Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, juni 09, 2008

Nå parkeres SUV'en

I desember i fjor diskuterte man seriøst å innføre en maksgrense på hvor mye bensin en bil kunne bruke per mile. Dette for å få mer miljøvennlige biler som slapp ut mindre CO2 innen 2020.

Nå er problemet i ferd med å løse seg selv. Når prisen per gallon er $3, så fortsetter amerikanerne å kjøre bensinslukere à la SUV. Når prisen vipper over $4, blir forbrukerne rasjonelle:

At $4 a gallon, the fleet composition is changing spontaneously and overnight, not over the 13 years mandated by Congress. (Even Stalin had the modesty to restrict himself to five-year plans.) Just Tuesday, GM announced that it would shutter four SUV and truck plants, add a third shift to its compact and midsize sedan plants in Ohio and Michigan, and green light for 2010 the Chevy Volt, an electric hybrid.

Some things, like renal physiology, are difficult. Some things, like Arab-Israeli peace, are impossible. And some things are preternaturally simple. You want more fuel-efficient cars? Don't regulate. Don't mandate. Don't scold. Don't appeal to the better angels of our nature. Do one thing: Hike the cost of gas until you find the price point.

Charles Krauthammer har også et annet interessant poeng. Når økt bensinpris gir mindre forbruk, går det mindre penger til udemokratiske oljestater. Han tar til ordet for en økt bensinavgift i USA, som igjen kunne gått tilbake i den amerikanske økonomien ved å lette personbeskatningen.

Uansett. Dersom fossilt brensel er problemet, så avgiftsbelegg det hardere. Uten unntak for noen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det har lenge lønt seg økonomisk å kjøre gammaldags dampbil fremfor bensin eller diesel.

Med damp kan man man fyre etter behag med alt fra HB, olje, kull, koks og råttent trevirke til gårsdagens VG og gamle brød.

Hvis objektive hensyn hadde bestemt markedet, hadde bensin og diesel vært avdanka for lenge siden.

Så det er på tide at produsentene tenker enda litt mere "nytt" enn som så.


Hilsen 1920-nostalgisk drage lun.

Kongen på Haugen sa...

Utrolig bra - viser at markedet fungerer bedre enn politikken. Og vi fortsetter å støtte grønne skatter på forbruk fremfor omfordeling gjennom progressiv inntektsskatt

Anonym sa...

60 par sko? How big is your carbon footprint? Kanskje vi skal sette et tak på 5 par?

Bjellus Status Chlorinius

VamPus sa...

Bjellus: Hvor mye CO2 slipper et par sko ut da?

:-) Som klimaskeptiker gidder jeg ikke regne ut mitt "carbon footprint", men skulle gjerne hatt "carbon footprint" til artistene som spilte på klimakonserten forrige helg, eller hva med regjeringens medlemmer? Eller ved åpningen av frøkammeret på Svalbard, der de shippet inn Mari Boine og en risbonde fra Filippinene? Eller Petter Stordalen som tok privatjeten sin til Kristiansand for å høre et foredrag av Al Gore?

Som sagt - når de som gnåler om at jordkloden er i krise begynner å oppføre seg sånn, så skal jeg revurdere min posisjon. Ikke et øyeblikk før.

Anonym sa...

"Det har lenge lønt seg økonomisk å kjøre gammaldags dampbil fremfor bensin eller diesel"

"Hvis objektive hensyn hadde bestemt markedet, hadde bensin og diesel vært avdanka for lenge siden."

Glimrende lun! Jeg skrev et langt tilsvar og skulle til å trykke på "publiser" da jeg innså at jeg hadde gått rett i ironifella.

Kongen,
Markedet er bare høyresidens trøstesvar for å kunne føle seg som klimahelter de også. Bruk av avgifter og grønne skatter er et blindspor i denne sammenhengen. Dette er ikke sammenlignbart med avgiftsbelegging av alkohol for å redusere konsum eller tollsatser for å beskytte norsk landbruk. Det er avgift på bruk av energi vi snakker om - selve forutsetningen for utvikling. Fossil energi utgjør omkring 90% av energiforbruket. Noen tror at det står energikilder klar til å overta bare de får LITT bedre markedstilpasninger (gjennom avgifter på fossil energi), eller at med LITT mer forskning så finner vi Lurium 2000 som erstatter all fossil energi og blir til blomster når det brennes. I beste fall er denne troen naiv og kunnskapsløs.

Og i bunnen av det hele ligger en forutsetning: Gjennom bruk av fossil energi skaper menneskeheten katastrofale klimeendringer. Denne hypotesen er nå så grundig gjennomhullet at det er bare nøttehoder og de som vil et annet samfunn, som sverger til den.

Bjellus,
Man spør ikke om en dames alder, vekt eller skostørrelse.

VamPus sa...

sv: Men antall sko kan man spørre om. Og jeg er 39/40 i strls om noen skulle føle for å donere et par Manolo Blahniks eller Jimmy Choo-sko.

Vekt og alder derimot...