Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, oktober 03, 2005

Solformørkelse

Det var en delvis solformørkelse ca. kl. 11:10 i Oslo i dag. VamPus liker ikke solformørkelser. For rundt seks år siden var det en mer omfattende solformørkelse synlig fra Oslo. Fenomenet var så spesielt at nesten hundre mennesker samlet seg ute på verandaen til VamPus' daværende arbeidsplass. Det var en vakker sommerdag, solen skinte og fuglene kvitret - og vi sto der sommerkledd og i godt humør hele gjengen. Det tar tid før solformørkelsen når sitt høydepunkt så det tar litt tid før vi merker at det skjer.

Med ett blir verden mye kaldere. Fuglene slutter å synge. Prat og latter stilner. Hundre mennesker står i tilnærmet stillhet i restene av det som var en vakker sommerdag og hutrer. Litt vind gjør at klærne flagrer litt rundt oss. Stemningen er litt uhyggelig og sett utenifra må vi ha sett ut som en gruppe mennesker som bevitnet slutten på vår egen tid. Og det var slik det føltes.

Derfor liker ikke VamPus solformørkelser. Solformørkelsen viser oss hvor ytterst sårbare vi er. Viten om at dersom noe skulle skje - at en formørkelse skulle bli permanent - så ville det bare tatt timer før planter og dyr ville blitt påført ubotelig skade og den visse død. VamPus har stor tro på menneskets iboende overlevelsesinstinkt og evne til å tilpasse oss, og tror nok at vi som rase ville ha overlevd. Men synes ikke noe særlig om å måtte tenke på sånt på 31-bussen ut til Lysaker når hun fortsatt er i uform etter helgens eskapader. Det blir litt for stort, og VamPus litt for liten.

Grmph. Tilbake til å konspirere om verdensherredømme...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jeg er helt enig! Under solformørkelsen for 6 år siden jobbet jeg utenfor Paris og sto sammen med tusenvis av andre mennesker på plassen nedenfor Grande Arche på La Defense. Og plutselig ble alt bare skummelt og ekkelt og rart.
Denne gangen var jeg heldigvis i Bergen, og her var det som vanlig så overskyet at ingen fikk med seg noe som helst! :-D

Anonym sa...

Den solformørkelsen du besiktiget fra en veranda opplevde jeg ved havet. Effekten uteble totalt. Alt dette skarpe lyset fra coronaen ble reflektert av blå bølger så det nesten ble lysere enn vanlig. Alle fugler sang av full hals, og jeg ble egentlig litt skuffet. Skulle jeg noen gang komme i nærheten av en formørkelse med litt effekt i setter jeg nesen for innlandet. :o)

Anonym sa...

Er dere klar over at det kommer en dag da vi ikke lenger kommer til å ha totale solformørkelser? Månen fjerner seg jevnt og trutt fra jorden, og en dag vil den ikke lenger være stor nok til å skygge for hele solen.
Men det skjer ikke i vår levetid, så slapp av. Vi burde kanskje legge igjen noen DVD'er med opptak fra solformørkelser til våre etterkommere? (Eller steintavler, de skal visst holde bedre.)
En annen ting: når man ser hvordan VamPus og Mette reagerer på slike hendelser, hvordan var det ikke da i de tider da guds- og annen overtro satt i ryggmargen på folk? "Hvis dere ikke gjør som jeg sier, så skal jeg f**n meg be sjefsguden slå av hele lyset! Dere tror meg ikke? Bare vent til i morra!"

Anonym sa...

What a great site Lease used saab Bass fishing uk Took part in party hardcore 98 nissan 1966 pontiac lemans 4 door pontiac vin conversion Argentina face lift Financial advisor certificate Jeep gallery Volkswagen thing floor Pamela anderson tommy lee tapes pontiac Camping theme preschool Car dude dvd ticket wheres dental insurance companies missouri non nude silk panty models Fotos de chicas amateurs desnudas How far apart can cosmetic procedures be scheduled 95 nissan hardbody windows