Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, mars 04, 2009

Stem, stem!

Jeg har spurt på facebook, og i god demokratisk ånd får jeg også spørre dere, kjære lesere. Fretex (Frelsesarmeen) jobber blant annet med at folk skal komme tilbake til et aktivt yrkesliv og for at gjenbruk og gjenvinning skal være gode alternativer til å handle nytt. Begge gode formål.

Nå kjøres en kampanje der gode samfunnsborgere har blitt invitert til å sende inn bilde av seg selv, samt noen bevingede ord om sitt forhold til engasjement til deres kampanjeblogg. VamPus har fått forespørselen og sender den nå videre til dere.

Frelsesarmeen gjør mye godt arbeid, og jeg er varm tilhenger av frivillige organisasjonser og deres innsats for enkeltmennesker i Norge - uavhengig av om de er religiøse eller ikke. Men jeg har to motforestillinger mot Fretex/Frelsesarmeen:

1. Deres homosyn. Dette er og blir en hake ved religiøse organisasjoner, uavhengig av retning.

2. Denne saken fra Moss, der de belønnet en 23 årig muslimsk ansatt med sparken etter at hans sjef lurte ham til å spise svinekjøtt og drikke alkohol på en fest. Partene er vel forlikte, men dog.

Hva synes du? Stem i venstre hjørne - og begrunn gjerne i kommentarfeltet nedenfor.

18 kommentarer:

Linnformasjonen sa...

ser utvilsomt argumentene mot, men mener hovedsakelig engasjementet deres er godt. Jeg sier ja :)

Ben sa...

Homosynet til Frelsesarmeen sitter stort sett bare i toppledelsen.

Lenger ned i organisasjonen er det et mye mer avslappet forhold til homofili. Selv hadde jeg i barndommen i tjukkeste Bibelbeltet to fantastiske lesbiske søndagskolelærere på Frelsesarmeen.

Jeg synes du skal delta.

Anonym sa...

Jeg stemmer nei, av begge grunnene du nevner over.

George sa...

Lurer på hvor mange det er som gikk inn for å gi pengestøtte til Hamas, men som ikke ville støttet Fretex på samme måte... ;)

Det minner meg på at jeg har et lass med klær som burde til Fretex. Har de hentetjeneste? Er litt kjipt å drasse søppelsekker fulle med klær til nærmeste Fretex-boks, som ikke er så veldig nærme at det gjør noe...

Olve Hagen Wold sa...

Jeg har ikke så store problemer med homosynet som med hele grunnholdningen deres; sanitet først, misjon etterpå.

Anonym sa...

Du har jo tidlegare uttrykt stor begeistring for menn i uniform, så dette må jo vere ei fantastisk muligheit til å elge seg innpå nokre eksemplar ....
http://media.snutt.no/200712/0d0f7498-d912-4324-8bee-84193c45fd25.JPG

Men seriøst, synest du skal take del.

Anonym sa...

Takk nei, og tilby deg til Bymisjonen istedet

Anonym sa...

Anbefaler ja. Skal du kreve 100 % match på verdier hver gang en slik sak inntreffer blir det nok vanskelig.

Even T sa...

Nei. Det finnes nok av velmenende folk uten deres illiberale holdninger. Bymisjonen er nevnt som et alternativ.

På studiet jeg går, hadde vi en representant for Fretex på besøk. Jeg kjente fra før deres holdninger til homofili fra diverse medieoppslag, som jo kan være overdrevne, men ble overasket over hvor tydelige de var på dette. Jeg klarer ikke å gjengi det som ble sagt ordrett, men Fretex' representant gikk ganske langt i å si rett ut at det ikke var noen vits i å søke jobb hos dem dersom man var homofil. Vi har ganske mange studenter fra andre land, som ble svært overrasket over at en representant for et seriøst selskap kunne uttrykke slike holdninger, og attpåtil bli invitert til å snakke om det i en akademisk sammenheng.

Eventuelt ser det jo ut til at det går an å gi sin støtte med kritisk forbehold, av typen "Hva representerer Fretex for deg?" - "Fordommer og trangsynthet". Litt som han fyren som snek inn en Jyllands-Posten-kritisk kommentar i sin muhammedtegning.

Anonym sa...

Jeg stemmer nei, og støtter heller organisasjoner som jeg er enig med på alle måter. Det finnes så mange bra organisasjoner der ute som fortjener vår støtte og ikke strider mot mine verdisyn.

slettet sa...

Jeg ville anbefale nei til å støtte dem offentlig når du har så blandede holdninger til organisasjonen.

