg. :)

Nils Johannessen sa...

Den godeste Carl Ivar Sirkushest har vel travet i samme sirkel i manesjen så lenge, at sporet må være blitt veldig dypt. Sannsynligheten for at han noensinne klarer å karre seg opp til overflaten igjen, tror jeg er forsvinnende liten. Går ut fra at sporet er blitt så dypt at selv om han tar av seg skylappene, har han ikke mulighet for å se noe som helst på overflaten. Det som nok er litt dumt for FrP, er at så mange av de øvrige i partiet har blitt det som på godt bergensk kalles for rævediltere, og de tusler vel etter han i sporet. Men egentlig er det vel best for både Norge og Oslo at han traver rundt i sin dype skyttergrav til han en gang i fremtiden slipper ut i det fri på de evige jaktmarker. La oss håpe sporet snart blir så dypt at vi ikke får med oss så mye av vrinskingen hans.

Mike A. sa...

For å være helt ærlig, så er vel alle med politiske ambisjoner som sirkushester å regne. I de få sakene jeg har engasjert meg i, har det i alle fall vært lite fornuft å spore hos de som har argumentert fra et politisk ståsted. Vesentlige faglige argumenter blir avvist som uinteressante detaljer…

Det som kjennetegner politikere generelt, er mangelen på interesse i å sette seg godt inn i den materien de uttaler seg om, bruken av retoriske tjuvtriks i debatter, veldig fokusert på å ha rett (i stedet for å gjøre rett) og evnen til å gjøre partipolitikk ut av selv de minste bagatellene.

Det finnes noen veldig få politikere som har vunnet min respekt. Dessverre befinner de seg i forskjellige parti. Veldig mange politikere er av en slik art at jeg aldri i verden vil stemme på hverken de eller partiet de representerer. Dessverre er også disse spredt godt utover i alle partiene. :-/

Spørsmålet er: Hvordan kan vi bli kvitt alle sirkushestene og få inn oppegående, selvtenkende og faktafokuserte individer i stedet?

VamPus sa...

Vel, Mike - jeg er åpen for forslag. Gjøre om valgkretsene til enmannskretser? Om velgerne velger idioter så er det i hvert fall de som har valgt dem, ikke partiene selv?

Mike A. sa...

Hadde jeg hatt politiske ambisjoner, hadde jeg sikkert "tryllet" opp noe jeg kunne presentert som den ideelle løsningen. Dessverre er det ikke så enkelt. Men det viktigste er at man er villig til å stille spørsmål ved dagens system, og se på alternative løsninger uten partipolitiske briller.

Hvilke alternativer valgsystemer finnes? Hva er fordelene/ulempene med de enkelte? Hvordan kan vi kontre de negative og fremheve de positive sidene?

Svarene bør komme fra de som jobber med, og har interesse av, politikk og politiske systemer. Selv er jeg en teknikker uten politiske ambisjoner, men vet av erfaring hvor nyttig det er å bryte problemstillinger ned i veldig små deler - for så å se på mulige løsninger for hver av delene.

For en del år siden lekte jeg med tanken om et system som ligner det sveitsiske, men hvor man la inn en terskel hvor man måtte bevise at man hadde kunnskap om temaet før man fikk avgitt stemme (for å unngå stemmekveg). Artig tanke, men fant så mange svakheter/feilkilder at det umulig ville fungert i virkeligheten. MEN man må være villig til å tenke nytt om man skal komme videre… noe jeg savner fra politikere.

Geirronimo sa...

Hagen er en av de dyktigste politiske lederne som er nå, og om han vil gjøre noe for lokal-laget sitt synes jeg det er helt topp.

Hvis vi ikke fronter det faktum at Høyre og FRP er gjevnstore så vil det ikke bli noe samarbeid. Og det er akkurat det AP vil - media som skriver, da er det media som tenker. Jeg tror at vi får se et taktisk spill nå som forsåvidt blir interessant politisk sett. Men personlig tror jeg at vi får se ett massivt trykk fra media mot FPR der de ønsker å fremstille Høyre som forsmådde, og FRP som tullinger.....desverre..

Anonym sa...

Er du klar over at denne står på listen over "dyreblogger" (eller animals) på bloglovin? Litt misledende, ser ikke mye katt her :)