Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, oktober 19, 2005

Brevaksjon mot Jens

Støtter herved opp om Liberalerens utmerkede brevaksjon til Jens Stoltenberg. Klipp, lim og tilpass teksten nedenfor etter ønske - og les mer om begrunnelsen her :

Til statsminister Jens Stoltenberg

Jeg har hørt at regjeringen vil gi fagorganiserte rett til å trekke fra hele medlemskontingenten i fagforeningen på skatten.

Jeg er tilhenger av full organisasjonsfrihet. Selv har jeg valgt å ikke organisere meg, fordi den aktuelle fagforeningen gir pengestøtte til og har organisert samarbeid med partier jeg ikke støtter.

Hvis regjeringen foreslår fullt skattefradrag for fagforeningskontingenten, betyr det at jeg må betale regningen for et valg andre har tatt - helt frivillig. Dette synes jeg er urimelig.
Jeg har respekt for at andre organiserer seg, og mener at de også bør ha respekt for valget jeg har tatt – om ikke å organisere meg. Å sende meg regningen for sine valg, er respektløst.

Jeg ber deg sørge for at regjeringen ikke går videre med forslaget. For du er vel statsminister for alle som jobber – ikke bare for de som organiserer seg?

Mvh. …

Sendes på epost postmottak@smk.dep.no - eller her.

Pr brevpost til Statsministerens kontorAkersgaten 42Postboks 8001 Dep.0030 Oslo
Pr. fax til 22 24 95 00

9 kommentarer:

Blåblogg sa...

Den støtter jeg, og jeg håper det ikke er lenge til alle borgerlige ordførere starter ordføreropprør mot Åslaug Haga, at Kvinner mot Kristin blir stiftet, og at det blir et og annet finnmarksopprør slik det var sist Stoltenberg var statsminister.

Dette kan bli fire spennende år, bare synd at landet skal gå til grunne på grunn av det..

Anonym sa...

Har du noen kilde på at dette faktisk vurderes eller er det et løst rykte? Jeg sender straks avgårde en protest til Jens hvis det viser seg å stemme.

Blåblogg sa...

De rødgrønne har sagt at i statsbudsjettet vil innføre skattefradrag for fagforeninggskontingent

Blåblogg sa...

Vel, jeg kan se at fagforeninger kan ha sin misjon ifm usakelige oppsigelser o.l. Men jeg ser det ikke som en fagforenings oppgave å drive partipolitikk, og i så måte er YS bedre enn LO. Om man i det hele tatt trenger en fagforening er et godt spørsmål, jeg kommer av prinsipp aldri til å melde meg inn i en fagforening, men vil selvsagt ikke nekte andre retten til å gjøre det. Da UTEN skattefradrag for kontingenten

Anonym sa...

Fagforeningsmedlemskap er vel ment å gi potensielle fordeler som det er verdt å betale for? Det var jo slik foreningene oppsto. Skal vi trenge å bli overtalt med gulrot til å bli med i LO da?

Anonym sa...

Jeg kan absolutt se poenget med fagforening. Uten fagforeninger ville vi fortsatt ha vært der vi var for omtrent 100 år siden sånn arbeidsmessig - og det er det vel ingen av oss som ønsker? Og så lenge en del arbeidsgivere (feks i en del butikker) ser på fagforeningen som en stor trussel mot fortsatt utbytting av de ansatte ser jeg dagens nødvendighet også klart.

Det jeg derimot ikke kan fordra er når internasjonal politikk settes på dagsorden til norske fagforeninger - for mine penger. Jeg trakk meg i min tid som gruppeleder for fagforeningen samt sendte et flammende brev til før nevnte forening da de kom med uttalelser om hva ALLE deres medlemmer mente om bombingen i nå tidligere Jugoslavia.

Herodotus sa...

Fagforeninger er en del av den nordiske "sosiale modell" som med arbeidsgiverne sikrer kollektive avtaler. EU er i et rabalder nå for tiden fordi kommissæren for konkurransepolitikk støttet et firma fra Latvia i en sak mot Sverige: det var firmaet som nektet at deres ansatte i Sverige skulle få samme lønn etc. som svenske arbeidstakere. Dette utviklet seg kjapt til at EU ble beskyldt for å angripe land med "collective bargaining" som de nordiske og såvel kommissæren som Kommisjonens leder Barroso er nå kalt inn på teppet i Europaparlamentet for å få kjeft. Barroso sier det hele er en misforståelse.

Herodotus er ellers enig med dem som er imot fagforeninger som innebærer tvangsmedlemskap i AP. Anbefaler en forening knyttet til utdannelse slik som Samfunnsviterne. Det kan heller ikke være "solidarisk" dersom hele foreningskontingenten skal trekkes fra skatten ettersom man betaler ulik kontingent til ulike fagforeninger.

Anonym sa...

Jeg synes det virker litt prinsippløst, jeg: Selvstendige, uavhengige liberalere som starter en _samordnet_ aksjon? Hallo? Er dere ikke individualister, folkens? Da gjør man vel ting på eget initiativ, ikke fordi andre "oppfordrer" til det? Hva blir det neste? Medlemskort? Kontingent? Krav om fradrag for innbetalt kontingent? Oooo-key. Oh, hvor jeg lenges til den dagen da vi kan henge den siste presten med tarmene til den siste BI-økonomen ... (Just kiddin'.)

VamPus sa...

VamPus er enig med Delirium i at arbeiderbevegelsene hadde livsrett, men mener at de har utspilt sin rolle. Etter dessuten ha diskutert lønnsnivå med flere repr fra ulik foreninger, så var konklusjonen den at fagforeningen primært hadde bidratt til å holde det generelle lønnsnivået blant arbeiderne nede de siste 20 årene. Dette var visstnok positivt..