Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, juni 10, 2005

Lillegull har bursdag i dag

Vet jeg skulle la DIN stemme telle til min neste blogg men da hadde jeg jo glemt, som det familiekjære menneske jeg er, at Lillegull har bursdag i dag. Dessuten må jeg hjem og lese norske eventyr først. Føkk. At jeg aldri kan holde kjeft... Min lillebror fyller 15 i dag i hans ære så skal dere herved få et lite innblikk i VamPus-lore, nemlig den eneste seriøse familiesamtalen vi har hatt siden..vel, den eneste seriøse familiesamtalen vi har hatt. Punktum.

Slik ble Lillegulls ankomst proklamert og mottatt: Mamma og hennes samboer, Gjøken, ber VamPus og Søs komme ned i stua. Det er noe de vil fortelle oss. VamPus og Søs veksler blikk i trappa, som i "Hva faen har DU gjort NÅ?" og ser surt på hverandre. Vi setter oss i sofaen og ser forventningfullt på Mamma som sitter i Stresslessen og Gjøken som står bak henne. Dette er et urovekkende brudd på rutine i hjemmet, da Stresslessen er Gjøkens faste sitteplass og tilholdssted. Vi skjønner at dette er alvorlig.

- Skal dere..øhm...flytte fra hverandre? spør VamPus med et snev av håp i stemmen. Mamma og Gjøken ser på hverandre og mumler i kor: Øhm..nei.
- Ikke en god nyhet altså, sier VamPus skuffet. Søs snøfter utålmodig ved siden av meg, og sier;
- Kan vi gjøre dette litt kvikt. Eller er det, liksom, sånn serriøst og greier?
Mor & Samboer: Vel.. øh. seriøst.
VamPus og Søs utveksler håpefulle blikk, og spør i kor;
- Har noen i familien daua?
- Ehm. Nei. Ikke det.
Mamma vrir seg. Shit. Dette er seriøst.
- Dere har ikke merket noe annerledes i det siste?
VamPus og Søs i kor: Hæh??
- Med meg?
VamPus & Søs er litt forvirret. Nope, ikke egentlig. Fortsatt like psyko som alltid. Men ivrige etter å foreslå noe, være litt positive liksom, spør vi i munnen på hverandre: - Endelig fått piller? Begynt hos psykolog? Familierådgivning?
- Dere har ikke sett at jeg har fått litt større mage?
Blanke blikk fra oss i sofaen. VamPus og Søs ser på hverandre, trekker på skuldrene og rister hjelpeløst på hodet. Gjøken tar ordet.
- Vel..uhm.. Det har seg slik at.. øhm...
- Jeg er gravid. I fjerde måned.
VamPus og Søs er lamslått. Hudfargen svinner, munnen blir tørr, leveren skrumper og hjernen går i dvale. Begge sitter med åpen munn og måper stirrende på Mamma og Gjøken, som gjør et patetisk forsøk på å holde hverandre i hånden og se lykkelige ut. De mislykkes katastrofalt. Søs er den som henter seg inn først.
- Åssen..jeg mener.. herregud.. har det gått til?
- Blomstene og biene, mumler VamPus hjelpsomt.
- Jammen... Søs er fortsatt forvirret. - Dere har jo ikke SEX?
Gjøken og Mamma ser særdeles ukomfortable ut, og begynner derfor å snakke om når barnet kommer og fremtidsplaner. Søs og VamPus er ikke imponert.
- Hvis det er en jente til, kommer jeg til å drukne henne i badekaret.
Alle, Søs inkludert, ser på VamPus, som trekker på skuldrene.
- Hei, jeg er bare ærlig. En lillesøster er nok. Ikke føkk opp denne gangen.
Søs henter seg inn og nikker samtykkende, det har ikke vært vellykket så langt.
- Kan vi gå nå? Har en avtale, sier hun.
- Ja, jo.. det var vel i grunn det vi..
- Fint. Ha det!

Søs spretter opp av sofaen, trasker ned trappa og smeller døra igjen når hun går. VamPus trekker på skuldrene og sier, ja ja, sånn kan det gå, før hun henter jakken sin og går hun også.

Det hører med til historien at dagen etter feiret VamPus og Gyrk Lillegulls ankomst med å skulke dobbelttime gym for å drikke tre flasker billig hvitvin i klasserommet. Han var særs velkommen når han endelig dukket opp, og den peneste babyen VamPus har sett noen sinne. Det er et under hva et snev av gulsott kan gjøre for utseende. Ferskenungen kalte vi han til å begynne med. Men før han kom så hadde som vanlig kjært barn hatt mange navn; Sneipen, Egget, Mini, Dølle, Jølle. Det mest brukte var dog "Tingen". Vi visste ikke kjønn og blandingen av Mamma og Gjøkens gener kunne gått..vel, hårreisende galt. Men han virker forfriskende normal. Nå må bare VamPus forberede seg på å låne vekk leiligheten min til hans 16-års bursdagsfeiring, som jeg lovet han første gang jeg holdt han i armene. Schpaa, Lillegull!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har alltid lurt på hvorfor du kaller ham Lillegull. For hvem er i tilfelle Storegull?

VamPus sa...

"Gullet" er liksom så harry, og lille diamanten er ikke så fengende. Lille gullet, ble lillegull. Så hender det at jævelskapet kaller med "Storesølv". Sånn sett har han satt seg bak Pusedyr i arverekken..

Anonym sa...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! Black cheat jack online Quit smoking hypnosis subconscious hypnosis.org Cellular phone no credit Bra for mastectomy African girl dancing Childrens zithromax side effects hives Who cold effects paintballing Gps marine laptop Find a cure for erection dysfuntion or impotence internet software Flower pansy divorce advice http://www.microsoftittrainingcourse.info Exterior wheel chair ramp http://www.services-incorporation.info Disney cruise theme nights Bayer levitra splash