Flere muslimske ledere i Kenya som jeg har intervjuet som del av et feltarbeid, mener Vestens kultur er direkte kvinnediskriminerende.Hadde hun tatt seg bryderiet med å snakke med kenyanske kvinner, ikke bare muslimske ledere som er interessert i å beholde sin makt gjennom undertrykking av andre, så hadde hun kanskje funnet ut dette:
Violence against women is widespread in Kenya. Every day, women are physically and sexually abused. Rape occurs in all social and ethnic groups. It is a crime that shocks and traumatizes the victim, and undermines the status of women in society. Yet it is largely suffered in silence.Vestens kultur kvinnediskriminerende, my ass! Det Herland åpenbart ikke klarer å finne ut av når hun er på feltarbeid i landet, tok ett søk via Google fra en oppvakt leser. Hun forsker for våre skattepenger. Bare nevner det.
Victims of rape often face insurmountable obstacles in trying to bring the perpetrators to justice. Many women who have suffered rape or other forms of abuse are too intimidated by cultural attitudes and state inaction to seek redress. To do so can lead to hostility from family, the community and the police, with little hope of success. Those who do seek justice are confronted by a system that ignores, denies and even condones violence against women, and protects perpetrators, whether they are state officials or private individuals.
Takk til Stoffer for tips.
Oppdatert: Og som på bestilling kom En katolsk weblogg over denne historien. Jeg bare nevner det igjen - VÅRE skattepenger.
25 kommentarer:
Islamofil sa :
8 mars, 2007 21:57
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/05/FGC_Types.jpg
Vestens forfall.
John A. Azumah, spesialist på afrikansk islam, sier at kritikken mot det moralske forfallet i Vesten der en ensidig vekt på materialisme, en kulturdrepende sekularisering og et diskriminerende kvinnesyn er drivkrefter som fører muslimer til radikal islam. Over 70 % av alle Internett-klikk rettes, ifølge statistikk, mot pornografi der det i all hovedsak er den hvite kvinnens kjønnsorgan i bevegelse som utbrettes.
Er det rart afrikanere voldtar når de kommer til Norge og erfarer hvor lite verdifull en kvinnes seksualitet er i den vestlige kulturen? Nordmenn har selv lagt an tonen. Et vanstyrt politi og et ikke-realitetsorientert dommerkorps sørger samlet for at en kvinne i dagens Norge i praksis står uten beskyttelse. Det er dessuten under en kvinnelig politidirektør at politiet fullstendig har mistet grepet og kriminaliteten nådd uante høyder. Ikke rart vekterbransjen vokser og behovet for menn med pistoltrening er økende.
I et land som i tiltagende grad preges av normoppløsende tilstander, sitter kvinnen beruset og alene på barer om natten i miniskjørt - og tror hun er fri.
http://mihoe.org/?p=348
mmm. jeg tror også det er den økende dobbeltmoralen som setter spor.. vi sender soldater ut som voldtar, bruker narkotika og kjøper sex- vi fabrikerer bistand og betaler despoter uten at noen av fattigfantene får ett øre.. Vi opptrer som dobbeltmoralske og hyklerske og for de som ikke kjenner "jargongen" så kan ei drita full, hylende, lettkledd dame være litt av et skrekksyn, desverre.. Og vi topper statestikker for skilsmisser, dopmisbruk og klarer ikke holde våre gamle mennesker lykkelige, mens vi selv går i bresjen av depresjoner på Prozak..
Man skal være forsiktig med å kaste anklager mot Afrikanske lands kvinnesyn - det er ekstremister i alle samfunn.. Hvor er det mest sexmisbruk? Er det i vesten eller i blandt samfunn i Afrika? Var det Ghana eller Kenya som har flest kvinner i ledende politiske posisjoner?
Hvor var VamPus når hun var å reiste sist?
Og - har norske menn respekt for kvinnene?
jeg leste det innlegget hennes også. visste ikke helt om jeg skulle le eller grine. tragisk.
Er enig i at innlegget var helt krise. Men: "Hun forsker for våre skattepenger."
