Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, mai 14, 2008

Rapport fra virkeligheten?

Dagbladet gir en nyansert og moderat beskrivelse av dagliglivet i Østerrike:

I nattas mulm og mørke kryper perverse besteforeldre ned i hulene sine og finner fram fjernkontrollen til elektronisk styrte jerndører foran døtres og datterdøtres hemmelige fengsler.

...og lurer på hvorfor opplaget faller. Helge Øgrim, tidligere redaktør i dagbladet.no, nå redaktør i Journalisten, skriver om utfordringene til Dagbladet på bloggen "Norwegian Affairs" som du like gjerne kan lenke opp med en gang.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har vel nevnt det før, men grunnen til at jeg for flere år siden helt sluttet å kjøpe DB og / eller VG var *ikke* nett-utgavene (de fungerer mere som teasere).
Men derimot at jeg ble *møkklei* av alle sjokk-overskriftene som skulle narre meg til å kjøpe avisen, for deretter å oppdage at det var fint liten substans i artiklene.
Samt at
- det er 80-90% bilder, lite tekst.
- det er mye synsing og *masse* føleri / haussing, fint lite eller ingen fakta.
- det er skrevet av "journalister" som helt åpenbart ikke *aner* hva de skriver om.
- det er skrevet av "journalister" som helt åpenbart ikke *kan* skrive.
- i den grad det finnes noe som kan kalles informasjon der, er den 3.-hånds (i beste fall), og klart vinklet av "journalisten"s personlige oppfatninger.
- jeg driter langt i kjendisstoff. Ville jeg hatt det hadde jeg heller kjøpt Sed & Hor.
- jeg driter også langt i fotball.
- osv, osv i det uendelige.

Anonym sa...

Poenget er:

Selv om Aasheim & Co tydeligvis ikke skjønner det, så skyldes fallende opplagstall at det er grenser for hvor lenge folk lar seg lure.

"You can fool some of the people all the time.
You can fool all of the people some of the time.
But you cannot fool all the people all of the time."
(salige Winston, trur eg..)

Anonym sa...

"some of the people all the time" burde jo være nok til å holde liv i en redaksjon av Dagbladets størrelse, men nå er det vel bare politiske partier som kan nyte godt av en slik trofast grasrot-oppslutning.

Når folk like gjerne kan få nyhetene sine fra VamPus, Digi.no, The Daily Show, eller noen av de andre tusenvis av nettstedene som kommer med nyheter eller kommenterer dem, da må Dagbladet regne med å måtte dele disse "some of the people" med konkurrentene, og da vil de nok merke fallende interesse, ja.

Apropos:
http://www.gocomics.com/nonsequitur/2008/05/09/

Anonym sa...

@Ivare
Bob Dylan (Talking World War Three Blues) som siterte Carl Sandburg, som siterte Josef Fifer som siterte Milton Hay som hadde hørt ABE LINCOLN.

http://www.taxhelp.com/lincoln.html

Cassanders
In Cod we trust

s sa...

Østerrikske kvinner er som god vin, de oppbevares best i kjelleren.


Jada jada, jeg vet jeg kommer til helvete. Eller får jobb i DB.