Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, mai 29, 2008

Løsningen på tidsklemma?

Nibarnsmoren Monica Tømte til Dagbladet:

Hun understreker at hun verken har tatt utdanning eller vært i jobb, og at dette frigjør masse tid.

- For meg er dette en fullverdig jobb. Jeg beundrer de som får kabalen med arbeidsliv og hjemmeliv til å gå opp. De har helt andre kort enn meg, og jeg er ikke sikker på om jeg ville klart det de klarer.
Hun understreker at hun verken har tatt utdanning eller vært i jobb. "Fellesskapet" (les: vi) betaler henne 24.000,- i måneden for å ha tatt et bevisst valg i forhold til sitt liv. Der har vi jo løsningen på tidsklemma der. Og i et så rikt land som Norge så er det jo en skam dersom man må selv stå økonomisk ansvarlig for egne, personlige valg.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Du glemmer noe Vampus;

Denne damen tjener vi som samfunn fint lite på, MEN; Barnene hennes kommer forhåpentligvis til å komme seg ut i arbeidslivet, og de (9x300 000 * 1.36/9x300k) blir totalt 972 000 i året. (Nå vet jeg ikke så mye om lønn og sånnt, men 300 000 er da ikke så veldig uvanlig? Kanskje ikke 36% skatt heller?

Uansett, bare 1 år med alle barna i jobb vil finansiere 3 av morens. Dessuten kommer hun ikke til å motta penger fra staten lengre enn frem til barnene er 18. Med andre ord vil det allerede om et par år komme en redusering av statens utgifter. :)

Å føde barn i norge er en god ting, fordi vi da slipper å importere/leie inn tilsvarende arbeidskraft. :)

Mvh, OA

Anonym sa...

Men hvordan skulle det vært, hvis du hadde bestemt, Vampus?

Anonym sa...

Disse ungene har hun fått, også med Høyre i regjering - og da ble det enda mer lukrativt siden kontantstøtten kom

Om jeg ikke husker feil støtter Vampus kontantstøtten!

VamPus sa...

Første anonym: Godt du er optimist i og med at det viser seg at barn av trygdemottakere har en høyere risiko til å ”arve” trygdesituasjonen.

Men du håper at barna i stedet for å betale for sin fremtid (spare til egen pensjon, egne barn, forsikringer etc), etterbetaler kostnadene for mor? Og fremskyver problemene vi har med et overdimensjonert trygdesystem og lovforpliktede ytelser?

Anonym 2 (kan dere ikke være så snill å prøve å klekke ut et nick av et eller annet slag, det kan da ikke være så intellektuelt krevende?): Ideelt sett bør vel mor og far planlegge økonomisk for å understøtte familien sin, synes du ikke? Ikke bare fraskrive seg alt ansvar og overføre det til det såkalte fellesskapet? Kan du tenke deg andre "uforskyldt" trengende som kunne hatt bruk for litt av de 24 000 i måneden som denne dama får? Minner om at prevensjon er relativt billig i Norge og at hun selv har valgt å få "minst åtte barn".

VamPus sa...

anonym 3: (sukk. Nick er sååå krevende altså..): Du husker feil. VamPus er mot kontantstøtten. Vil du lese om partiet Høyres politikk vil jeg anbefale deres nettsider hoyre.no (eller anbefale og anbefale.. de er nå der...)

Anonym sa...

Rutine har hin ihvertfall:

"Monica hadde født mutters alene i bunnen av en trapp. Hun forteller at hun la morkaka i en pose, svøpte den nyfødte i et pledd og ringte 113. Så vasket hun gulvet."

Lise sa...

Hun må jo ut i jobb når ungene blir større og vil da bidra til fellesskapet (hun var også begynt på studier). Og hun bidrar til fellesskapet gjennom å oppdra barn som vil bli bidragsytere.

Når det gjelder statistikken din, så er det trygdemottakere av sosialstønad og uføretrygd som er den type som har høy statistisk tendens til å arves. Å motta kontantstøtte og overgangsstønad er noe helt annet og noe regjeringen ser på som et godt bidrag til barna og på sikt samfunnet.

Ja, det tar lengre tid å føde, amme og oppdra 9 unger enn det tar med 1 eller 2. Men, hva så? Vi trenger hjelp nå som eldrebølgen skyller innover oss og kvinner føder færre barn. Jeg ser egentlig ikke helt problemet i at en velfungerende kvinne får mange barn og tar seg godt av dem. Det ville vært noe helt annet om damen levde på sosialhjelp og egentlig ikke hadde overskudd til å ta seg av ungene sine.

