Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, februar 19, 2007

Feminin skole

Kunnskapsminister Øystein Djupedal proklamerer over forsiden på Dagbladet i dag at skolen er for feminin. For to uker siden mente han at dukker i tyllkjoler ville være svært egnet i matteundervisningen:

- Hvorfor ikke bruke dukker i rosa tyllkjoler som det skjer noe med? Jentene må kjenne seg igjen i undervisningen, sier Djupedal til VG (via nettavisen).


To og et halvt år til neste Stortings-valg, folkens.

19 kommentarer:

geirronimo sa...

å kalle Djupedal for kunskapsminister, er det samme som å kalle Mao en fredelig person....

whistoslo sa...

Å bruke ordet "Kunnskap" i samme setning som Djupedal er en fornærmelse mot ordet og hele dets innhold. Jeg omtaler vedkommende konsekvent som "Statsråd", selv om jeg også stiller store spørsmål ved hva slags råd vedkommende er i stand til å gi, ref. siste ukers utspill. For øvrig fikk jeg assosiasjoner til en scene fra "A fish named Wanda"
- Don't call me stupid!
- I wouldn't dream of calling you stupid. To call you stupid would be an insult to stupid people. I've seen smarter creatures than you, crawling on the bottom of ponds!

Og det kan jo være noe å ta med seg, når man har med Djupis å gjøre...

Anonym sa...

Gotta love nivået på diskusjonene her inne for tiden Pus!

Anonym sa...

Problemet som gjorde at han lanserte tyllkjolene var at jenter ikke gjøre det godt nok i matte. I dag er problemet at gutter ikke gjøre det godt nok i noe, jentene gjøre det bedre i alt.

Mulig han skal få research i kunnskapsministeriet til å finne ut av hvordan dette eeeeegentlig henger sammen før han uttaler seg igjen.

Anonym sa...

Hvis du skal ta det opp hver gang Djupedal sier noe rart, så kommer du til å ende opp med en fast spalte.

I litt gamle fysikkbøker så går mange av oppgavene i mekanikk på å regne ut bevegelsene til kanonkuler. Dette har etterhvert blitt fjernet. For å få skolen litt mer maskulin kan vi jo gjeninnføre de kanonbaserte oppgavene.

Og som et kompromiss kan vi skyte ut dukker i tøykjoler istedetfor kuler.

Anonym sa...

ponderen, mon tro hva det skyldes?

Anonym sa...

Anonym, nei si det. Debattene her inne pleier å vende seg til en noenlunde interessant retning til tross for Vampus' noe korte og lite dyptgående innlegg.

Nå for tiden går dessverre ikke kommentarfeltet i en interessant retning heller. Kanskje alle meningsmotstandere har tatt seg ferie, eller kanskje har de funnet andre beitemarker.

Anonym sa...

Hvis man summerer de to Djupedal utspillene får man det "faktum" at skolen både er for mye og for lite feminin. Det betyr vel egentlig at den er ganske likestilt?

Men en politiker blir sjelden populær på å hevde at noe er bra - det er kritikk som teller; det gir oppslag og stemmer. Det har Djupedal forstått.

Anonym sa...

Venstrepopulisme for alle penga. Å vende frakken etter vinden, kalte man sånt i riktig gamle dager.

SV eller FrP? Hmm.
Just flip the coin.

Anonym sa...

Kronisk mangel på venstreekstremister ?
Vi kan dra på harry-tur til nabolandet.

AFA arbetar utomparlamentariskt och anpassar sina arbetsmetoder efter vad de anser att situationen kräver, även om detta innebär brott mot lagen.

VamPus sa...

Vi takker herved pondern, anonym og aksel sterri for å dra debatten ett nivå videre...

Det er ingen som tvinger dere til å henge rundt her, vet dere...

Anonym sa...

Problemet i skolen ligger ikke på barbidukkeplan. Problemet er at det er for mange kvinner i grunnskolen. De trenger mer mannfolk. Men de gidder ikke å tasse pedagogisk rundt i filttøfler, og ser vel på all gitarspillinga de lærer på lærerskolen som noe de ikke trenger å holde på med i arbeidstida. Jeg så en undersøkelse som viste at fra fødselen av og frem til de kom i ungdomsskolen brukte guttebarn 70% av tida si sammen med kvinnfolk. Det blir det ikke mye mannfolk av. Nå nektes de også å stå når de skal pisse. Om 10 år fniser de vel bare, gjeiper litt søtt og vrikker på rumpa av det jeg har skrevet her.

På den andre siden består vel skolen stort sett av drittunger uten oppdragelse. Bedre å overlate hele prosjektet til kvinnelige idealister med 2 i matte og et heller stusslig livsprosjekt, så får vi heller leve med de feminiserte guttebarna og håpe på bedre tider.

Anonym sa...

