Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, juli 22, 2005

Caffe latte generasjonen

Det er nøyaktig to døgn siden VamPus ankom hytta for å nyte sine siste feriedager, finne roen og slappe av. Hytta er på en øy i Oslofjorden og således ikke fremkommelig per bil. Her finnes ingen støyende butikker, barer eller restauranter. Her er skog, sjø og grusveier. Med andre ord; VamPus holder på å bli SPRØ! Dette er VamPus-versjonen av Robinson; strandet på en øy med TV, internett, innlagt strøm og vann, eget soverom og noe som med litt velvilje kan minne om en strandlinje. Personlige eiendeler: bare to par..*urk* flate sko, en liten bag med klær, bøker og pusekatt. Mål: overleve over helgen. Risiko: ugjendrivelig traumatisering av personlig identitet.

Som medlem av caffe latte-generasjonen ble abstinensene etter sivilisasjon i dag for tunge, og en spastisk VamPus hev seg på båten inn til Sandvika i søken etter sosialt fellesskap, aviser og caffe latte. VamPus virrer inn på Sandvika Storsenter, sjangler desperat bort til Stockfleth’s, og hvisker hest; en…caffe.. latte.. før hun ramler i knestående. To kaffe senere har skjelvingen gitt seg og Visa-kortet kvesset. Som et vilt dyr fyker VamPus inn på Platekompaniet for å få shoppet litt før båten tar meg ut tilbake til hytta i villmarken. Fem cd’er senere (Bob Dylan, New Order, Nirvana, Santana og The Dave Brubeck quartet..if you must know) og jeg er et helt menneske igjen.

Finne roen, my ass. Det er en grunn til at jeg bor på Grünerløkka. Natur er oppskrytt. VamPus skal hjem i morra den dag… Må. Hjem. Nå.

PS! Man sier at på musikk kan man kjenne mennesker. Dere er velkommen til å tolke VamPus på bakgrunn av dagens innkjøp. Jeg har også en Spice Girls cd, Shakira og masse masse Depeche. Lykke til ;-))

7 kommentarer:

VamPus sa...

Nope, New Order 2001. Gidder ikke kjøpe fullpris på Platekompaniet, når jeg kan få kjøpt den 70 kr billigere om to måneder.. Har SOAD, ja. OG en rekke feilkjøp. Hmm. Disse feilkjøpene kan kanskje bli en interessant blogg. La meg spisse min..eh.. mitt tastatur?

Anonym sa...

Feilkjøpene... Du mener Shakira, Shania Twain og div Nu metal?

Anonym sa...

Vil bare minne Vampus på å svare på dette innlegget som er et svar på en kommentar hun postet til mitt innlegg på bloggen til Hjorten:

http://www.ungehoyre.no/forum/viewtopic.php?t=103

Eller er Vampus enda en pinglete kvasiintellektuell libertarianer som løper å gjemmer seg så fort motstanden viser seg?

VamPus sa...

PeeWee!
Gidder ikke melde meg inn i UHs debattforum (jeez - jeg HAR et liv). Du kommer nok til å si at jeg løper å gjemmer meg, noe jeg tar med knusende ro. En som sammenligner liberalismen - den eneste ideologien som mener at retten til liv, frihet og eiendom er ukrenkelig - med nazisme, er totalt bortkastet å debattere med. Spesielt siden du ikke en gang prøver å være høflig når du er inne på VamPus-bloggen..

Sitat fra PeeWee: "Libertarianisme er ikke annet enn en ren hats og ekstrem særinteresseideologi i likhet med kommunisme og nazisme, og eksistensen av de tre er i seg selv et godt argument til å begrense demokratiet."


(http://torbjorn.ungehoyre.no/230605111728_hvorfor_man_ikke_br_omgs_liberal.html )

Livet er rett og slett for kort..

Anonym sa...

Ja, jeg vil nok si at du løper din vei ja, å melde seg inn på UHs debattforum er ikke så mye pes.

Poenget er dog at liberalismen ikke har en ubetinget rett til liv, den har en "rett til ikke å bli drept". Den eneste ideologi som støtter en ubetinget rett til liv er den sosialliberalismen som f.eks. norske Venstre står for. Liberalismen støtter bare retten til liv om man klarer å skaffe seg de ressursene man trenger for å leve.

Det er jo her sammenligningen liberalisme og nazisme kommer inn, begge ønsker at de svake skal omkomme eller ihvertfall ikke klarer å få formert seg, forskjellen er egentlig bare hvilke virkemidler de bruker for å oppnå dette, tvang versus "handelsnekt".

Får like gjerne ta å poste svaret mitt her da:

"Vampus skrev:
Alle kan ikke ha ALLE valg tilgjengelige, noe som virker som er målet bak PeeWee og mange sosialisters utgangspunkt."