Synes dessuten Frelsesarmeen har gått litt vel langt i å skulle være hippe og kjendisorienterte, det blir litt kunstig for meg når mange av deres mest prominente "ambassadører" egentlig ikke støtter deres tros- og verdigrunnlag.

Anonym sa...

Jeg ville sagt nei, nettopp av de to grunnene du nevner. I samme slengen ville jeg sendt dem en mail og forklart hvorfor du sier nei. Hvis mange nok gjør det, ser de kanskje at de må gjøre noe med de minst liberale holdningene sine?

Anonym sa...

Jeg har også blitt spurt, men syntes egentlig det verste var at de ba om bilde. Det er jo ikke noe problem for deg, så jeg stemmer ja.

Anonym sa...

Jeg har stemt nei, og støtter heller organisasjoner som har et verdisyn jeg kan stille meg bak.

Frelsesarmeen gjør veldig mye bra, men de fordømmer folk utifra både religion og legning. Det kan jeg ikke gi min støtte til.

Yosemite Sam sa...

1. Når det gjelder Homosyn så har jeg forstått det slik at dette gjelder homofile som er en del av den religiøse organisasjonen Frelsesarmeen og ønsker verv etc.
Dessuten, når Frelsesarmeen hjelper mennesker i nød så skiller de såvidt jeg forstår ikke på hverken tollere, syndere, homofile eller andre? Det er viktig.

Når det gjelder menneskers, her Frelsesarmeens, tro og ønske om å frivillig organisere seg i et religiøst trosfelleskap med sine likesinnede som deler deres overbevisning (religionsfrihet)så mener jeg at ingen av oss har rett til å fordømme dette. Ingen stat eller pressgruppe bør heller ha makt til å diktere handlinger mot personers religiøse overbevisning.

Videre kan man fundere over om det er bare homofile som ikke kan ha verv i Frelsesarmeen eller gjelder dette andre også? Skal vi boikotte bare fordi en ressurssterk pressgruppe har en agenda idag?

Som konservativ mener jeg at Staten og samfunnet skal tilrettelegge for og beskytte alle individers frie utfoldelse og potensiale, også Frelsesarmeens.

(Nei ingen argumenter om at jeg tillater tvangsgiftemål, omskjæring etc - dette handler ikke om individets frie utfoldelse - man kan velge seg frivillig inn og ut av Frelsesarmeen)

Tilslutt, "their loss". Hvis Frelsesarmeen ikke ønsker homofile i verv så går de jo glipp av mange ressurssterke og kreative personer som kan allokere sin innsats andre stender til det beste for oss andre.

2. Dette er et verre tilfelle, men man skal ikke dømme en organisasjon på et medierapportert tilfelle gjennomført av en enkelt person eller gruppering(dette kan nok ha skjedd i andre organisasjoner også). Man kan jo spørre seg hvorfor denne personen ikke er sagt opp og personlig ville jeg nok sagt ham opp. Dog husk, som du nevner har de innvolverte tilgitt hverandre. Tilgivelsen er både mer storsinnet og en vanskeligere vei enn en oppsigelse og uvennskap.

Legg heller merke til at Freslsesarmeen selv om de er en kristen organisasjon har muslimer ansatt som også deltar på sosiale arrangementer - bra integrasjon. Enkelttilfellet Vampus og norske premissgivere fokuserer på er selvfølgelig horribelt.

Anonym sa...

Jeg stemmer nei pga deres ekskluderende holdninger ang legning. Svinekjøtt-saken har jeg hørt flere versjoner av så velger å ikke la den telle.

Anonym sa...

Hvis jeg skulle vært enig i alt et politisk parti sto for
-er det ingen partier jeg kan stemme på.
Hvis jeg skulle være enig i alt mine venner mente for å kunne omgåes de
-hadde jeg ingen venner.
Hvis jeg skulle vært enig i alt de forskjellige hjelpeorganisasjonene mener, støtter og prioriterer,
-kan jeg ikke støtte noen

osv. osv.

Nevnte organisasjon hjelper mange mennesker verden over. Så får du heller si klart fra at du tar avstand fra de "syke" gammeldagse holdninger enkelte (sakkars mennesker) i organisasjonen står for og prøve å påvirke de i riktig retning.

Derfor under tvil (t)ja

alessandra

Anonym sa...

Jeg er selv homofil og synes i grunn hverken frelsesarmeens syn på homofile eller enkeltmenneskers handlinger bør skremme noen fra å støtte opp under en kampanje.
De gjør tross alt mye bra!