Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, november 05, 2007

På kornet

Journalister og deres metode tatt på kornet av musikkjournalist Egon Holstad i Nordlys. I en "høyst faglig svak undersøkelse, hvor undersøkeren selv har sett sitt snitt til å tilføye en rekke poenger og sitater for å få resultatet til å passe best mulig til egen hypotese", så fikk han følgende definisjon av en journalist:
En journalist er en person med medfødte språk- og kommunikasjonsvansker som insisterer på å desinformere andre mennesker systematisk om ting han overhodet ikke har greie på selv.
Deltakerne på journalistkonferansen Svarte Natta i Tromsø, der Holstad underholdt, ble den uformelle undersøkelsen visstnok bare måtelig godt mottatt. Det var visstnok ingen blant respondentene som svarte at journalister hadde humor og selvinnsikt.

Via Journalisten.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Frank Zappa sa jo omtrent det samme allerede i 1978, selvom nedfallsorådet var litt mer spesifikt:

Most rock journalism is people who can't write, interviewing people who can't talk, for people who can't read.

Esquil sa...

Egon Holstad er en genial mann. Hans historie om Kuken som klippet av ham hestehalen er en av de store internettklassikerne.

Esquil sa...

På den annen side stiller jeg meg spørsmål om hvordan systematisk desinformasjon er mulig hvis man overhodet ikke har greie på temaet. Da kan man jo slumpe til å si noe som faktisk stemmer.

VamPus sa...

esquil: Oh my god. Ord blir fattige. Egon Holstad har herved fått en ny fan. Stor fan. Jeg følte meg faen meg fyllesjuk sjøl av å lese oppfølgeren til Kuken. Det er bare for genialt.

Esquil sa...

ja den er fin. for meg er reaksjonen og tiradene i etterkant av hårklippingen høydepunktet. oppriktig sinne er god drivkraft for tekst.

Anonym sa...

Faglig sterk undersøkelse, spør du meg...