Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, november 22, 2010

Ikke ta en Trine Grung

- Å blogge er ikke journalistikk, skriver bloggeren Fotballfrue, som har forsøkt å selge produktomtaler på bloggen sin og fått kritikk for dette.

Nå er jeg så utrolig frustrert. Jeg føler meg rett og slett uthengt. Det er faktisk grenser for hva en person kan tåle. Jeg er i utgangspunktet veldig sterkt, og tåler forferdelig mye, men nå er det stopp.
Det mangler åpenbart ikke på sterke kvinner som bruker sosiale medier for å få oppmerksomhet, og når de får berettiget kritikk eller noen stiller spørsmål ved bloggingen deres går de i fosterstilling, lar være å svare eller legger gråtende ned bloggen sin. For blogging, må vite, er der de kan være seg selv og gjøre hva de vil, fritt for kritiske blikk og tilbakemelding. De vil jo bare berike verden - må vi andre være så jævla surmagede når de forsøker å dele av seg selv. Er det ikke det blogging handler om da? Dele av seg selv?

Hva blogging er
En blogg er rett og slett et nettbasert publiseringsplattform for tekst, bilde og video. Hva man velger å bruke denne plattformen til er helt opp til den eller de som publiserer på bloggen (blogger). Før den norske bloggsfæren ble oversvømmet av rosabloggere som bruker sine 15 megabytes of fame til å skrive om lipgloss og dagens antrekk, var man faktisk generelt enige om at blogger definitivt kunne brukes journalistisk. Om du er usikker, kan du jo lese hva den norske journalisten og bloggeren Kristine Löwe mener om det. Hun har en internasjonalt lest blogg om nettopp journalistisk bruk av sosiale medier. Eller sjekke ut The New York Times' nyhetsblogg, The Lede, der avisen remikser egne saker med andre nettbaserte kilder for å gi et mer helhetlig bilde av hva som skjer, inkludert «borgerjournalister» via kanaler som blogger, videodelingsstedet YouTube, bildedelingsverktøy som Flickr og kortmeldinger fra Twitter. Ikke journalistikk?

Det er ikke verktøyet som avgjør hvordan innholdet skal tolkes, det avgjøres faktisk av innholdet. På samme måte som at en reklamebrosjyre fra Expert ikke er det samme som avis, selv om den er trykket på papir. En moteblogg kan utmerket godt være journalistisk, uten at jeg skal beskylde norske motebloggere for å være det. Rapporterer man fra catwalken, analyserer designere eller setter dagens motebilde inn i en større kontekst, så er det journalistisk. Å ta bilde av seg selv og beskrive det i et femlinjers innlegg er det ikke. En blogg kan også ha ulike sjangerblandinger i seg. I det hele tatt - en blogg kan være så mangt. Det er bloggerens evner og ambisjoner som sammen avgjør kvaliteten i innholdet og hva bloggen er, ikke at man bruker bloggteknologi som plattform. En blogg kan med andre ord være alt og ingenting. Også en betalt reklamekanal, om man ønsker å selge seg til høystbydende.

Kjøpt og betalt
Fotballfrue må gjerne definere at hennes blogg er en kjøpt og betalt narsissistisk reklamekanal. Det betyr ikke at alle andre bruker sin mulighet til å komme til orde i en digital forsamling på samme måte.

Det er forholdsvis mange år siden at bloggsfæren selv problematiserte rundt nettopp det at bloggere lar seg bruke/blir brukt av alt fra kommersielle aktører og PR-byråer til ideelle organisasjoner og politiske partier. Dette ikke bare kan - men vil - svekke bloggerens troverdighet over tid. Nå som jeg vet at Fotballfrue ville tatt seg 7000,- kroner for å anmelde en bok på bloggen sin har jeg ingen grunn til å stole på bokanmeldelser fra henne. Summen er for øvrig nesten dobbelt så mye som en frilansanmelder med kompetanse på å anmelde bøker tar. Er det verdt det?

Mulig. Men likeledes som at det burde være problematisk for bloggere å ta betalt for produktanmeldelser, bør snart de kommersielle aktørene finne ut om varemerket deres har godt av å bli assosiert med bloggere som åpenbart enten ikke kan eller ikke bryr seg om norske lover og regler, ikke kjenner til de uformelle reglene for bruk av sosiale medier og dermed heller ikke evner å håndtere reaksjoner på form og innhold.

