Selskapet ditt sliter litt med ryktet dersom en kunde som føler seg dårlig behandlet lager en morsom video som i løpet av kort tid blir sett av over fem millioner på YouTube. Men disse historiene hører vi stadig flere av, selv om de færreste får såpass stor oppmerksomhet. Men hvor ofte brukes sosiale medier som sosial utpressing der mottakeren bare får høre klagerens versjon av saken?
Den kanadiske sangeren Dave Carroll har fått en uventet oppsving i karrieren etter at han publiserte en video der han tok for seg en årelang kamp mot United Airlines som han mente skulle betale for reparasjonen av en gitar han mente de hadde ødelagt. Eller kanskje snarere en ny karrierevei - for nå blir han invitert land og strand rundt for å snakke om kundeservice og sosiale medier.
Videoen distribueres nå på blogger som denne, er omtalt i mainstream media og brukes som case av PR byråer og på seminarer om sosiale medier. Hva kan United stille opp med? I en langt mindre sett YouTube-video forteller Carroll at United har vært i kontakt med han, og tilbudt seg å betale erstatning. Han forteller samtidig at en ny video i saken er på vei (den er her) og det blir i alt tre videoer. Det hjelper jo sikkert ikke at United Airlines klarte å miste bagasjen til David Carroll da han var på vei for å holde foredrag om nettopp kundeservicen til United Airlines.
When the shit hits the fan.. så nytter det ikke skru av vifta.
Men i hvor mange av foredragene kommer denne kommentaren med? Er det en ansatt som vet noe? Noen han kjenner? Hvor riktig er den?
Sosiale medier, i likhet med vanlige medier, kan brukes som sosial utpressing der enkeltsaker blir brukt mot politikere, bedrifter og organisasjoner, og bare deler av sannheten kommer frem.
Hans Kullin skriver oppdatert om saken, med et eksempel der en blogger måtte legge seg flat for et selskap etter å ha kommet med uriktige påstander om dem.
Om United Airlines var ansvarlige for å ødelegge gitaren til Dave Carroll? Vet ikke. Men Hitler skal i hvert fall aldri bruke dem igjen. Den måtte jo bare komme...
2 kommentarer:
Hvordan skal man tolke Godwins lov når Hitler kommer inn i bildet allerede før diskusjonen er i gang?
Også offentlige organisasjoner blir "utsatt" for missfornøyde kunder. Vi har bl.a. en mor som blogget om hvordan en TSA-agent (Transportation Security Administration) tok sønnen hennes fra henne under en kontroll på Atlanta flyplassen. Hennes tåredryppende innlegg kan leses her:
http://www.mybottlesup.com/tsa-agents-took-my-son/
TSA har også sin egen blogg, hvor de kommer med informasjon til publikum. Der tok de tak i saken hennes, og la ut video fra kontrollen slik at vi selv kunne se hva som faktisk skjedde. Video og informasjon fra TSA finner du her:
http://www.tsa.gov/blog/2009/10/response-to-tsa-agents-took-my-son.html
Fordelen med nettet er at informasjon kan (og bør) verifiseres. :)
Legg inn en kommentar