Krenkelsesfundamentalismen er venstresidens religion. Den har kanoniske skrifter som rasismeparagrafen og et presteskap i form av politikere og intellektuelle som forkynner dens lære i kronikkspalter, fra talerstoler og på andre måter.Et glitrende innlegg av Eystein Halle hos Minerva. Klikk og les.
Om VamPus
- VamPus
- er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.
tirsdag, oktober 23, 2007
Krenkelsesfundamentalismen
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
19 kommentarer:
hehehehe Han her tror jeg skal få slite med å kommer i mål på eksamen...
Det jeg stusser litt på av det jeg leste var denne sykepleierstudenten? Var det identisk med den Frperen som uttalte noe om utviklingshemmede? Om man så er uenig eller enig, så skulle jo dette spørreskjemaet vært anonymt.
En kan jo ha grunn til å være noe enig, særlig med hensyn til at man helst ikke bør si det man mener i Norge, som jeg kom i skade for å gjøre. Det hjelper visst ikke, selvom resten av sine meninger er stuerent i AP.
...eller hva med Karita Bekkemellem som - når hun var statsråd - sa at hun ville abortert et barn med Downs syndrom?
Flott og velskrevet!!!
Bare kom til å tenke på noe som har hengt over meg lenge; i en velkjent fancy interiørbutikk i Oslo, så jeg for en stund sida en dyr/fancy pyntepute med motiv av Mao's kjente fjes, og stusset over at han "hylles" i moderne Norge. Noen dager senere var det ramaskrik i aviser pga en veske som var kjøpt i en annen butikk, med motiv av hakekorset. Dette var det Indiske symbolet; Svastika=lykkebringer på sanskrit.
Det jeg skal frem til er at allt som forbindes med Nazisme henger igjen med forbannelse, men ikke når det gjelder Mao og andre kommunistiske despoter. Det har kansje med den politiske korrekthet eller som han skriver; "Krenkelsesfundamentalismen" å gjøre?
Det kan virke som det (ikke bare i Norge) fortsatt finnes posisjonerte folk som bruker linking til (reell eller innbilt) "vestlig imperialisme" som den eneste virkelige moralske målestokken.
Det er ellers nokså vanskelig å forstå hvordan venstresiden har havnet i samme seng som ultrakonservative, kvinnefientlige presteregimer.
Det var for øvrig en interessant (og for meg ukjent ) historie om et (maoistisk inspirert) filippinsk folkemord her:
http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071019/SAMFUND/110190137
Cassanders
In Cod we trust
Litt mer til selve artikkelen:
En kunne kanskje føye til at "Krenkelsesfundamentalismen" faktisk har utviklet minst ett sakrament: å karakterisere meningsmotstandere som "Rasister" eller "Islamofober".
Cassanders
In Cod we trust
Hei, og takk til VamPus for smigrende ord og link til artikkelen min!
Når det gjelder det med sykepleierstudenten, var det så vidt jeg husker en sak som opprinnelig ble tatt opp av vårt land. Det var et spørreskjema der studenter innen sykepleie skulle si hva de mente om etiske problemer knyttet til yrket. Så var det en som skrev noe om at funksjonshemmede ikke hadde livets rett - noe i den stilen. Det førte til voldsomt rabalder, og "alle" gikk løs på denne studenten, krevde yrkesforbud osv.
Mike S. Adams har noen betraktninger som fyller ut bildet.
http://www.townhall.com/Columnists/MikeSAdams/2007/10/22/why_islamic_fascists_get_away_with_hate_speech
--------------------Beginquote
Hate speech is verbal communication that induces anger due to the listener’s inability to offer an intelligent response. Because this inability to offer an intelligent response is due to one of two reasons, there are really two different types of hate speech: (1) Speech that is too dumb to merit an intelligent response, and (2) Speech for which the listener is too dumb to offer an intelligent response.
Instances of the former are numerous in the society-at-large. For example, when a member of the KKK says “I may not be much, but at least I’m not a nigger” there is really no way to respond intelligently. Nor is there much hope that any response will be understood and appreciated by someone ignorant enough to make such a remark. So the speech can be properly characterized as hate speech.
Instances of the latter are numerous in academia. For example, three years ago this week, I wrote a piece explaining how speech codes produce a form of reverse Darwinism. I argued that only those who are emotionally unfit are likely to become uncomfortable simply by hearing a contrary point of view. I argued further that they are indeed quite emotionally unfit if they actually remain upset long enough to file a complaint aimed at enforcing a speech code…
The similarity between the two principal forms of hate speech is obvious: They both induce anger in the listener, regardless of whether the speaker expressed his view with any feeling of hatred or animosity. And this leads to an understanding of the apparent hypocrisy of gays and feminists who (a) cry “hate speech” against conservatives who do not wish to kill gays and feminists, and (b) tolerate “hate speech” by Islamic fascists who really do wish to kill gays and feminists. Islamic advocacy of violence is not classified as “hate speech” because it induces fear, not anger. This, of course, explains the failure of speech codes. Since the enforcement of the codes relies largely on the emotional reaction of the listener rather than the content of the speech.
-----------------------Endquote
Det er vel slik at dårlig funderte påstander (inklusive trossetninger) trues av diskusjoner og fri meningsdannelse.
Kanskje det er nettop dette som er en av grunnene til at deler av en venstreside (som sliter med å begrunne og rettferdiggjøre sine grunnleggende standpunkter( ikke minst i møte med virkeligheten) havner i seng med mer eller mindre klart uttalte islamofascister)?.
Cassanders
In Cod we trust
Hei cassanders.
Jeg får ikke opp artikkelen om det filipinske folkemordet, kan du spesifisere det her?