Behovet for en bloggplakat
Det var store diskusjoner om behovet for en bloggplakat inspirert av pressens Vær Varsom-plakat for ett år siden. Forslaget fikk et ublidt møte med virkeligheten, blant annet fordi det kom fra en som hadde interesser på begge sider av bordet som "bloggmanager".

Utfordringen med bloggplakat er jo den samme som Vær Varsom-plakaten. De som forstår den og er enige, trenger den ikke. De som kunne trengt den, evner ikke å forstå den. Og i motsetning til Vær Varsom-plakaten så har man ingen sanksjonsmuligheter mot de som bevisst eller ubevisst bryter reglene. Dessuten - når en blogger som har journalistutdanning fra Norges Kreative Fagskole verken vet at tittelen "journalist" ikke er beskyttet eller forstår bloggsfærens uskrevne regler, så hjelper en bloggplakat lite. Det blir i så fall et langt lerret å bleke.

Se på meg - jeg tåler ikke kritikk
Det har vært mange tøffe debatter og harde ordvekslinger mellom norske bloggere. Noen debatter er mer interessante enn andre, også når de polariseres mellom to parter. Det er faktisk mulig å lære noe, også i debattens hete. Det var for øvrig noen som mente at jeg hadde det verste kommentarfeltet i bloggsfæren i sin tid. De som ikke klarte å bidra med konstruktiv kritikk eller nyanserte innlegg, gjorde sitt beste for å veie opp med personangrep og usakligheter. Heldigvis er det mulig å skille saklig, begrunnet kritikk og personangrep, noe som synes å være en mangelvare blant en del bloggere. Dersom Fotballfrue ligger i fosterstilling på egen bryllupsreise så er jo det trist. Trist, men selvforskyldt. Bare fordi man stort sett blogger om sminke og klær så unndrar det ikke den enkelte bloggeren å bruke huet og sunn fornuft. Eller i det minste å følge norsk lov. Å si at "jeg visste ikke at det var forbudt" er ingen godt unnskyldning.

Det hadde vært så hyggelig å se henne komme tilbake med en refleksjon om bloggeres ansvar ovenfor leserne. Fører man leserne bak lyset når man skriver om produkter og får betalt for det? Har ikke bloggere noe ansvar for å opplyse om hva som er betalt reklame? Hva med ansvar for å følge norske lover og regler?

Mange følger spent med på hva hennes neste post vil være, blant dem mange rosabloggere som ser opp til henne og ønsker en lignende suksess for seg selv. Her har Fotballfrue virkelig en anledning til å stå frem som et ansvarlig forbilde som leserne hennes kan lære av. For det er fullt mulig å ta betalt for omtale så lenge man gjør leserne oppmerksom på det - og betaler skatt av inntekt og fordeler man får, som "gratis" produkter.

I skrivende stund er bloggen til Fotballfrue nede. Det kan være på grunn av høy trafikk. Jeg håper det. Vi trenger ikke nok en blogger som tar en Trine Grung - legger ned bloggen og sletter alt innhold etter kritikk, for å gjennoppstå som selvutnevnt bloggekspert noen måneder senere.

Jeg venter i spenning. Skjer dette skal jeg "go pink" i en uke og forsøke meg som rosablogger selv!

47 kommentarer:

George Gooding sa...

Det er veldig bra at dette skjedde med en såpass høyt profilert rosablogger, slik at alle etterlignerene får øynene opp litt. Måten "Fotballfrue" tok seg til rette og skulle ha 7000,- for ditt og datt er jo helt virkelighetsfjernt og absurd. Bloggmakt, som all annen makt, ser ut til å korrumpere.

Dessverre kommer ikke dette til å slutte, det er alt for mange bedrifter der ute som ser rosabloggere som en gylden mulighet til å plassere produktene sine. Da gjelder det å avsløre alle som får betalt for det uten å si fra om det.

Good riddance, sier nå jeg.

LB sa...

Flott skrevet!

Håkon sa...

Godt poengtert, bortsett fra at dette med journalist eller ikke er en liten avsporing fra markedsføringsloven som helt klart gjelder næringsdrivende, uansett hva de kaller det de driver med.

Prislisten til fotballfrue.no oppga priser "ink.mva" og det kan ikke tolkes på noen annen måte enn at fotballfrua opptrer som næringsdrivende og må ventes å følge norske lover som en profesjonell aktør.

På den annen side er det en ærlig å redelig sak å legge ned virksomheten dersom en finner ut at dette med lover og regler er litt for vanskelig.

fr.martinsen sa...

Jeg syns det var morsomt at hun ser journalistikken som noe hun kan falle tilbake på hvis ikke bloggen fungerer som levebrød.