.....og poenget er? At kvaliteten på hennes forskning er så dårlig at den ikke burde finansieres (og i hvertfall ikke offentlig)?
Jeg synes nesten litt synd på denne blondinnen. Jeg håper hun ikke så på NRK 2 mellom klokken 1930 og 2100 i dag (8.mars) for der ble hvert ett ord i hennes kronikk gjort til skamme.
Det er lenge siden man har sett kvinner bli behandlet så respektfullt. Det er jo helt åpenbart at at menn som har en slik respekt for kvinner i sine hjemland mister helt gangsynet når de kommer til vestlige land.
Se
Sosialantropolog Inger-Lise Lien i Uriks
http://www.nrk.no/programmer/sider/urix/
Nå vil vel hele tullingmenasjeriet av akademiske idioter skrive kronikker i Aftenposten så blekket spruter om den islamofobe Lien
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article855769.ece
Det er jaggu bra man kan finne gammle avisartikkeler og lese noe vettugt.
I en del tilfeller tror jeg forskere har så liten kontakt med virkeligheten, at man kan argumentere for akkurat det som passer seg. Og jeg har absolutt sansen for argumenter som snur opp-ned på forhåndprogrammeringen i hodet mitt. (Og jeg tror nok kvinneundertykkelsen i Vesten ennå er større enn mange her tror. Spesielt hvis man bor i Nord-Europa og i urbane kokonger.)
Men haaallooo! å hevde at det er verre her enn i muslimske, afrikanske samfunn? Det er nesten som om man kan lure på om det ligger en skjult agenda bak.
Ingen tvil om at denne dama er på en snurr. Stor enighet om dette.
Det hindrer meg ikke i å nok en gang, påpeke de relativt unyanserte debattene.
1. I Kenya dominerer luthersk kristendom og katolisismen. Det samme gjelder en rekek land hvor voldtekstraten er rimelig høy i øst-/sør-afrika.
2. "Muslimske ledere i Kenya" er selvfølgelig ikke det samme som folk med makt i Kenya. Snarere tvert i mot. Islam står sterkest i nord.
3. Muslimer i Kenya anser Kenyas eksisterende verdigrunnlag for å være vestlig (kristne og katolikker som styrer landet). Når han kritiserer "vestligheten" kan denne altså være like mye myntet på Kenya.
Jeg kritiserer gjerne konservative muslimer for å være noe av det verste vi har på jordens overflate, men hold tunga rett i munnen da folkens. Vet det er vanskelig så lenge bloggens natur ligegr i å bjeffe ut det en føler, men rett bør være rett...
Zmal. Du er litt på bærtur. Fakta er at det er sinnsykt mye voldtekter i de store byene i Øst-Afrika/Sør-Afrika.
Det er mye verre der enn her. Det kan ikek en gang sammenlignes. Og til alle som synes det er gøy å slenge dritt om muslimer; dette er katolske og lutherske samfunn - ikke islamske.
Johs: For det første ligger det vel ikke i bloggens natur å bjeffe ut det man mener - det kan ligge i BLOGGERENS natur (i dette tilfelle meg) og det er noe annet. Utover det var det viktig innspill du kom med - noe som er hele poenget med kommentarfelt.
Lutoklawski: Ja, jeg synes faktisk at hvis hun på studieturer ikke klarer å få med seg et mer nyansert bilde enn dette, så bør hun kanskje "forske" for egne midler - ikke for mine skattepenger. Som sagt - ETT googlesøk...
Børge: Enig med deg at jeg liker når noen utfordrer tilvante forestillinger, men da bør det kanskje gjøres med noe mer.. hva skal man si? rot i virkeligheten?
Vampus: Mente ikke å si at du bjeffet her, selv om jeg mener du kanskje bjeffer en del. ;) Synes forøvrig bjeffeing er greit, så lenge det balanseres med nyanserte meninger om saker og ting. Forøvrig mener jeg det er kommentarfeltene som er problemet i slike diskusjoner som dette. Du sa i og for seg aldri noe om muslimer i din blogg, det var i kommentarfeltet det kom opp.