Det hørtes interessant ut i denne debatten!
@ siste anonym
...ser at linken ikke funket. Prøve denne :
http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/forside
Du kan lenke deg videre derfra.
Cassanders
In Cod we trust
Takk skal du ha Cassanders.
Leste artiklen med skrekk og tristesse; at "vi" gang på gang ikke klarer å se i realiteten denne grusomheten disse "røde" folk har gjørt i ti år, med den samme ideologien, og med tortur og massemord, og at endel som f.eks. den filipinske Joma Sison lever i beste velgående i Holland; de kan jo ikke sende "stakkar'n" hjem pga frykt for dødsstraff. Han er en intelektuell, selvølgelig tatt inn i varmen hos de på den venstre siden. Og samtidig selger vi kunst med motiv av Mao, en av grunleggerne til grusomheten, og fremdeles er vi nikkedukke til de politiske korrekte. Selv har jeg stemt SV i en årrekke, bare for å ha sagt det, først og fremst pga velferden, men ikke pga klokheten.
Mathias Reither
Jeg koser meg når islamososialistiske misjonærer råtner i fengsel.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/val_2007_hordaland/1.3395687
Hykleri og dobbeltmoral satt i system.
Filippinernes Killing Fields
Jeg var ikke klar over at paranoian var like velutviklet på den midtre-høyre fløy som den radikale venstre fløy. Og intellektet like lite utviklet. Narsissismen er det ingenting å si på derimot. Men så går ofte de hånd i hånd.
Opplevelsen av tankekontroll og tankepoliti antyder jo en verdensanskuelse som i liten grad korresponderer med resten av samfunnets opplevelse. Som det ble kommentert på Minerva må det være slitsomt å ha det slik.
@ siste anonym.
Det er god mulig mine intelektuelle evner svikter, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke helt ser poenget ditt.
Hva var det i artikkelen eller kommentarene som fikk deg til å konkludere at paranoiaen er like velutviklet på sentrum-høyre "siden" som på venstresiden?
For øvrig ser det ut som behov for tankekontroll og tankepoliti er en nær universell egenskap ved religiøse systemer. Tilhengerne nøyer seg ikke bare med en religiøs (felleskaps-) opplevelse, men forventer/krever at andre skal ta del i dem (forkledd i begrepet "respekt") PÅ FØRSTNEVNTES premisser.
Cassanders
In Cod we trust
Cassanders,
har du lest artikkelen?
Altså,
paranoia er jo en rimelig allminnelig reaksjonsform - så det er ikke en absolutt og utvilsom sykeliggjøring av ham å beskrive det som paranoid. Men Halle er beyond "the tipping point". Halle er "beyond" akp-ml i konspiratorisk tenkning. Hva er det ikke han ser? Hvilket system er det ikke han "observerer"? Og han må jo ha det slitsomt. Herlighet.
Jeg skrev en kommentar på minervas side som utdyper dette.
Uten sammheng med paranoia forøvrig leverer han et høydepunkt når han trekker frem hvordan følelsene forkludrer intellektet.
@ anonym,
Du hevder tydeligvis at Eystein Halles (og presumptivt sentrum- høyresidens) er paranoid riktignok med presisjonen: "hverdagsparanoid", altså ikke den medisinske diagnosen).
Nå handlet jo også Halles innlegg om en slik problemstilling, selv om han unngår det tvetydige begrepet paranoid, og at hans kritikk hovedsakelig går mot de som opptrer "på vegne av de krenkede".
På Minerva kommenter du og andre at det ikke finnes lover som "krever at en skal like" den ene eller den andre.
Dette er stråmenn. Halle påstår ikke noe slikt, men derimot at det finnes meningsdannere i det offentlige rom som med unison og lammende brennmerking struper en fornuftig debatt om problematiske emner.
Det er for øvrig ikke bare et norsk fenomen. Problemstillingen har bl.a. vært drøftet på "edge", i kjølevannet av en debattbok:
http://www.edge.org/3rd_culture/dangerous07/dangerous07_index.html
Cassanders
In Cod we trust
a) nei. ikke sentrum-høyre - men ytterste høyre. Halle's innlegg plasserer ham langt til høyre.
b) dette er et billig poeng - men jeg kan ikke dy meg; paranoia kan forstås som en projektiv mekanisme. Dvs. at man beskylder andre for sider ved seg selv man ikke kan erkjenne og stå inne for. Halle gjør jo det så det suser. Nei, han bruker ikke begrepet selv - men hadde han kommet på det hadde han kanskje risikert å se hva han sev var preget av?
c) om stråmenn. Det er jo interessant at du ikke ser humoren - ikke sant? Du legger til og med en lenkte til edge...
Det var et billig poeng som Halle la opp til selv ved å bruke begreper som tankepoliti. Og nei det finnes ikke. I vårt frie samfunn - jo, det er det - så handler det mest om i hvilken grad Halle selv er komfortabel med å fremføre tankegodset sitt. Jeg forstår godt at han skjems. Men han kan ikke legge skylden på dette på et oppkonstruert og straffende superego installert av venstresiden. Hallo? Han er en infantil tulling (herregud, se på de bandnavnene han finner opp underveis) som skriver i affekt (se hva han selv skriver om det) og er så full av sitt eget at paranoia merkelappen er helt på sin plass.
Trenger vi ikke et ytringsfrihetsombud nå snart?
Eller vil vi at samfunnet skal være helt ytringsfritt?
Diskrimeringsombudet kjører for tiden reklame i Kanal24. På meg virker det som om ombudet oppfordrer til å 'si fra' dersom du hører noe sladder. Jeg blir faktisk litt redd ...
Legg inn en kommentar