Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juni 10, 2008

Aftenpoften = 73 tonn miljøavfall

Kongen på Haugen har regnet ut hvor mange tonn papir miljøhysterikernes pamflett i storformat, Aftenpoften, leverer på døra - utenom selve pamfletten.

I går fikk morgenabonnentene tre innstikk med reklame i tillegg til selve avisa, noe som blir 320 gram ekstra papir per abonnent. Med 229 381 morgenabonnenter blir dette 73,4 tonn papir. Og det var bare innstikkene for i går.

Kunne det være en idé for miljøfantasten Ola Mathismoen å sjekke miljøprofilen på eget mediehus? Snekre et lite miljøregnskap på omdeling av 25.690 tonn reklamepapir til alle Aftenpostens abonnenter: Papirforbruk, distribusjon og innsamling?
Dermed blir den gamle oppfordringen om et effektivt klimatiltak som ikke påvirker din hverdag nevneverdig stående; Si opp Aftenpoften.

7 kommentarer:

s sa...

Får Aftenposten på døren 4 ganger i uken uten å abonnere, riktignok bare en og en del. Resultatet er at jeg har måttet plassere papirinnsamlingen min rett ved inngangsdøren i stedet for på kjøkkenet.

Anonym sa...

Det kunne vært interessant å se hvor mange tonn Tanta dumper på døra til ikke-abonnenter..

Det er mulig å reservere seg mot dette, sett opp et lett synlig klistremerke på døra mot reklame.

s sa...

Jo men da går jeg glipp av all den fete reklamen...

Salt sa...

Jeg har fulgt oppfordringen og sagt opp Aftenposten. I tillegg til min regionale Adresseavis holder jeg Dagens Næringsliv og anbefaler den til det fåtall blandt vår befolkning som er selvstendig tenkende.

Kongen på Haugen sa...

Til Spenn: Så heldig du er. Vi som abonnerer får den ikke alltid...
Men det er jo noe galt, når du begynner morgenen med å tømme avisen for istikk du ikke vil ha..

Sondre Olsen sa...

Jeg har tro på å speilvende dagens regler for reklame i postkassene. Idag er det slik at man må gjøre noe for å ikke få reklame: Vi må sette opp et klistremerke på postkassen. Mange gidder ikke gjøre dette, selv om de kanskje egentlig ikke ønsker reklame.

Hvis vi heller snur det slik at man må sette opp klistremerke med ordene "JA TAKK TIL REKLAME" for å få reklame, ville nok miljøet tjent en del på dette. Mange ville nok la være å be om reklame i posten.

Flere organisasjoner har tatt til orde for dette forslaget. Selv sendte jeg en mail til departementet for dette ansvarsområdet, og fikk til svar at en slik endring ville ta store inntekter fra posten.

I Norge kan det se ut til at vi bare skal gjøre noe for miljøet hvis det samtidig sørger for penger til staten i form av avgifter eller liknende.

Anonym sa...

Etter at jeg flyttet til Asker og følgelig er blitt abonnent på lokalavisen Budstikka, opplever jeg at det er flere bilag - inkl. ett om boligmarkedet i Asker og Bærum - som følger begge avisene. Det blir store bidrag til papirretur av det!

Forøvrig bør man rette skytset også mot de som benytter omslag som Aftenposten for sin uadresserte reklame. Hvis de brukte noe i nærheten av like mye penger på å gjøre informasjon om sine varer og tjenester tilgjengelig og søkbart via nettet, kunne mye vært spart!