Og for å si meg selv litt i mot; alle ser jo at det er vanskelig å være nyansert når det gjelder denne "forskeren". Mulig at hennes forskning kanskje har en rekke gode poenger. Det er jo kommentarene henens som er så vanvittig på tur. Hun er jo antropolog, og skriver om forhold i Kenya og andre land i Afrika. På bakgrunn av sine funn der nede mener hun å forstå ulike forhold her i Norge. Det blir som å forske på epler, og trekke slutninger om pærer.
Det aller teiteste er jo at hun som antropolog her sier noe om Kenya, et land vi ikke mottar flyktninger fra. Asylsøkerne som utøver kriminalitet i Norge kommer jo fra helt andre land, med grunnlegende annerledes kulturer. Det blir som å trekke slutninger om Europeere på bakgrunn av hva som foregår i Romania.
Og når ble Amnesty en etterrettelig kilde i VamPus' øyne?
Enig med deg at jeg liker når noen utfordrer tilvante forestillinger, men da bør det kanskje gjøres med noe mer.. hva skal man si? rot i virkeligheten?
Svaret på dagens Norske virklighet finner du hos Jagland , Erling Dokk Holm , Abid Q. Raja,Olaf Tommesen og
George Orwell.
Hanne Nabintu Herland embalerer budskapet så det blir nesten ugjennkjennlig.
Jeg er ikke i tvil om at hun mener at Hirsi Ali og Kadra Noor slal ha samme rettigheter og frihet som Norske damer
http://da.wikipedia.org/wiki/Nysprog
HER KAN DERE LSESE OM TÅKEFYRSTENE SOM PRØVER Å DEMONISERE UNNI WIKAN
Under en rettssak i år 2000, der en mann av tunisisk opprinnelse, Hassen Zedini, ble
dømt for å ha drept sin norskfødte kone Barbro Zedini, fremholdt Wikan ifølge norsk
presse at drapsmannen i sin skamfering av liket – da Zedini ble funnet var armene hennes
kappet av i skulderhøyde, og håret skamklippe– hadde valgt ut offerets hår og armer på
grunn av «den spesielle betydningen disse kroppsdelene har i arabisk kultur» (vår uthevelse).14 Wikan uttalte videre om motivet for skamferingen av liket at «kvinner som opptrer offentlig [i arabiske land] (Barbro Zedini livnærte seg som mavedanser, vår anm.), blir ansett som horer, som prostituerte (...) Ingen
familie ville tillate at deres døtre drev med det, og en mann som er gift med en slik kvinne, vil være blottet for ære» (vår uthevelse). Her melder det seg interessante spørsmål.
Er det slik – uten unntak – i alle sosiale strata i arabiske land? Lar handlingsmotivene til en
tunisisk mann som har vært bosatt i Norge i en årrekke seg nødvendigvis begrepsfeste ut
fra kunnskap om arabisk ‘kultur’? Dersom Wikan er blitt korrekt referert, hviler hennes
argument i realiteten på et nokså udifferensiert og deterministisk kulturbegrep som reduserer
den arabiske verden til én kulturkrets. I et av kapitlene i For ærens skyld svarerWikan
delvis på disse innvendingene i sin fremstilling av Zedini-saken. Hun fastslår at Zedinisaken
ikke dreide seg om æresdrap, fordi Hassen Zedini ikke var del av en æresgruppe
med en æreskodeks.15 Det står like fullt fast at Wikan i sitt vitneprov i Zedini-saken i stor
utstrekning synes å ha brukt ‘kultur’ som forklaring for handlinger relatert til drapet.
Verden går fremover bare de Islamofile får spalteplass i Aftenposten 8.mars. TV2 og Stenstrøm skal sensureres av Halaladvokaten. Riset bak speilet er en liten knivrispende solbrent hjernevasket leiesoldat som minner tøyene om at får underkaste seg og vise respekt.
"Guilt by Association"? Javisst.
