Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, mars 13, 2007

Tolerant image

Tonje Egedius skrev en liten spalte i A-magasinet (finner den ikke på nett) om det å være tolerant, liberal og inkluderende. Hun bor i Tøyengata.
Det er deilig å si. Særlig i selskap med folk jeg ikke kjenner, for eksempel BI-fyrer fra Majorstua.
Hun vet at de vil le av adressen og herme den med liksom- pakistaner-dialekt: "Toyengata." Og den reaksjonen elsker hun. Fordi den får henne til å føle seg så tolerant. Neida. Ikke over BI-fyrer fra Majorstua som vi alle vet er ubehagelige sleske typer som etterligner pakistaner-dialekter i forakt for en adresse. Sånn er'em alle samma. Nei. Tonje føler seg som et bedre menneske enn dem. Fordi hun bor på Tøyen. Midt i integreringsdebatten. Ikke at hun handler lokalt eller snakker med damer i burka. Hun kjøper take-away sushi og drikker vin med venninner på restaurant Vognmand Nilsen.
Grønland er en gavepakke for samvittigheten. Et kinderegg for middelklassen. Her kan vi omgås våre egne, og likevel føle at vi har et åpent sinn.
Hun er nå ærlig. Og de fleste BI-fyrer jeg kjenner bor jo faktisk på Grønland.
Det er tross alt image som teller.
Synes hun tar politisk korrekte sosialisters holdninger på kornet. Egentlig.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmm... Hva er en "BI-fyr",da?

Jeg tenker nå at det er en kar som har studert på BI, og nå er i full jobb et eller annet sted (i privat næringsliv). Hva tenkte VamPus på?

Og så har vi dette med at en personlighet som VamPus tiltrekker seg bestemte typer andre personligheter, det være seg enten de har bakgrunn fra BI eller hvorsomhelst ellers. Men da har vi vel lært at akkurat den BI-studerte typen VamPus tiltrekker seg, han bor på Grønland. Han er en Grønland-/BI-hybrid. Utrolig interessant, og rasende relevant.

Nå, man har da selv rikelig med erfaring med BI-folk. For egen del fra næringslivsparken på Lysaker.

Tror nok jeg gir journalisten min tilslutning jeg. Og konkluderer med at fag-hag'en VamPus har funnet ut (for oss andre i alle fall) at akkurat nettnerd/homsevarianten av "BI-folk" gjerne bor på Grønland de også, lik journalisten.

Men egentlig: VamPus, litt skrivetørke i dag, eller?

Prinsesse Lea sa...

Pøh! De som bor på Tøyen, men handler på Mega eller Olav Thons je-je-multi-kulti-shoppingsenter i stedet for på ei liten, skitten import/export-sjappe er bare wannabes. Ærlig talt. Det skal litt til for å få være med i den tolerante "god sosialdemokrat"-klubben, liksom.

P.S. Bloggertreff fredag 23. februar :)

Prinsesse Lea sa...

*mars, off kårs...

Anonym sa...

Hmm ... Jeg er nesten sjokkert over at ingen har skreket opp at "begrepet 'politisk korrekt' er fordummende, latterlig, vulgært og har ingen mening". Det får jeg stadig høre når jeg kaller noe "politisk korrekt".

Prinsesse Lea sa...

Stian: Are Kalvø har sagt det som kan sies om det temaet.

Anonym sa...

Nice try, men den der holder ikke. Politisk korrekt har nemlig en mer definert betydning enn som så. Men jeg tror så gjerne at venstresiden har begynt å bruke begrepet om alt, bare for å ødelegge det.

Å kalle noe "politisk korrekt" var opprinnelig høyresidens reaksjon på at venstresiden oppnådde et slags ideologisk hegemoni på 60-70-tallet. Venstresidens seier var at den klarte å innføre den såkalte sosiale bevisstheten - at det plutselig ble forbudt for "sterke grupper" (de hvite, de rike, de vestlige, menn) å oppføre seg eller bli fremstilt som overlegne "svake grupper". Politisk ukorrekt er derfor alt som bryter med dette bevissthetsparadigmet.

Anonym sa...

Det er ett eller annet supersnålt med toleransen på Tøyen. Inge Marthe Torkildsen bor jo der, på mange måter sier jo det alt, og hun var i harnisk over det diskriminerende og nedverdigende vedtaket om å oppløse knarkermiljøet på Plata. Fordi da kom de helvetes folka ut der folk bodde. Nå var de til og med i gata hvor Inga Marthe bor. Uuuhu!

Anonym sa...

Spennende. Jeg kjenner BI-fyrer på majorstua. Fryktelige typer, asså..
Jeg kjenner BI-fyrer på både Løkka og Tøyen, også jeg..
Har til og med bodd alle tre stedene. Vel, ikke på Tøyen, men på Kampen. Ikke så langt unna.
Og jeg har ALDRI opplevd større intoleranse enn på Tøyen og området rundt!
Ikke fra BI-fyrene, eller fra innvandrerne, men fra alle de hippe og korrekte. Enten de selv er "BI-fyrer" eller ei.