Anonym sa...

Men vi trenger at Trine Grung tar en Trine Grung igjen snart. Kvasimedisin ftw.

Pål Hivand sa...

På et eller annet tidspunkt ser jeg nødvendigheten av at seriøse bloggere faktisk tar et utenomordentlig oppgjør med disse kreftene og skribentene.

Jeg lever ekstremt dårlig med at halvstuderte røvere, blottet for fornuft og gangsyn, gradivs griser til omdømmet for alle som driver en blogg innenfor rammene av alminnelig folkeskikk og ånden i Vær-Varsom plakaten.

Blant de 700++ kommentarene på fotballfruens tåredryppende bloggpost finnes lite annet enn øredøvende applaus for den åpenbare faglige forvirring som råder bakom fruens høyst emosjonelt formulerte hjertesukk.

Inkompetanse, slurv og grådighet framstilt i en så sukkersøt innpakning er åpenbart noe mange ser på som et ideal. Det skremmer meg litt.

mittsnitt sa...

Og dette innlegget ditt er et godt eksempel på at blogging kan være utmerket journalistikk. Takk!

Anonym sa...

Foregår en debatt om Berg Eriksens snikreklame her inne også:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?s=bc67629ec29a8692efda085b13fab959&showforum=1

Ganske merkelig at BE har 700 utelukkende positive kommentarer på sin egen blogg, mens resten av samfunnet mener at dette er noe hun faktisk burde være voksen nok til å gripe tak i.

I stedenfor klandrer hun DammCappelen for å ha ødelagt hennes bryllupsreise og at de nå burde finne noen andre bloggere å henge ut da hun "bare gjør som alle andre".. Vitner dessverre ikke om noen angrende dame det her.

Anonym sa...

Tja.. Det er ikke så rart all den tid hun ikke godtar kritiske kommentarer på bloggen sin. Prøvde å skrive et par i går men de ble aldri publisert....

Bra skrevet Vampus!

Russisk kvinne sa...

Ønsker deg hell.

Anonym 4 sa...

Pål Hivand skrev:

"På et eller annet tidspunkt ser jeg nødvendigheten av at seriøse bloggere faktisk tar et utenomordentlig oppgjør med disse kreftene og skribentene."

Jeg forstår reaksjonen, men synes vi må passe på å ikke miste perspektivet. Ulovlig markedsføring er et lovbrudd og det er ikke bra, men jeg tror folk flest forstår at bloggere er like forskjellige som mennesker flest.

For seriøse politiske bloggere tror jeg det spiller liten rolle hva rosabloggerne foretar seg. Troverdigheten til Vox Populi for eksempel avhenger ikke av hva rosabloggere gjør eller ikke gjør.

For mediehusene spiller det imidlertid stor rolle hvordan rosabloggerne opererer. Grunnen til det er at rosabloggerne er i direkte konkurranse om annonsekronene som tidligere nesten ekslusivt tilfalt mediehusene.

Rosabloggerne er mediehusenes nye konkurrenter, og jeg tror det var en medvirkende årsak til at Schibsted forsøkte å astroturfe igjennom bloggplakaten og mange bloggende journalister er så opptatt av disse problemstillingene.

For seriøse politiske bloggere som ikke har noe imot at dinosaurene dør ut spiller det jo liten rolle om annonsekronene går til en fotballfrue eller til Se og Hør, og hvordan annonsemarkedet for parfyme fungerer.

Men jeg er enig i at vi bør reagere på lovbrudd. Lovbrudd vil bare gi de som ønsker det påskudd til å lansere nye bloggplakater ol. med den overordnede målsetning å begrense frimodige ytringer på nett.

Anonym sa...

Ser frem til at du skal være rosa i en uke. Det kunne blitt festlig ;)

Magne D. Antonsen sa...

Hei Heidi, jeg heter Magne og jobber på VG Nett. Nå har jeg lagt innlegget ditt på Lesernes VG nederst på VG-forsiden.

Celina sa...

Så enig, så enig..

Anonym sa...

Ja det er utrolig mye snufsing fra frua etter oppstyret, ugh så fælt! Det er jo noe fundamentalt feil når hun må blogge på bryllupsreisen sin! eller ligger det så mye penger i å blogge om drit og lort og ingenting? Nåvel, nå høres jeg misunnelig ut, ja jeg har blogg selv, men ikke i nærheten av alle de leserene som toppbloggerene har. Kanskje det er jeg som har bommet, som skriver om litt mer enn lipgloss, sko, klær og tilbehør? ei heller legger jeg ut bilder av meg selv i tusen variasjoner og da gjerne med trutmunn. Hmmm, skal virkelig gå inn i meg selv og se om det er rosablogger som er tingen..kanskje jeg til og med kan tjene noen grunker der..jippiii..ohyeah...

