Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, juni 12, 2008

Den som tier samtykker

VG Nett har i dag noen forslag til bruk at det nye frikortet til Åslaug Haga, nemlig å sende forvaltningen en forespørsel på epost og anta at man får lov dersom man ikke hører noe. Dette er jo en relativt liberal tolkning av reglene, og VamPus er jo for å bygge ned byråkrati.

Sjefredaktør i Dine Penger, Tom Staavi, foreslår blant annet disse:

- En e-post til ligningsmyndighetene: «Jeg tror kanskje jeg kommer til å ansatte en svart vaskehjelp. Hvis jeg ikke hører noe fra ligningskontoret, antar jeg det er greit».

- En e-post til tollvesenet: «Trenger drikkevarer til et selskap i helgen. Tenkte jeg skulle kjøpe det i Strømstad. Hører jeg ikke noe fra dere, antar jeg det er greit at jeg tar med en kasse rødvin og noen flasker cognac».

- Og kanskje Helge Lund kan bruke denne: «Hei Åslaug. Hører jeg ikke noe fra deg, så begynner vi å bore litt ymse steder langs nordlandskysten».

Hva ville du gjort om du var Åslaug Haga for en dag og hvilken unnskyldning ville du brukt?

Og før du får sjansen så er jeg enig med hablog. Det er mulig at dette bare er bagateller, men:

"Problemet er bare at Haga representerer et parti og sitter i en regjering som har gjort et stort poeng av at nettopp denne type lover og regler skal følges til punkt og prikke.

Derfor skades ikke Fremskrittspartiet i samme grad av at Carl I Hagen tar en spansk en med vaktmesterboligen sin. Han vil nemlig ikke nekte andre mennesker å gjøre det samme. Det vil derimot Åslaug Haga, og derfor fortjener hun den pepperen hun får nå."

Så hvis jeg tenkte jeg skulle sende sjef en sms kl. 03.00 i natt med "Jeg kommer litt senere imorgen for jeg er på nachspiel. Hvis jeg ikke hører noe innen en times tid, så regner jeg med at det er greit".

For den som tier samtykker, eller hva?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg mener å huske noen sånne sms'er fra deg da jeg var sjefen din! Så det er vel egentlig Åslaug Haga som følger i VamPus sine fotspor???

Fredrik Mellem sa...

Her kan man jo gjøre lite annet enn å slutte seg til. Hvilket jeg da også har gjort på Sosialdemokratiet.no

Salt sa...

Helt enig i at det er dobbeltmoralen som stinker, ikke tabbene i seg selv. Ikke bare det men at hun har løyet i Arnstad-saken og visstnok også i OL-saken gjør at man kun kan konkludere med at damen ikke er egnet til å være med i trekløveret som leder landet vårt.
Hadde dette vært i England ville avisene vært hundre ganger mer nådeløse i sin hudfletting av Haga. Der har ministere og rådgivere måttet gå av for langt mindre ting enn det Haga har på "merittlisten" sin.
Skadefryden i meg gleder seg over at det groteske hestegliset blir tørket av joker-trynet hennes!

Anonym sa...

For oss som forakter det grusomt ineffektive og inhumane byråkratveldet av et flertallsdiktatur vi lever under, er denne saken en double whammy.

Først får man se hvordan den ulidelige mengden av byråkratier, lover og regler er for mye for selv de som lager dem å holde oversikt over. Så får man til og med se hvordan selv de som er sjefene til byråkratene opplever det samme som oss menige: Å ikke engang få svar fra byråkratene.

Kan man virkelig se hva som har skjedd i denne saken og fortsatt ha noen form for respekt for byråkrati, flertallsdiktatur og såkalt "folkevalgte"? Hvor mye skal egentlig til for folk?

Anonym sa...

Og nå "vet hun ikke" om hun har oppgitt leieinntektene til likningskontoret....


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2477966.ece

Og rådmannen i den Sp/Ap-tunge kommunen "tar en spansk en" og ettergir boten for den ulovlige bryggen.

Kan det bli stort bedre?
Heia Norge!

VamPus sa...

Og det var vel nok en av kommentarene hos hablog som påpekte at med så lite denne regjeringen husker av sine handlinger, så vil det skorte på politiske memoarer fremover..

seilern: Hm.. Var det meldinger av typen: sæajrki sdlkdn vsiujws?

Sendt kl 5 om natten så er det vel rimelig å tolke den som "kommer litt senere", ja...

Anonym sa...

Min kone påstår med lun sarkasme og krav på å bli trodd at jeg i virkeligheten aldri samtykker når jeg tier, med unntak for slappe viftende håndbevegelser idet jeg gir tilslutning til uvesentligheter. Med tiden har jeg kommet til at dette er en (for meg) uhyre praktisk ordning.

VamPus sa...

anonym: Det enkle er ofte det beste, vet du :-)

Anonym sa...

Nå er vel byråkratene lovpålagt å svare seriøst på seriøse emailer innen to uker, og prinsippet om at manglende svar betyr godkjennelse er mye brukt og ofte anbefalt (av Høyrefolk og andre) i nettopp byggesaker -- som en pisk til byråkrater om å gjøre jobben sin og lokale ledere til prioritere gode svar litt høyere. Så helt på jordet var ikke Haga i akkurat den biten...

Men samtykke-ved-tiing-prinsippet har åpenbart sine begrensninger.

Anonym sa...

Jeg håper inderlig at ligningsmyndighetene ikke legger seg oppi hudfargen på vaskehjelpen din.