(Og hva tidsklemmekommentaren hennes angår, så leste jeg den som et svar på et spørsmål, og ikke som en standard for hva man skal gjøre for å unngå den. Saken er at man må jo prioritere å gjøre en ting om gangen. Om man skulle få 9 unger, studere OG jobbe hundre prosent samtidig, så brenner man lyset i begge ender og vil møte veggen og bli trygdemottaker.)

Anonym sa...

Poenget er ikke å bidra til det fø..ings felleskapet, men å ikke snylte på det. Et enkelt konsept.

Lise sa...

Begge deler er vel et poeng Simon. Missbruk er ikke bra uansett hva det gjelder. Men å klage på bruk av noe som er til for å brukes blir for dumt.

Anonym sa...

Vi dro til Hellas på luksustur for de fu...gs kontantstøttepenga (2 stk) siden vi ikke fikk barnehageplass, alle potensielle dagmammaer hadde jobb og jeg ikke fikk bidratt til fellesskapet med skatt av den inntekten jeg gjerne ville hatt. (levde litt sparsommelig året før, da). Men det var vel strengt tatt ikke et innlegg i VamPus' sin debatt. Bare litt frustrasjon som fortsatt må ut, 10 år etter...

Personlig er jeg voldsomt imponert over damer som orker å være 100 % foreldre, jeg gikk på veggen hver gang etter ca 7 måneder.

VamPus, husk at det ikke bare er kontantstøtte og barnetrygd som skal regnes på 9barnsmammaens minusside, men at manglende barnehage og SFO skal regnes på hennes plusside.

Dessuten, jeg har tre barn og har regnet litt på kostnader, du vet, mat, klær og sånt. Selv om vi tar inn arv av klær og utstyr, storinnkjøp av mat, tid til å lage en del selv osv. kan vi nok trygt regne med at hun og de ni barna ikke kan leve på barnetrygden alene.

Jeg syns for så vidt det er litt artig det Tig sier, at hun i hvert fall ved et tilfelle ikke en gang kostet samfunnet fødesykehusstueplass :)

Lurte forresten litt på om jeg skulle være anonym, bare for å irritere VamPus, men kom til at jeg misliker manglende nick for mye selv og gjerne vil fortsette å få lese/og kommentere på VamPus sine artige sider. (det var en j--ig lang rødvinsetning)

Anonym sa...

Jeg synes det dama har gjort er flott! Når man ser på hvilke andre ting man støtter, er det å oppdra barn langtfra det verste. Ikke minst fordi Norge må importere folk for å holde folketallet oppe.

Anonym sa...

Jeg synes egentlig dette er fint jeg, Vampus. Vi behøver jo barn også, for at samfunnet vårt skal bestå. Dama høres ut som en oppegående mor, og så lenge det finnes damer som orker å få riktig mange barn, kanskje du og jeg kan slippe med god samvittighet...

VamPus sa...

studinen: Hvorfor skulle noen ha dårlig samvittighet for å ikke få barn. Er det en samfunnsplikt?

Anonym sa...

Har de innkalt deg til førstegangstjeneste enda Vampus? Jeg venter fortsatt på innkallingen etter at jeg har sviktet samfunnet så grundig gjennom å ikke føde før jeg fylte 30...

Jeg blir så inspirert av Jonah Goldbergs Liberal Fascism, selvom Jonah skrev at jeg burde vente på den norske oversettelsen.

Anonym sa...

hun måtte jo bare være religiøs. sukk. Hvorfor er det at jeg mister totalt respekten for folk det øyeblikket jeg oppdager at de tror på et eller annet?

Og kom forresten ikke med at vi trenger flere folk på denne planeten for å ta seg av de eldre, for det gjør vi virkelig ikke. Eksponensiell vekst kan bare pågå så lenge før det blir et prekert problem.

Anonym sa...

gjennomsnittslønnen i norge er nå på ~375K. Denne infoen er ikke noe du får vite av LO..Sjekk selv via SSB.

Damen som det her er snakk om er på U-lands stadiet i utvikling og forstår ikke poenget med I-samfunn der vi har tjenesteyting som hovednæring..

Henrik Akselsen sa...

Vampus har tydeligvis ikke fått med seg at Europa er midt inne i en fødselskrise der Tyskland leder an.

Norge klarer seg fortsatt relativt bra, pga veldig bra støtteordninger til foreldre, men det skal det tydeligvis bli slutt på...