VamPus sa...

George - enig i at det er bra at det skjer med en såpass profilert blogger. Det er som kjent feil man ofte lærer av - egne og andres. På samme måte som jeg selv fikk i fleisen da jeg publiserte bilder fra Kåre Conradis mistede mobil. Det var under enhver kritikk, og jeg tror at nettopp fordi det da ble debatt om det, var det flere som lærte noe om grenser for privatliv, anstendighet i bloggsfæren og også retten til egne bilder. Meg selv inkludert.

Denne debatten kan føre til noe godt. Håper frua kommer tilbake. Hadde vært moro å prøve seg som rosablogger en uke. Har designet klart!

WebhotellPrat.no sa...

Det ser ut som mange nettopp har glemt at hun er næringsdrivende, som andre også har påpekt, og hun kan da ikke unnskylde seg med at hun ikke kjente til at loven gjaldt også for blogger.


Jeg sitter i dag på begge sider av bordet ved at jeg også har en nettbutikk, og jeg mottar ukentlig 2-3 e-poster fra bloggere som spør etter varer som ønsker å skrive om. Noe jeg ikke gjør.

Jeg har hittil gitt bort en vare til 2 nettsider, og det var en selvfølge at de skulle fortelle at de hadde mottatt varen fra meg med hensikt å teste produktet. Jeg satte selvfølgelig ingen krav til det redaksjonelle innholdet.


I tillegg kan man vel heller ikke si at den nevnte bloggeren har taklet denne saken spesielt godt når hun går til frontalangrep på E24, journalisten, Kokkvold og samtidig forsøker å dra med seg andre bloggere ned i dragsuget.

scissorhill sa...

Blogging er så absolutt journalistikk, men ofte skrevet av amatører. Ikke for å tjene penger, men for å føle man er med i en nyttig samfunns debatt. Det er fint å kunne dele sine meninger og interesser med andre. Skriver man et blogg innlegg med skarp penn må mann tåle kritikk. Jeg er enig i det meste i ditt flotte innlegg i denne debatten

Anonym 4 sa...

WebhotellPrat.no skrev:

"I tillegg kan man vel heller ikke si at den nevnte bloggeren har taklet denne saken spesielt godt når hun går til frontalangrep på E24, journalisten, Kokkvold og samtidig forsøker å dra med seg andre bloggere ned i dragsuget."

Det er verdt å merke seg at oppstyret omkring denne saken passer mediehusene perfekt.

Elin Ørjasæter avslørte jo for noen dager siden på E24 at IKT-Norge jobber i det skjulte med en ny omgang med bloggplakat. Hvorfor IKT-Norge? Formodentlig fordi mediehusene ønsker at det skal se ut som at det er noen andre, ikke dem selv, som vil ha en bloggplakat.

På nyåret skal en VG-journalist starte bloggportal. Det blir litt déjà vu, når man tenker tilbake på Bloggpuls og Bloggplakaten I.

Så det kan se ut som om denne fotballfrue-saken er del av et iscenesatt forsøk fra mediehusene på å introdusere oss for Bloggplakaten II som vil bli introdusert om ikke så lenge.

Anonym sa...

Enig ang fotballfrue men å sammenligne med Trine Grung er å gå for langt.
Hun la ikke ned fordi hun ikke tålte kritikk. Hun la ned pga massiv mobbing som du blant annet bidro med.
For var ikke du med i FEM da noen sinte bitterfitter hakket løs på henne?
Jeg har aldri i mitt syndige liv sett noe sånt på tv før. Det kan ikke være i nærheten av å kalles journalistikk. Det var ren skjær misunnelse som veltet ut.

Du er ikke ferdig med Trine Grung enda...hvorfor?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Dritbra skrevet og reflektert!

Sindre sa...

Ved å ganske enkelt legge til en tydelig notis om at "dette er et betalt innlegg" i begynnelsen av betalte omtaler, slipper man både klammeri med loven samt pressens sedvanlige oppblåsing av fillesaker (som dette tross alt er).

