Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, oktober 25, 2005

Økt bloggemakt

Det er enighet om at den norske bloggosfæren ikke er en maktfaktor per i dag. På MandagMorgens seminar om blogging kommenterte redaktør Olav Anders Øvrebø at bloggosfæren ikke fikk et gjennombrudd under valgkampen i høst selv om bloggerne var merkbart mer opptatt av saker enn person/politisk spill. Ingen klarte å løfte sakene ut i media. VamPus påpekte at dette kunne skyldes av vi ikke har alternative medier i Norge utover Klassekampen. Når mediene opererer med sin egen agenda er det vanskelig for bloggerne å bryte gjennom, eksempelvis hun som ga fattigdom et ansikt i Norge. I USA ville hun blitt 'avslørt' som trygdesnylter og løgner av bloggere og høyrevridd media. I Norge fungerte hun som en "postergirl" for sosialdemokratisk kritikk av regjeringen og TV2 betalte sågar for at hun skulle stille opp på folkemøtet i Trondheim for å konfrontere regjeringen med sin livssituasjon. Hva hjelper det om bloggosfæren hadde eksplodert i protester?

Så over til noe vi kan gjøre nå - VamPus har tenkt litt over sin egen holdning, og også sett i kommentarer hos andre følgende; "Denne saken hadde jeg tenkt å skrive om, men du har skrevet så bra så da trenger ikke jeg". Det virker som en bloggotyme (nytt ord, spre det!) at vi ikke ønsker å herme eller av høflighet lar en sak gå fordi andre har skrevet bra om den. Dette tror VamPus at er feil taktikk av flere grunner;

  • ikke alle leser nødvendigvis bloggen der saken er skrevet om
  • du kan kanskje bidra med din unike vinkling
  • minsker muligheten for at saken blir tatt opp av mainstream media

På technocrati kan man ta ut rapporter om antall blogger om bestemte saker, og dette kan være avgjørende for respons på saken. Derfor oppfordrer VamPus herved flere til å plukke saker fra andre, men link til kilden. Vi kan jo eventuelt enes om at dersom det er en sak man spesielt ønsker at noen plukker opp så kan man legge dette inn som første eller siste setning. La dette være første steg - flere innspill for å øke makta?

Skriv gjerne om dette på egen blogg!!

4 kommentarer:

Anders Brenna sa...

Jeg prøvde, men jeg sporet av og skrev om noe annet i forhold til makt. Ikke helt utypisk meg.

Skal prøve å følge din anbefalning for den er både god og viktig.

Herodotus sa...

Bra kommentar Vampy. Det er godt mulig at dette er i ferd med å bli en like så sentral kilde til debatt om viktige ting som noen (nett)avis. Hvilket bringer tanken hen på noen demokratiske spørsmål: er det media som skal sette dagsorden? Er bloggosfæren et korrektiv til dette? Men på den annen side, er ikke vi bloggere en "åndselite" med tilgang til PC og en viss litterær talent? Det er interessant dersom (nett)avisene er redde for bloggerne som en konkurrent for debatt. Konkurranse er alltid av det gode, mener jeg, men sjelden velkommen for de som dominerte markedet fra før...

Hans P Fosseng sa...

Jeg skriver ikke om politikk i min lille blogg, men generelt synes jeg du har gode poeng her. Det du sier om at det er lov å hente ideer og "rappe" fra andre bloggere, er jo et godt poeng - så lenge du lenker til de aktuelle bloggoppføringene. En bloggotyme (mitt forslag: "blogikette") er derfor viktig. For øvrig tror jeg at årsaken til at bloggerne ikke oppnådde spesiell oppmerksomhet under årets valgkamp, er at Norge er for lite og bloggerne for få til at det har en særlig påvirkningskraft. Foreløpig. Dess mer de vanlige mediene omtaler blogger, dess mer oppmerksomhet vil aktive bloggere med meningers mot få etter hvert.

VamPus sa...

Vel, Hero - VamPus føler seg på ingen måte som en del av en "åndselite" bare fordi hun velger å uttrykke seg via blogg. Men at bloggosfæren kan bli oppfattet som en trussel er det liten tvil om. VamPus tror nok at det er flere saker som oppdages av bloggere og skrives om, og som senere skrives om i media - men det er mer usikkert om det er fordi journalister har lest bloggen - og hvis de har det - så tror jeg lista er høy for å bli referert til.

Enig med Hans Petter om at dette nok vil ta tid. Akkurat nå tror jeg et interessant spørsmål er om vi må flytte oss ut til VG/Dagbladet/Nettavisen bloggene for å bli hørt. Min lille erfaring fra VG er at DET ikke nødvendigvis er positivt. Men avisene foretrekker å generere trafikk til egne sider enn til oss. Vel. Ikke det at vi skal overdrive vår egen betydning, altså..

Synes innlegget ditt var godt, jeg, Anders :-))