Jeg husker ikke særlig mange mattestykker med kanonkuler som eksempel, men det var en del "mann og arbeid" stykker, husker jeg (dette var rundt 20 år før VamPus' tid i norsk skole!). Det var jo ganske konkrete greier, om timelønner, grøftegraving i metervis etc. Disse var jo selvfølgelig kvinnediskriminerende, ut fra hvilke yrker de var knyttet til.

Men så hadde jo kvinnene dominans i håndarbeide og skolekjøkken da. Og der inngår jo også litt matte, f.eks. i strikke oppskrifter og omregning fra "ounces" til gram.

Dermed var det ganske god kjønnsbalanse på den tiden også!

Anonym sa...

Jeg regner med at dette innlegget skulle være et spark til Djupedals uttrykk for inkonsekvens, og ikke kritikk av det som mange forskere har hevdet i flere år; nemlig at norsk skole i for liten grad er tilpasset guttene.

Dette er faktisk et nokså interessant område. Vi vet idag at det er overvekt av kvinner i barnehager og på barneskolenivå. Spørsmålet man bør stille seg er hvorvidt dette kan ha påvirkning på miljøet til ugunst for guttene. Forskning viser også at gutter ofte har en annerledes måte å løse konflikter på, de er mer opptatt av å teste grenser enn jenter o.l. og at det ikke legges til rette for dette i et kvinne-styrt skolevesen.

At dette er et tema som blir tatt opp til diskusjon, er ganske viktig. Og for all del, hold Djupedal utenfor - dette må kunne debatteres uten at hans kunnskapsnivå blir brakt opp som tema hver gang. Dersom vi skal diskutere skolepolitikk de neste årene blir det lite konstruktivt dersom hans ufortreffelighet stadig vekk skal bringes til torgs.

Anonym sa...

PonderN og undertegnede er samme person. Bare så det er avklart :). Ikke min intensjon å forvirre.

Jeg beklager min lite konstruktive kritikk, men du må da være enig. Nivået pleier å ligge et par hakk over dette til vanlig, og det er derfor jeg fortsetter å være her :).

Anonym sa...

Vampus: Clemet sa på baksiden av Morgenbladet at skolen er for feminin i forrige uke. Da var det ikke så teit.

Videre har både hun og andre lagt vekt på at realfagene er for tilpasset guttene tidligere.

Vel er kanskje ikke Djupedal den skarpeste kniven i skuffen, men han sier da vitterlig det samme som clemet sa for to år siden.

Selv om vi ikke liker de rødgrønne noe nevneverdig må vi kalle en spade for en spade.

Det var vel det som var poenget til Pondern tror jeg...

Og Tomas2: Skolen i helhet er for feminin, mens realfagene er lagt opp for "guttete". Dette er det faktisk bred politisk enighet om (bortsett fra noen gærninger i RV som mener feminint alltid er best)

VamPus sa...

Vel, nå kritiserte jeg faktisk Djupedal for tyllskjørt-greia hans i forrige uke NETTOPP med henvisning til at gutter gjør det dårligere på skolen. Men det er ikke jentenes skyld..

Anonym sa...

Matten blir jo også for feminin. Gutter responderer ikke like godt på eksempeloppgaver som på rene mattestykker. Hva tror du matteundervisningen er krydret med nå om dagen. Jo, du gjettet riktig, eksempeloppgaver.

Altså i stedet for: 390/4 er det nå Askil, Espen, Kurt og Alejandro går en tur langs veien, de har til sammen 390 kroner. Hvor mye får de hver hvis de deler dette likt.

Eksamensoppgaver kan også lyde slik: lag en best mulig oppgave ut fra disse forutsetningene. Gutter og jenter er forskjellige, det er jenter man tar hensyn til.

Men det er ikke dette som er det største problemet. Det store problemet i norsk skole i dag har egentlig ingenting med skolen å gjøre, det er holdninger blant de unge som er nøkkelordet. Det er ikke kult for gutter å være gode på skolen, det er ikke før i de senere år at det er greit å få gode karakterer, men man får ikke taperstemplet, selv om man ikke gjør det bra. Dermed er det lett at det blir en guttekultur som drar alle ned, for man skal jo ikke drive med lekser. Det er for nerder. Mens derimot blant jentene er det ikke kult å være den som får dårlig. Det skal kanskje ikke jobbes alt for mye, man skal da ha tid til fester, men det er ikke kult å være den stille jenta som får 2 og 3 i alle fag.

Det er dette som først og fremst må endres. Noe annet er det økende antall prosjekter. Dette er også dødfødt for de allerede vanskelig stilte. Lærerne er for dårlig på kildekontroll og elevene slipper unna med å kopiere direkte fra nettet. Dette skaper en slurvekultur som gjør at de svake får en lett vei ut, mens de gode får sjansen til å blomstre. Ikke gi gutta sjansen til å stikke av, de vil gjøre det.

Anonym sa...

Igjen må jeg minne om at underskriften PonderN er undertegnede, for å unngå rot!