Jeg har skrevet mer om dette på bloggen min, samt gitt noen generelle retningslinjer for hvordan skrive en god omtale:

http://www.glabladet.no/2010/11/retningslinjer-for-produktomtaler-pa-blogg/

Det kan virke som at noen har glemt at det til syvende og sist handler om å skape verdi for leseren, og ikke bare tenke på å tjene mest mulig penger selv.

VamPus sa...

Magne: Ny policy fra VG? Interessant at dere også tar frem uavhengige bloggere - altså ikke bare fra VGs bloggplattform. Bra. Tror jeg...

WebhotellPrat: synes ikke du trenger å utelukke bloggere, men på samme måte som at de bør stille krav om uavhengighet i forhold til sin evaluering av produkt, kan jo du kreve at de informerer om at produktet er gitt bort "gratis" for test.

Anonym kl.20.09: Jeg har kopi av Trine Grungs twittermeldinger etter Studio5-opptaket, der hun bl.a. angrep meg for ikke å ha sagt så mye og spurte spydig om jeg hadde gått ned i lønn. Poenget er at Grung selv går ut med knallhard kritikk av andre - f.eks det VG kalte "blogghets" av Elin Tvedt. Når andre da retter helt legitim kritikk av dette, blir det kalt for mobbing. Jeg stilte helt nøytrale spørsmål i kommentarfeltet og forklarte hvorfor jeg blir overrasket over at en så erfaren medieperson som henne stadig vekk blir overrasket over at hun får oppmerksomhet hver gang hun skriver noe negativt om tidligere kollegaer eller kjendiser hos seg.

Dersom du mener det er hets eller mobbing, så tror jeg du trenger en ordbok. Rett og slett.

Det å legge ned blogg og slette kommentarer IKKE måten å håndtere kritikk eller små bloggkriser på. Da blir det veldig merkelig å selge seg selv som ekspert i sosiale medier. Håper hun i det minste råder kundene sine til å ikke gjøre som hun selv gjør. Det har i bloggsfæren blitt kjent som "å ta en Trine Grung" og jeg håper Fotballfrue ikke gjør det, men kommer frisk og opplagt tilbake fra bryllupsreise med noen refleksjoner rundt egen blogging.

WebhotellPrat.no sa...

@Vampus: De begynte å legge inn eksterne blogger for et par uker siden. Dessverre har Magne ikke lagt inn mitt eget innlegg på tross av mitt hemningsløse forsøk på å få litt elskov fra VG. Hvem skulle trodd noe slikt. ;-)

Noe av grunnlaget for at jeg ikke gir ut varer er at de aller fleste bloggerene er mindreårige som forsøker å få seg en gratis veske. Dette bryter mine egne retningslinjer for markedsføring. De få tilbudene jeg har fått fra voksne er stort sett fra personer i begynnelsen av tjueårene og som ikke har som praksis å opplyse om at de mottar gratis varer. Jeg har også mottatt noen få tilbud om å betale for omtale, og disse har jeg latt være å svare.

Jeg har laget meg noen retningslinjer for hvordan jeg ønsker å drive butikken, og da må jeg nesten også følge opp om de.

Anonym 4 sa...

Nå skriver jammen Dagsavisen at Bloggplakaten II kommer på nyåret. Altså samtidig med at den nye "Schibsted"-bloggportalen skal lanseres (den som en VG-journalist fronter).

Med andre ord fullstendig repeat av forrige forsøk på astroturf-basert braklansering!

Da var det som kjent Bloggplakat + portalen Bloggpuls som var planlagt lansert samtidig. På sidelinjen var Forbrukerombudet som skulle gi legitimitet.

Nå er det lagt opp til Bloggplakat II + VG-journalist-bloggportal. Denne gang er det IKT Norge som skal gi legitimitet, og forsåvidt også stiftelsen Fritt Ord siden den nye bloggportalen foreløpig vil være finansiert av Fritt Ord (og ikke av Schibsted).

Hvorfor er det så viktig for Schibsted å astroturfe?

Anonym sa...

Å blogge er ikke journalistikk - egentlig. Og det du har gjort er jo ikke annet enn å skrive en kommentar.

For meg handler blogging om å kunne skrive hva jeg mener om et emne/felt jeg kan godt og mener noe om. Og det er i og for seg det VamPus gjør her. Hun mener å kunne noe om blogging og ytrer sin mening om det på sin side. Hun har ikke hentet inn kommentarer fra motparten eller fått andre til å si noe i sitt innlegg som balanserer eller tilfører "artikkelen" et motsvar.