Anonym sa...

Jeg digger faktisk den formuleringen her:

"Grønland er en gavepakke for samvittigheten. Et kinderegg for middelklassen. Her kan vi omgås våre egne, og likevel føle at vi har et åpent sinn."

Litt usikker på om du forsøker å kritisere journalisten her, eller det motsatte. Jeg synes Egedius bader i sine egne fordommer og "politiske korrekthet" på en fin måte. Finfin.

Mathias sa...

Det er ikke nødvendigvis noe likhet mellom det å være tolerant og det å være sosialdemokrat. Jeg tror nok mange Høyre-folk kan være like tolerante som mange SVere. Jeg tror nok toleranse er likt fordelt helt fra SV og langt inn i HØyre,men der slutter det nok.
Toleranse er toleranse, uansett om du stemmer Høyre, AP eller Krf. Å gjøre dette til politiske skillelinjer er jo bare dumt.

Anonym sa...

Mitt inntrykk et at mange fra venstresiden er veldig tolerante - overfor alle som er "anderledes" på en eller annen måte og "tør å skille seg ut", (dvs, har på seg skille-seg-ut-uniform). Overfor alle andre, de "streite" og "konforme" glimer ofte toleransen med sitt fravær. Rart det der..

Martine Votvik sa...

Nesten som å si: "Det er så fint å ha en utlending i omgangskretsen, for da kan jeg dra ham med meg til mindre tolerante mennesker og paradere ham rundt." Samtidig som man ellers aldri gjør noe annet sammen med denne bekjentskapen...

VamPus sa...

puselur: ikke sant? Har du en jobb og går rimelig streit kledd så er du per definisjon slem og ubehagelig. Snåle greier..

"miles ahead": Jeg synes også den var finfin. Fordi den avslører holdningene til venstresida..

Anonym sa...

Martine: Jeg mener å huske at George Costanza gjorde akkurat det, dvs prøvde å bli venn med en afro-amerikaner på jobben bare for at da kunne ingen kalle ham rasist. Jeg tror hvertall det var noe sånt, og det gikk selvfølgelig veldig galt.....

Anonym sa...

""miles ahead": Jeg synes også den var finfin. Fordi den avslører holdningene til venstresida.. "

Akkurat holdninger finnes det nå rikelig av på begge sider av det politiske spektrum. Og da mener jeg påtatte, selvopptatte, skittviktige holdninger - siden det ser ut til å være temaet for kritikken i artikkelen her.

Ha en trivelig dag alle sammen.

Anonym sa...

Om flere lyshudede nordmenn hadde vært litt politisk korrekte, bosatt seg på Tøyen og latt barna gå på skole der, så hadde det kanskje ikke vært så dumt?

Plateprateren sa...

oj: Word..

Syntes det er synd Oslo skal være en slik by der postnummeret ditt sier mer om deg som person enn platesamlinga di.

Anonym sa...

"Sånn er'em alle samma", sier Vampus. Og mener visst spesielt sosialister?

Anonym sa...

Og overser at høyrevridde er stinnfulle av selvrettferdige holdninger de også.

Er det så viktig HVA holdningene går ut på? Poenget er vel at de ER der.

Men noe må hun jo ha å skrive om, hun som skriver så mye. Tomme tønner romler mest, var det noe som het.

Elvis Bling Laden sa...

Jeg er usikker på hvor direkte sammenhengen mellom høyre/venstre aksa og innflytting til indre oslo øst har, men det er iallefall et faktum at befolkninga blir sakte bytta ut. Sånne innflyttere som gjerne vil bo i pittoreske omeråder med gammel arbeideridentitet ødelegger jo nettopp den gamle arbeideridentiteten og presser fattigfolk ut av indre øst. Jeg er oppvokst i Gamleby'n. Det er min bydel. Jeg kjenner hver brostein og har knulla i hver oppgang. Men nå er det for dyrt for meg. Da blir det forstedene. (I ett og et halvt år. Nå er jeg lykkelig tilbake på tøyen!)

Jeg ønsker alle BI-fyrer og A-posten spaltister tilbake til majorstua. "korrekte" sosialister eller ikke. (finnes det sosialister på BI, foresten? Kjenner dere noen?)

Jeg vil ha tilbake min gamle bydel! Den med pønkere og pakistanere i!

Elvis Bling Laden sa...

og altså; om den gode samvittigheten dems: dere presser prisene i været! Dere ØDELEGGER for oss som hører til her! Kom dere tilbake dit dere kommer fra! Jeg skal gladelig betale reisa! (jeg har faktisk et ubrukt sporveiskort som dere kan få)