Nei, mitt mål er ikke at alle skal ha alle valg tilgjengelige til enhver tid. Det vi derimot påpeker er at siden alle ikke har alle valg tilgjegengelige, så er det også mange som mangler alle valg som kan føre til at de får et greit liv i et fritt marked, og derfor burde staten trå til for å forsikre seg om at alle kan få et greit liv, selv om de ikke er istand til å gripe de muligheter som det frie marked kan tilby

"Sitat:
PeeWee: når du i overskriften kaller Lille Blå for løgner, så forventer jeg at du rettferdiggjør det i innlegget."


Jeg kalte hans moral for "løgnens moral", da han hevder at hans moral bygger på at man selv er årsaken til de ting som skjer med en, noe som jeg vil kalle løgn, da det bygger på en grad av kontroll over eget liv som virker direkte useriøs.

"Sitat:
Hvor i alle dager får du det fra? Jeg oppfatter at han forsøker (det er mulig mange synes det er et dårlig forsøk, men dog et forsøk) å reise en ideologisk debatt i et heller traurig politisk klima. "


Ved å komme med tanker som stort sett er konstruert for å legitimere særinteressene til den øvre middelklassen.

"Sitat:
Folk som slår så hardt tilbake bør kanskje ta utgangspunkt i at det ikke nødvendigvis er et ØNSKE fra sånne som Lille Blå om at 80% av befolkningen skal ha det jævlig for at den øvre middelklasse skal ha det godt."


Det går ikke så langt, jeg sa ikke at bare den øvre middelklassen vinner på hans politikk, men at de er de klare vinnerne. Mange av middelklassen vinner jo også, men de løper også en mye større risiko for at det hele skal skjære seg, samtidig som de blir nødt til å jobbe hardere og mer. Noe som ikke bare er positivt.

Det jeg derimot hevder er at han gir totalt beng i de nederste tyve prosentene av befolkningen. De har ikke noe plass utenom å tjene den øvre middelklassen i Røe Isaksens drømmesamfunn.

"Sitat:
For min del har jeg tro på økt frihet for enkeltmenneske da jeg faktisk mener at det vil føre til at alle lag av samfunnet får det bedre, det er grunnen til at jeg ble liberalist (og aldri vært medlem av Høire).."


Økt frihet som fravær av tvang er verdiløst, det som har verdi er økt valgfrihet, og det er det mange som får mye mindre av i liberalismen, fordi de ikke lenger vil ha de ressurser som skal til for å foreta valgene. På samme tid mister de lavtlønnete makt over eget liv, og må tjene middelklassen for å overleve.

"Sitat:
VamPus hater sosialismen som ideologi (les gjerne "Gulag" av Applebaum, eller "Stasiland" av.. øh, Funder?) - men jeg tror gjerne at mange SVere faktisk tror at sosialismen fører til et bedre samfunn på tross av at det har feilet katastrofalt i alle stater som har prøvd."


Så vi har arbeidsleire i Norden? Det blir useriøst når du hevder at sosialisme som i DDR og sosialdemokrati/sosialliberalisme er det samme. Det skal dog påpekes at kommunismen igjen er en bieffekt av liberalismen, og liberalismens manglende legitimitet.

"Sitat:
Et spørsmål: dersom enkeltmennesket ikke kan oppfattes å få (fullt) ansvar for eget liv fordi vi ikke kjenner/forstår konsekvensen av våre handlinger - er det da ikke enda mer risikabelt å overlate mye av ansvaret til en ansiktsløs stat, som er bygget og består av nettopp "uansvarlige" enkeltindivider? "


Jeg snakker ikke om formynderstaten, men jeg snakker om at staten skal gripe inn i markedet for å gi de på bunnen mer reell makt over sitt eget liv. Det er ikke slik at minimumslønninger og trygd er formynderi slik du forsøker å hevde her. Det er slik at arbeideren ønsker mest mulig penger for minst mulig jobb, og arbeidsgiveren ønsker at arbeideren skal jobbe mest mulig for minst mulig penger. Det jeg ønsker er at staten ved å gi trygd eller borgerlønn skal gripe inn i dette forholdet, og sørge for at arbeidstaker har en viss makt til å si nei til jobbtilbud uten å lide nød, så ikke de ressursterke sin makt over de ressurssvake skal bli for stor.

Det er ikke snakk om at staten påtvinger de svake ting de svake ikke selv ønsker, men at staten gir mange av de fattige tilgang til ordninger og tjenester som de svake ønsker men som de sterke ikke er villig til å gi dem uten at staten griper inn. Det er ikke formynderi på den måten du skisserer.

Jeg har aldri talt til fordel for ting som røykelov, alkoholavgifter og lignende.

Når det gjelder å være høfflig, jeg synes ikke at noen som etterlyser de forholdene som beskrives i "nickled and dimed" her i Norge også strengt tatt har gjort seg fortjent til høffelighet.

Anonym sa...

Hehe, jeg kjenner meg litt igjen her. Fant ut av hvis jeg skulle diskutere med peewee så måtte jeg sikkert ta et par ekstra uker ferie for å gjøre det.

Anonym sa...

Where did you find it? Interesting read home loan rate refinance mortgage lending Ballroom chair covers langdale time share account merchant http://www.shaved-pussy-4.info/wal-mart-super-center-in-ca.html Unused orlando timeshares