Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juni 03, 2008

Mulighetspolitikeren

- Nei, da må jeg nok ty til andre metoder.

Per-Kristian Foss står på sitt kontor med en øks i hånden. Det er en replika av en vikingøks fra 1000-tallet, men visstnok ikke egnet til å bruke til ordkløyveri med sine politiske motstandere. Ikke at han trenger fysiske hjelpemidler i debatter. Alle som har opplevd Per-Kristian Foss i full vigør vet at han kan være sviende klar og tydelig.

Les mitt intervju med Per-Kristian Foss her.

3 kommentarer:

Simon T sa...

Merkelig glorifisering av Foss, må jeg si. Denne mannen gjennomførte mer skadelige skatteøkninger enn de fleste. Når det fremstilles om om Foss reduserte skattebyrden, har man åpenbart ingen i sin bekjentskapskrets som eier sin egen bedrift i form av aksjeselskap.
Hans virke som finansminister er en sterkt medvirkende årsak til at mange flinke folk flytter sin virksomhet ut av landet, eller reduserer aktiviteten. Foss fjernet incentivet for å stå på ekstra !

Foss & Co innførte, med entusiastisk støtte fra SV, dobbeltbeskatning av utbytte. Det betyr at overskuddet fra et selskap beskattes med 28 % både FØR og ETTER at det utbetales som utbytte til eiere. Dette var et standpunkt SV og RV tidligere var alene om, men det ble altså fremmet og vedtatt av en Høirestatsråd, og "borgerlig" regjering.

Jeg forklarer dette litt detaljert her, fordi de fleste Høirefolk jeg har snakket med om dette ikke forstår problemet.

Dette skulle etter sigende skje som en byttehandel mellom Høire og øvrige sosialister, der H. skulle få opphevelse av formuesbeskatningen, i bytte for dobbeltbeskatningen av utbytte. Så skjedde det at firmaeiere fikk doblet sin skattebyrde, uten at noen formueskatt ble fjernet. Og dette ble man så overrasket over...

VamPus sa...

Vel, siden jeg ikke eier min egen bedrift så lettet han i hvert fall min skattebyrde og en halv million andres (ved heving av innslagspunktet for toppskatten). Og så vidt jeg vet står fjerning av formueskatten høyt på lista over "things to do" etter 2009 - hvor man da forhåpentligvis har et flertall i stortinget for dette.

Anonym sa...

Virker så hyggelig han Foss:) og så er han jo flink. Håper virkelig han får en ministerpost etter 09.