Har selvfølgelig mulighet til å kommentere på bloggen din, men det er ikke det samme som at du gir motparten mulighet til å - i 'artikkelen' - komme med motsvar og sine synspunkter.

Du er en blogger og ikke en journalist, og å drive blogging er noe annet enn å drive journalistikk.

iZadig sa...

Herlig bra skrevet! Jeg velger å begrense min kommentar til å si at jeg deler ditt syn, 100 %.

Anonym sa...

Må innrømme at jeg fikk meg en aha-opplevelse av hvor big buisniss dette faktisk er.

Summer rundt 7000 er ikke store summer i seg selv, men med tanke på at dette er enkeltmannsforetak - og at bloggeierene mottar hele summene selv - og at dette er noe de tjener på å kun skrive et lite blogginnlegg, så er dette sannsynligvis en timelønn både leger, tannleger og advokater misunner.

IvarE sa...

Meg bekjent er det kun stortingsrepresentanter som kan slippe unna med å hevde at de ikke kjente loven.

Eller med å ha inntekter på si som de ikke forteller hele eller deler av sannheten om.

Og hun er ikke stortingsrepresentant, er hun vel?
;-)

Anonym 4 sa...

Anonym 08:23 skrev:

Å blogge er ikke journalistikk - egentlig. Og det du har gjort er jo ikke annet enn å skrive en kommentar.

Oppfatter jeg deg rett at du mener artikkelen til Elin Ørjasæter i E24 jeg lenket til lenger oppe ikke er journalistikk, det er jo bare en kommentar?

Og, hva hvis denne gode bloggposten til Vampus starter en diskusjon i kommentarfeltet som fører til at andre bloggere begynner å grave dypere omkring Schibsteds kommersielle interesser ved en Bloggplakat?

Mener du at mediehusene bør ha monopol på ordet journalistikk?

Magne D. Antonsen sa...

Hei igjen. Ny policy fra VG? Ja, nå lar vi alle få plass uavhengig av hvor de blogger. Målet er å løfte frem de gode debattene og meningene, samt å vise hvilket mangfold som fins blant norske bloggere.

Anonym 4 sa...

Hei Magne!

Vet du om VG-nett kommer til streame live fra lanseringen av Bloggplakaten II, slik opplegget var på BloggCamp2010? Lanseringen der ble riktignok avlyst i siste liten - et dusin deltagere ga jo ikke særlig legitimitet.

Og så lurer jeg på en ting til. Har VG-nett fortsatt direkte forretningssamarbeid med Thomas Moen eller noen av de selskapene han jobber for?

Hvis det ikke er ditt ansvarsområde å svare på denne type spørsmål kanskje du kunne sende en lenke til denne bloggposten til den som er ansvarlig for Schibsted-selskapenes samlede strategi i bloggsfæren?

Magnusg sa...

Hei,

Det er spennende å følge debatten omkring Fotballfrue. Jeg har debattert dette selv på egen blogg, og er nok av en litt annen mening enn deg på et grunnleggende punkt:

Hvorfor skal du ikke lenger stole på en anbefaling fordi skribenten har fått betalt?

Jeg synes det er rart at dette automatisk skal påvirke anmelderens integritet.

Takk for et godt innlegg :)

VamPus sa...

Anonym 4: Utfordringen med en bloggplakat er, som jeg skriver i innlegget, at man ikke har noen sanksjonsmuligheter ovenfor de bloggerne som bryter med det som er definert som god skikk og bruk. Brudd på etiske retningslinjer er noe annet enn brudd på norsk lov, som kan forfølges.

Magnusg: Du har helt rett i at en som tar seg betalt for å anmelde et produkt fra leverandøren av produktet jo i teorien kan levere en uavhengig, kritisk og god anmeldelse. Men siden man må stille spørsmålstegn ved uavhengigheten, så vil det i hvert fall til å begynne med svekke anmelderens autoritet. Mener jeg. Det vil være mer tidkrevende å bygge troverdighet som uavhengig kritiker/anmelder når du får direkte betalt av produsenten, enn en som ikke får det. Men for all det - det er lov å prøve. Men om man da i tillegg IKKE opplyser leserne om at det er betalte anmeldelser, så er man ute å kjøre uansett.

Ingunn sa...

