Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, november 22, 2007

Sicko

Commien Michael Moore, som merkelig nok ikke har blitt nominert til Nobels fredspris enda, tar med filmen "Sicko" løgn og bedrag til nye høyder. Naive idioter verden over mener jo at helsevesenet i det sosialistiske paradiset Cuba er et av verdens beste, og Michael Moore holder seg ikke for god til å ikke ta med fire amerikanere for å få gratis behandling på den undertrykte cubanske befolkningens regning.

Det cubanske helsevesenet er utmerket for utlendinger. Vanlige cubanere derimot, får den beste behandlingen et kommunistisk diktatur kan by på. Som du ser av bildet.

Ville du byttet bort demokrati, ytringsfrihet og menneskerettigheter for det dette?

De som har mage til å se flere bilder kan gå til Dagens Nyheter.

http://www.dn.se/kultur-noje/den-forbjudna-sanningen-om-kuba/

Og deretter gå og se Sicko.

24 kommentarer:

Salt sa...

Fantastisk innlegg Vampus. Når skal denne pretensiøse klovnen Moore slutte å interessere naive europeere?

Det heter forresten "gå OG se".

Anonym sa...

Professor Kjeld Møller Pedersen, Syddansk Universitet skriver om ‘Sicko’ bl.a.:

“Anskuet analytisk og med godt kendskab til sundhedsvæsener er det en dårlig film: dokumentationen er meget selektiv, forsøgene på at forklare de amerikanske problemer er rudimentære, amatøragtige og ikke overbevisende men båret af Moores kæpheste og et relativt beskedent kendskab til både det amerikanske sundhedsvæsen og de lande, han lovpriser som alternativer: England, Frankrig og Cuba - sidstnævnte nok med et glimt i øjet - noget, højrefløjen i USA har overset i den efterfølgende skingre kritik. Moore rider tre kæpheste uden refleksion: profit er roden til alle dårligdomme, forsikringsselskaberne er ondskaben, og et offentligt drevet og finansieret sundhedsvæsen med adgang for alle er den eneste løsning - adgangen til sundhedsydelser er en menneskerettighed. Der er ingen distraherende og nuancerende ekspertudsagn. Fy føj!”

Hele anmeldelsen på Ugeskrift for Læger

Brage sa...

Fantastisk innlegg, ja. Det paradoksale er bare at dine partifeller vanligvis skryter cubansk helsevesen opp i skyene! :D

Anonym sa...

Jeg har bare sett dette bonussporet om Norge, og det er jo helt ubetalelig festlig. Anbefales:
http://youtube.com/watch?v=LLQki-mQF4Q

Anonym sa...

Fakta om vår moderne Göbbels:

http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html

http://www.slate.com/id/2102723/

http://www.spinsanity.org/columns/20031016b.html

VamPus sa...

salt: *gurgle* hater skrivefeil..
anonym: Det var egentlig en god ide å få noen fra legeforeningen til å anmelde filmen..
Brage: Nå har vel ikke jeg noen gang lagt skjul på at det finnes idioter i Høyre heller, men jeg tror faktisk var salige John Alvheim i FrP du sikter til her..? Han som dirret av harme bare et apotek manglet et plaster?
eva: Jeg vet. Sukk.
kjetil: grrr.. men det som er verre er jo å gå å se en av filmene hans med et norsk publikum. Det er en fantastisk oppvisning i kunnskapsløshet og mangel på kritisk sans i salen. Svært forstemmende.

Salt sa...

Nå bør det sies at de aller, aller fleste jeg snakker med, av forskjellige politiske avskygninger, er klar over at Moore er en ensidig propagandist og forsøksvis provokatør.
Men de synes det er festlig å se det ha lager likvel; kanskje nettopp derfor.
Det er egentlig tristere på et vis.

Brage sa...

Mmm, Alvheim også. Men det var flere høyrefolk med på den turen som var hjertens enig med han. Men misforstå meg rett, jeg har ikke noe behov for å forsvare Cuba-regimet. Ikke har det stort med kommunisme å gjøre heller. :)

Anonym sa...

Castro har gått på tryne.

http://www.youtube.com/watch?v=D2IKNPFdvII

http://www.veoh.com/videos/e139883bffRBfWb

Anonym sa...

Linken til Professor Kjeld Møller Pedersen er her

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2007/UFL_EKCMA_2007_38/UFL_EKCMA_2007_38_52789

Anonym sa...

Det er jo hyggelig at Moore valgte arbeidsplassen min (Rikshospitalet) for å skryte av norsk helsevesen...

