Jeg har tidligere skrevet om toppforskeren Nadejda Sokolova, som ble kastet ut av Norge på tross av at hennes kompetanse beskrives av hennes veileder som "enormt betydningsfullt for Norge som industrinasjon". Nadejda forsket på teknologi som forenklet sagt bidrar til å beregne den geografiske posisjonen til et signal. Digme har skrevet om denne funksjonaliteten i forbindelse med voldsalarmer;
En voldsalarm er en mobiltelefon med litt ekstra funksjonalitet. Først og fremst har den en alarmknapp, og når brukeren trykker på den ringer telefonen til en alarmsentral som får høre lyden voldsalarmen fanger opp. I tillegg skal voldsalarmen sende data som angir den geografiske posisjonen til telefonen. Det er posisjonsbestemmelsen som er en utfordring.
Akkurat nå går rettssaken mot den tiltalte for drapet på Elin Laursen. Laursen utløste sin voldsalarm kort tid før hun ble drept, men på grunn av en feil med senderen på alarmen, kjørte den første politipatruljen som ble sendt ut, til feil åsted. Det var ikke første gang en voldsalarm har villedet politiet på helt avgjørende tidspunkt. 31. oktober 2006 ble en 46 år gammel kvinne fra Gjøvik drept av sin ekssamboer. Hun hadde også utløst sin voldsalarm, men politiet dro allikevel til feil adresse.
I stedet for å lete med lupe etter en mulighet til å beholde kompetanse som kunne bidratt til å redde liv, leter Norge ivrig etter muligheten for å kaste kompetansen ut. Og så lurer man på hvorfor høykompetente innvandrere ikke vil komme til Norge.
12 kommentarer:
Norge må være det landet i verden som mest bruker skjønn på feil måte. At man kjører slalom mellom regelverket og gradbøyer menneskerettighetene for å gi svigermoren til Krekar opphold samt 180 andre irakere - det er ok for den jevne politiker, men her skal man altså være strikse regelryttere over et usselt pendlerskjema at man kan krympe seg av skam. AP er verst.
Hun er langt i fra uerstattelig...
Dette er åpenbart en del av Kunnskapsløftet. Man løfter kunnskapen og bærer den ut av landet.
Og Canada står klar med åpne armer og tar imot henne.
Det er det som kalles "brain-drain" noe som er vanlig i mange u-land. Norge er kanskje et u-land hva angår fornuftig politikk på innvandringsområdet.
La forskeren bli, kast mullaen ut!
kanskje de innkompetente NAVsysselsatte ville hindre et dugelig menneske opphold .
Alt dette pjattet om voldsalarmer (- i seg selv en viktig nok sak -) er med på å fjerne fokus fra hva denne saken handler om: et angivelig brudd på den relativt strenge utlendingsloven vi har for å "beskytte" landet vårt.
Ja, det er tragisk når norsktalende, hvite mennesker rammes av de samme reglene som "mørkhudete trygemisbrukere".
Fru Justitia har bind for øynene. Det rettferdige - at loven gjelder for alle - oppfattes ofte som grovt urettferdig.
I et diktatur (eller i land med utstrakte "executive powers") kan man selvsagt lettere omgå loven ..
Jeg er for så vidt enig med siste "Anonym". Poenget mitt er at det faktisk er rom for skjønn, det ble brukt mot irakere og skjønn brukes hos UDIs "blinde" Justisia. Et annet poeng er at man bør renske skjema-haugen for alle overbyråkratiske og unødvendige skjemaer som et normalt arbeidende menneske ikke vet om - med mindre man har jobbet minst 10 år som byråkrat i embedsverket. For det tredje viser denne saken at saksbehandler/kontaktpersonen til denne kvinnen har vært ytterst udugelig da vedkommende ikke har informert henne om dette pendlerskjemaet - som gjør at hun må ut av landet.
...hadde hun deriomot vært en mørkhudet trygdemottaker som ikke leverte riktig skjema, så hadde det blitt brukt skjønn - for stakkars dem kan jo ikke vite om sånt vel!?
Et fritt land bestemmer faktisk selv hvem de skal ta imot. Og ja, heller denne dama enn flere trygdemottakere. Det er lov å mene det
Problemet i denne sammenhengen
(og årsaken til det tilsynelatende paradokset med svigermoren til Mulla Krekar
vs den fullintegrerte satelittforskeren)
er de grunnleggende prinsippene
for oppholdstillatelse i Norge:
- Familiegjenforening
og BEHOV FOR BESKYTELSE !
Forskeren har jo aldri hevdet at hun havner
i noen livsfare ved å bli kastet ut av landet.
Det er primært VI som taper på det, ikke hun.
Så spørsmålet vi må stille oss i denne
(og andre) saken blir:
Bør vi primært behandle innvandrere
som en RESSURS (og slippe inn
de vi har mest bruk for),
eller som en FORPLIKTELSE (og slippe inn
de som har mest bruk for oss)???
Om de hamrer eller hamres....
Jørgen:
Det eksempelet VamPus har valgt her er egentlig ganske dårlig til å illustrere det dilemmaet du skisserer. Den russiske dama blir jo i dette tilfellet kastet ut fordi hun HVERKEN har søkt asyl (som hun neppe har krav på) ELLER oppholds- og arbeidstillatelse for spesialarbeidskraft (som hun helt sikkert ville fått), men FAMILIEGJENFORENING med en mann hun ikke klarte å overbevise UDI om at hun hadde et tilstrekkelig "reelt" samliv med.
Og DET synes jeg egentlig er helt greit:
Det var hennes tabbe at hun valgte feil løsning på det praktiske problemet med oppholdstillatelse, og både hun og vi klarer helt greit å leve med (det dog nokså ergerlige) resultatet.
Årsaken til at UDI er firkantede og "byråkratiske" i denne saken,
er alle DE ANDRE sakene med VIRKELIG spekulative proforma-ekteskap som inngangsbillett til landet. Og problemet er nok oftere at de IKKE er STRENGE NOK!
Det hadde vært lengt bedre om hele ordningen med familiegjenforening ble avskaffet, og alle som ville ha opphold i landet måtte søke på selvstendig grunnlag. Uavhengig av om de har familie i Norge eller ikke.
Hun kom til norge ved familiegjenforening/ekteskap og var gift med samme mann i 7 år.
...synd hun ikke var tvangsgift, da hadde hun sikkert blitt tatt vare på...
Det er et PENDLERSKJEMA som er grunnen til hun må dra
Legg inn en kommentar