Utrolig bra skrevet.. jeg blogger selv,om fibromyalgi, og det å leve med det, det medfører at jeg tipser litt om det som hjelper for meg men jeg har aldri fått betalt for det ogkommer heller ikke til å hverken få tilbud om eller be om betaling for det. På den måten så blir det en blogg folk kan føle seg trygge på, de slipper å få tredd nedover ørene noe reklame fordi jeg har liksom fått betalt for det. Jeg har sett hvor mye rosa-lipglossblogger det finnes, og jeg blir helt matt. Damer som tar bilder av seg selv sittende med den flotte tekopppen i sin sexy nye myke flanellspysjamas til 2000 kr, og med et interiørmagaasin i hånden,og halve bloggen er bilder av seg selv eller barna sine, pluss, de blir dritt sure om man sier imot dem, og de reklamerer i hytt og pine og e får masse gratisprodukter. Det gjør at jeg føler aldri meg trygg i disse bloggene på hva som egentlig er faktisk bra og hva som er falskt. Det er vanskelig å finne en "ren" blogg uten "se på meg" stilen og reklame på reklame.Blogger har blitt kontroversielle!Den betalingen jeg selv får for min blogg, det er at noen kan få nytte av det jeg skriver, noen kan kjenne seg igjen i det å ha kroniske smerter, og hvis detgjør at noen ikke føler seg så ensomme, så er det betaling godt nok for meg. Jada, jeg skulle gjerne fått en gratis seng jeg, men jeg hadde faktisk takket nei hvis jeg fikk en gratis seng til 20 tusen selv om jeg kunne tenke meg en, for hvis betingelsen er at jeg må reklamere for møbelbutikken så har jeg brutt mine prinsipper om at min blogg, den skal være reklamefri, og jeg lar meg ikke kjøpe!

Hilsen

www.painkillerblogg.blogspot.com

Anonym 4 sa...

Vampus:

Helt klart, og bloggere er dessuten ikke en yrkesgruppe slik som medlemmer av Norsk Presseforbund. Retningslinjer for bloggere blir derfor like fjernt som om man skulle ha retningslinjer som gjaldt alle politiske folkemøter.

Hvis rosabloggere som føler behov for det på eget initiativ oppretter en interesseorganisasjon, og på generalforsamligen vedtar retningslinjer for sine medlemmer, er det selfølgelig greit. Det blir noe helt annet.

Blogging dreier seg om ytringsfrihet, og derfor må vi være på vakt. Pressen sover jo.

Anonym sa...

Utrolig bra skrevet Vambus. Caroline(Fotballfrue) skulle visst bedre. Kjøper ikke helt at hun var helt uviten ikke når hun er såpass gammel og har holdt på med dette i flere år og har bloggen som fulltidsjobb og største inntektskilde. Caroline skriver i sitt forsvar at vi kan stole på henne uansett om hun tar betalt. Men det synes jeg skal være opp til oss leser å vurdere om vi vil stole på hennes produktanmeldeser eller ikke.
Aida

Jakob Arvola sa...

Jeg tror at det er like greit at vi først som sist begynner å tenke på en slags fagsammenslutning for bloggere. Grunnen er noen scenarier jeg ser for mitt indre øye. Jeg ser flere framtidsutsikter, hvorav dette er det verste:

La oss tenke det verste. La oss si at vi får flere stygge, store saker med skatteunndragelser, med helerivirksomhet kamuflert som moteblogging. Spe i tillegg på med store skandaler om bloggere som driver utstrakt personangrep, setter liv i fare i skolegårdene hver dag ved å oppfordre til mobbing, og vann hele scenariet ut med helseblogger som får horder av pasienter med diagnoser til å velge vekk etterprøvbar medisinsk forskning og begå gradvis selvmord. VG, Dagbladet, Aftenposten, Dagsavisen, NRK og TV2 kommer samstemte til å spørre: Er det slik vi vil ha det? Sopørsmålet vil bli rettet til både Kulturdepartementet, Justisdepartementet, Helsedepartementet og til Siv Jensen. Alle kommer til å svare: Nei, det er ikke slik vi skal ha det her til lands. Hvis dette er bakteppet kommer minst en ting til å skje: Det blir nedsatt et utvalg. Jeg er livende redd hver gang det skal settes ned utvalg.

I dette utvalget, i mitt verste scenario, kommer det til å sitte toneangivende bloggere, inkludert Ulrikke Lund. De kommer til å sitte som gisler sammen med Norsk Presseforbund, NJ, Norsk Redaktørforening, pluss en eller annen departementsråd eller tre. Bloggerne får plass i utvalget fordi det er det er viktig at brukerne blir hørt, pressen får plass fordi det tross alt er den som har publisistisk erfaring og årtiers bunnsolid praksis med etiske retningslinjer, mens departementsfolkene er der for å sørge for at alt går rett for seg i henhold til statlige retningslinjer. Utvalget kommer til å legge fram forslag til tvungne retningslinjer for samtlige bloggportaler som tilbys gjennom norskregistrerte domener, og utvalget kommer til å anbefale at det jobbes videre med spørsmål knyttet til kontroll også med utenlandske portaler som har adgang til Norge.