Nok om det. Man kan si mye om Moore sine filmer. Det er ingen tvil om at han er ensidig, at han er selektiv i sin fremstilling av fakta. Men det er sannelig mye uriktig propaganda fra den andre siden også. Hans film er et debattinnlegg i diskusjonen om man i USA skal ha et generelt offentlig helsevesen eller ikke. Den konservative presidentkandidaten Guiliani hevdet nylig at USA har et bedre helsevesen fordi overlevelsen av prostatakreftrammede er mye bedre i USA enn i europeiske land. Dette er en grov forenkling, men jeg skal ikke gå inn på det her. Se denne bloggen: http://blog.lib.umn.edu/schwitz/healthnews/096447.html

Uansett om man har et privatisert eller offentlig finansiert helsevesen, så vil man på en eller annen måte måtte kontrollere utgiftene. Om det er et forsikringsselskap eller et storting som gjør det vil ikke gjøre den store forskjellen. Hovepoenget bør være at man har et system som inkluderer alle landets innbyggere uavhengig av inntekt og arbeid.

Anonym sa...

"Han som dirret av harme bare et apotek manglet et plaster?"

Jeg ville nok bli litt irritert jeg også dersom jeg ikke kunne få plaster på apoteket?

Personlig synes jeg egentlig Moore burde sett mer på Norge, og mindre på Cuba. Og så synes jeg at folk skal gi opp å jakte på det perfekte samfunnet og heller spørre seg hva som funker best for flest mulig.

Og: Jeg foretrekker det norske helsevesenet fremfor det amerikanske. Any day.

Anonym sa...

Strømmen:
du foretrekker å dø i Norsk helsekø, istedenfor å betale det det koster å bli frisk!

Må sies, slik at det er sagt..

Anonym sa...

^ Apropos grov forenkling.. Det beste er nok, som alltid, ein mellomting.

Anonym sa...

Hvis man, som plus ultra, tror at man i Norge dør i helsekø, så er det en grov undervurdering av vårt helsevesen, men jeg er jo ikke objektiv og skal la det ligge. Det er derimot helt feil å tro at det amerikanske systemet er så bra at det bare er å "betale seg frisk". De færreste nordmenn ville hatt råd til å betale utgiftene ved et langvarig sykehusopphold i USA. De fleste amerikanere er avhengige av å få dekket utgiftene via forsikring. Disse forsikringene er dyre, og selv om man er dekket vil de ikke dekke all sykdom ubegrenset. Jeg vet om flere ressurssterke mennesker med god inntekt og bra forsikring som ender "på fattigkassa" etter langvarig behandling mot brystkreft. Jeg har også mange kolleger som har jobbet i USA ved flere anledninger, og Moore er nok ikke så langt på viddene som mange gjerne skulle ønske.

Anonym sa...

Hold deg til saken:
Moore har ved flere anledninger slengt frem påstander som han ikke kan svare for. Og det er riktig at helsevesenet i USA ikke er perfekt, og jeg personlig går ikke for den finansieringen som der finner sted. MEN å gå rundt og si at Cuba er bedre, er direkte løgn, og patetisk.

Og når det er sagt; NORGE kutter ut livsbergende behandling for kreft-pasienter etter 2 opperasjoner når pasienten er over 40 år - den regelen finner du pokker ikke i USA! Man slipper også å sove i koridorer.

Jeg kjenner folk som nå er døde og ble behandlet etter Sudbø sine metoder: de journalene er forøvrig "vasket" slik at de ansvarlige slipper unna-----

Bevis borte, leger som tjener 1.5 millioner++ slipper tiltale. Og så slipper staten å punge ut med "pasientskadeerstatning"; tilfeldig, nope.

Vi ser fra Terra-saken hvilke parti som har den klamme hånden på slik makt, det er mitt Cartago.

Anonym sa...

Plus Ultra: "Den regelen finner du ikke i USA" - neivel? Men gjelder den uavhengig av lommebok? Ditt eksempel med at folk ikke ligger på korridorene i USA er i beste fall naiv, eller skyldes at du refererer til overklassens sykehus. Kreftpasienter får ikke livsforlengende behandling i Norge - den behandlingen får alle som ønsker det i USA (uavhengig av økonomi)? Og slutt å møte all kritikk av USA med at det er værre på Cuba. Hvis Cuba er målestokken, er det meste bra overalt. Jeg skulle gjerne se dokumentasjonen på at det er feil det som sies av oj, at den som en gang har blitt alvorlig syk i USA, har små sjanser til å få den best mulige behandlingen neste gang - uavhengig av lommebok. Det virker patetisk å prøve å vri seg vekk fra at lommeboka er avgjørende for standard og muligheter når det gjelder helse i USA. Vær i det minste ærlig på det. Så kan man endelig mene at fattigfolk får takke seg sjøl for elendet og dø uten så mye mas. Men jeg foretrekker vårt utgansgpunkt at helse ikke skal være avhengig av lommebok, så får vi heller jobbe med svakhetene vi har.

Anonym sa...

Hal: du bør lese det jeg skriver, for så å forstå det.

Du skriver at alt styres av penger i USA, men ikke i Norge - nei, fordi vi er "sosialdemokratiske" etc.

