I 1999 kjøpte Ford Think for rundt 180 millioner kroner, men solgte i 2003 selskapet videre til det sveitsiske firmaet Kamkorp for bare én dollar. I tillegg til et nesten ferdigutviklet elbilkonsept med fabrikk og kompetent arbeidskraft som Ford hadde investert rundt en milliard kroner i, fikk Kamkorp 125 millioner kroner innskutt som egenkapital fra Ford. Selv ikke de klarte å få selskapet i gang.
Deretter skapte Petter Stordalen store overskrifter da han gikk inn med sitt overbevisende miljøengasjement for å redde selskapet. Nå forsøker han å redde investeringen ved å be om penger fra staten og sende regningen til skattebetalerne. Selv sier Think at de har søknadene klare for de offentlige støtteordningene som Innovasjon Norge og Investinor, som igjen åpnes 1. januar.
Det snart tyve år gamle selskapet har i løpet av de årene de har eksistert ikke klart å verken oppfylle krav til lønnsomhet eller produksjon, og har heller ikke blitt en markedssuksess til tross for at de som bruker bilen kan bruke kollektivfeltet, slipper bompenger, årsavgift, engangsavgift eller vrakpant. Allikevel er bilen rådyr i bruk.
Think er ikke viktigere enn andre bedrifter og, som Elin Ørjasæter skriver, bør ikke reddes:
- Det vil ta Toyota nøyaktig ti minutter å lage en bedre el-bil enn Think den dagen de er interessert» sa E24s sjefredaktør Per Valebrokk på Dagsnytt atten.
Da ser jeg heller frem til det.
4 kommentarer:
Staten skal være meget forsiktig med å engasjere seg i konkuranseutsatte nringer. Dersom det ikke er et marked for Think (som det nå tyder på at det ikke er) hvorfor skal Jens S drive med "kunstig åndedrett" på noe som folket ikke er villige til å kjøpe ? Bruk heller pengene på noe mer fornuftig.
John-Arne
Think bør bli avlivet nå.
Og da kan vi spørre oss hva som er årsaken til at Toyota er interessert i å lage elbiler.
Kan det ha noe å gjøre med at energitettheten i batterier er ca. 1/400 i forhold til bensin?
Kan det ha å gjøre med at hydrogenbiler er et meget bedre alternativ om en har et psykotisk forhold til CO2?
Kan det være at batterisett til elbil koster i størrelsesorden 120 000 kroner og at du med sporadisk kjøring kan risikere å måtte skifte oftere enn det batteriene har oppgitt som levetid, nemlig fem år?
Kan det bære at elbil er en livsfarlig farkost som ikke beskytter deg over hodet i en kollisjon da den er laget av plastikk, som igjen er motivert av å få ned totalvekten, som igjen er motivert av at batteriene veier et halvt tonn?
Kan det være fordi Toyota vet at det ikke er noen utsikter innen batteriteknologi som kan forbedre energitettheten mhp vekt og volum, kan gi to dekaders forbedring?
For at Think skal bli en suksess må en vesentlig del av befolkningen slutte å tenke.
wow - jeg tar av meg hatten! et innlegg fra ChrisJoy jeg faktisk hadde utbytte av
Legg inn en kommentar