Wendys sa...

Godt skrevet som alltid! :)

Sexy Sadie sa...

"Anonym sa...

Enig ang fotballfrue men å sammenligne med Trine Grung er å gå for langt.
Hun la ikke ned fordi hun ikke tålte kritikk. Hun la ned pga massiv mobbing som du blant annet bidro med.
For var ikke du med i FEM da noen sinte bitterfitter hakket løs på henne?
Jeg har aldri i mitt syndige liv sett noe sånt på tv før. Det kan ikke være i nærheten av å kalles journalistikk. Det var ren skjær misunnelse som veltet ut.

Du er ikke ferdig med Trine Grung enda...hvorfor?
23 november, 2010 20:09"

Vel, Trine Grung må man pinadø få lov til å sparke bak, for maken til sprengt kjerring på nett har jeg aldri sett. Fordi; når man fremdeles skryter av å være "den beste plateprateren P3 har hatt noensinne", nærmere 15 år etter at man jobbet i kanalen, så er man ikke helt godt.

Anonym 4 sa...

Jakob Arvola skrev:

Jeg tror at det er like greit at vi først som sist begynner å tenke på en slags fagsammenslutning for bloggere.

Jeg antar du mener at feks rosabloggere stifter en interesseorganisasjon? Å forene alle bloggere i samme organisasjon er jo en umulighet, og ville dessuten vært en idiotisk ide.

Utvalget kommer til å legge fram forslag til tvungne retningslinjer for samtlige bloggportaler som tilbys gjennom norskregistrerte domener, og utvalget kommer til å anbefale at det jobbes videre med spørsmål knyttet til kontroll også med utenlandske portaler som har adgang til Norge.

Skulle den politiske situasjon i Norge bli slik at blogger/bloggportaler blir strengt regulert av staten vil de som har behov for det med letthet etablere seg i utlandet. Bloggere på ytterste høyre gjør jo dette allerede for å redusere sjansen for at de blir straffeforfulgt for sine politiske synspunkter.

Hvis staten innfører sensur av utenlandske nettsteder slik Kina gjør i dag, får vi finne andre kanaler for informasjonsutveksling. På et slikt stadium vil uansett kampen for ytringsfrihet ikke bare forgå på blogger, men med våpen i hånd.

Anonym sa...

Kloke ord!

Caroline lyver når hun sier at hun ikke visste at det er feil å kreve penger for produktanmeldelse av litteratur. Jenta er jo 23 år gammel og har studert etikk i media. Hun er ikke tolv, selv om man lett får det inntrykket.

Hun vet at hun har driti seg ut for hele landet og at hun aldri kommer til å bli tatt alvorlig i sammenhenger der nye sko og nye restylanlepper ikke regnes som "fantastisk".

Og derfor gråter hun. Ikke fordi hun angrer.

thuve sa...

Som tidligere journalist og som hobbyblogger (jeg tar ikke betalt og får ikke betalt for å skrive), så var det befriende å lese denne bloggen. Viktig og riktig - og helt på sin plass. Innholdet burde vært pensum for de fleste av "rosabloggerne".

Kamelryttersken sa...

De fleste av oss tror jo at vi har politisk korrekte holdninger og at etikken vår er plettfri.
Når man da får motbør og må se seg selv i øynene da blir det lett gråt og tenders gnidsel. Selv for de sterkeste av oss.
Ytringsfrihet med våpen i hånd?
AKP (m-l) trodde på det, men det viste seg enda en gang at autoritær styring ikke fungerer i det lange løp. Vi får heller våre våkne og bruke ytringsfriheten slik at vi slipper å måtte gå i eksil med meningene våre.

Eva sa...

Hmm jeg skrev et spørsmål i kommentarfeltet hennes: Hvordan kan du operere med priser inkl moms om dette ikke er næringsvirksomhet?
Regnet egentlig ikke med noe svar, men det ble ikke en gang godkjent postet! Jeg skrev ikke noe mer enn dette, ingenting negativt!
Litt vanskelig å ta noen på alvor når de kun poster 100% positive kommentarer..

Anonym sa...

Eva: Hun godkjenner ingen kritiske kommentarer.