Poenget mitt er at de samme kost-spørsmålene blir tatt i USA som i Norge - forskjellen er at i Norge pakker man det inn i ull og preik om "likeverd" - noe som norske politikere kun ønsker for seg og sine. Foreks. hvor mye skal vi bruke på å berge et menneske?? Det valget er stilltiende tatt i Norge, og jeg kan proklamere med en gang at det blir brukt sykt mye mer penger på helsen til Kongen enn på en vanlige mann i Norge!

Norge er ikke et mønsterbruk, vi forbruker mye penger og får fantastisk lite igjen. I tillegg har vi høy dødlighet, sykehuskø, gang-pasienter, dårlig utstyr, dårlig vedlikehold - noe bortimot en blåkopi av det Soviet-unionen opplevde.

Agitasjonen til AP og LO går faktisk så langt at ledere har sagt at skytingen ved diverse skoler i USA ikke kan hende i Norge "fordi vi er sosialdemokratiske"??!!?? Ergo skjer det i USA fordi det er mangel på "sosialdemokrati"!?!

Anonym sa...

Plus ultra: Takk for at du i det minste innrømmer at penga rår! Jeg er helt enig med deg i at vi har forskjeller i Norge også - men mitt poeng er at prinsippet er i alle fall et annet. Vi kan med andre ord jobbe mot likebehandling, det er ikke engang en issue i USA. USA bruker mer penger på helse enn de fleste, men likevel dør fattige barn av kikhoste, meslinger osv. Som sagt, det er ikke min påstand at det norske helsevesenet er perfekt, ikke en gang at det er best i verden. Men det ideologiske utgangspunktet at alle mennesker skal ha samme rett til behandling, uavhengig av privat økonomi, det er jeg fullstendig enig i. Forøvrig er dødeligheten i Norge som i de fleste land, foreløbig 100%.

Anonym sa...

Beklager til Vampus for at denne diskusjonen føres i hennes kommentarfelt, jeg skal avslutte med dette:

Plus Ultra: Jeg er ikke helt sikker på hva agendaen din med diskusjonen her er. Det virker som om du er mest ute etter å kritisere norsk helsevesen. Det er mye å si om norsk helsevesen, men det eneste du har rett i i ditt forrige innlegg, er at det er korridorpasienter i Norge. Litt underlig at du som kritiserer Moore for å legge frem udokumenterte påstander, er så ukritisk til din egen argumentasjon.

Dersom du er oppriktig interessert i fakta om amerikansk helsevesen, så vil jeg anbefale deg denne:
http://blog.lib.umn.edu/schwitz/healthnews/

Det finnes sikkert flere bra helserelaterte diskusjonssider, men mange av de andre jeg har funnet bærer preg av den samme "flaming"-argumentasjonen som vi har sett gode eksempler på i dette kommentarfeltet.

Anonym sa...

Du argumenterer som du er 12. Hele konseptet ditt er et eneste langt personangrep. Et nokså barnslig et. Jeg er ingen blodfan av Moore selv, men akkurat "Sicko" er en film som både er bra og veldig nødvendig i USA.

Flertallet amerikanere er faktisk enige med Moore i at det er flaut at de som eneste land i vesten ikke har "universal health care".

Men du virker ikke spesielt opptatt av hva amerikanerne mener, eller viktigheten av at helsetemaer blir belyst skikkelig i USA. Du virker langt mer opptatt av å kunne få hylt og skreket noen skjellsord om Moore i PMS-tåka di.

Jeg hadde forsåvidt noen fordommer om deg også fordi du har vært i media. Akkurat som du har fordommer om Moore. Mine fordommer gikk på at du kanskje var etterrettelig og faktabasert i din bloggvirksomhet. Jeg ser at jeg tok feil. Dette er bare bipartisansk syting og synsing en ungdomsskoleelev verdig.

Skuffa.

Anonym sa...

Plus Ultra er en av de mange perfide, hatske og forblindede høyreideologibandwagoners som driver parasittisk tilknytning til blåbloggere med langt bedre skriveevner enn dem selv, men som eksisterer under sistnevntes beskyttende vinge, mest fordi de i all sin plagsomhet skremmer vekk mange mer nyanserte og saklige mennesker av annerledes politisk overbevisning som faktisk kan utgjøre en trussel mot blåbloggerens propagandaformål.

Det hele minner meg om sånne små slimete nyttedyr som renser huden og tennene etc på hvaler, og derfor får leve i fred hos, av og på hvalen, samme hvor slimete, ekle og motbydelige de rent umiddelbart framtoner seg som..

Anonym sa...

cubanske leger er en handelsvare,tror du chavez benytter dem gratis. venezuela har oil

Anonym sa...

moore var heldig hadde begg foreldra i jobb da ham vokste opp.de laet biler,...host hark