Men så finnes det da også mennesker man simpelthen ikke burde assosiere seg med. Dersom en organisasjon som jobbet med miljøvern linket til Vigrid ville det nok også ha vakt en viss oppmerksomhet.
Spesielt bør man ikke assosiere seg, heller ikke gjennom å linke i hytt og pine-vær, dersom man driver en seriøs tenketank som ønsker å bidra til en seriøs debatt om innvandring og innvandringspolitikk. Dermed er dette ingen debattfeil.
En annen sak er at jeg slett ikke alltid lar meg overbevise om at HRS intensjoner ER å bidra til en seriøs debatt.
Utvikling går i riktig retning.
År 2007.
Kyskhetsbeltet på og hiv nøkkelen ?
Det Herrens år 2001.
Aksept av forakt
Skal norske jenter innrette seg etter et formørket og reaksjonært kvinnesyn for å unngå å bli voldtatt av ikke-vestlige menn?
UTENLANDSKE MENN misforstår, sier professor Unni Wikan i gårsdagens Dagblad. Når så mange som 65 prosent av anmeldelsene av voldtekt i Oslo i fjor gjelder ikke-vestlige menn, må norske kvinner selv ta en del av ansvaret, sier sosialantropologen Wikan.
- Det er forståelig at en del menn fra ikke-vestlige land opplever at de får seksuelle invitter fra norske kvinner som på sin side bare gjør det som er normalt for norske kvinner , sier Wikan. Hun mener kvinner her i landet må innse at vi lever i et flerkulturelt samfunn, og innrette seg deretter.
DET ER OVERRASKENDE at Wikan her i realiteten understøtter et av mannssamfunnets mest eklatante maktuttrykk, nemlig at voldtekt er offerets egen skyld. Ingen annen forbrytelse plasserer ansvaret hos offeret. «Bilen din ble stjålet. Det er din egen skyld, fordi du kjøpte deg så fin bil.» Slik er det ikke. Men kvinner med trange topper, høye støvler og korte skjørt, de har bare seg selv å takke om de blir voldtatt. Etter mange års kamp er dette synet i ferd med å bli foreldet i rettsapparatet.
DESTO MER SKREMMENDE er det at Wikan bruker ordet «innrette seg».
Unni Wikan har sikkert rett i at voldtektsmenn i de fleste muslimske land knapt blir straffet, og at det er vanlig tankemåte at kvinner selv har skylden for voldtekt. Men det er ikke «rimelig» at man tar med seg slike holdninger når man flytter hit til landet.
JEG KAN FORSTÅ Unni Wikans advarsel som en mors råd idet datteren går ut om kvelden. - Ta ansvar, pass på deg selv og her er penger til drosje hjem.
Men som innspill i en debatt om økningen i anmeldelser av ikke-vestlige voldtektsmenn, blir saken snudd på hodet. Voldtekt er først og fremst et uttrykk for forakt og overgrep, mindre knyttet til seksualitet. Denne forakten bør vi bekjempe, framfor å innrette oss etter den.
Du etterlyser fakta. I Kenya anslås det at det gjennomføres 16.500 voldtekter årlig. 10 ganger mer enn det Amnesty oppgir som registrerte voldtekter.
Og det er jo noe mer enn i opplyste, vestligkulturelle Norge. Der vi har knappe 900 anmeldte. Og et ikke-anslått mørketall. Amnestys sier dog noe om vold som sådann: "42.000 kvinner og 81.000 barn hvert år utsatt for vold i familien."
Og i Kenya bor det bortimot 35 millioner mennesker i Kenya.
Vi kan sikkert sette oss på vår høye hest både titt og ofte - skulle bare mangle her i verdens rikeste og mest opplyste land - men litt ydmykhet ovenfor land som, faktisk, er i den tredje verden bør vi vel kunne koste på oss. Det er ikke SÅ lenge siden det var utenkelig med en kvinnelig politisk toppleder også her til lands. For ikke å si over dammen.
http://womensenews.org/article.cfm/dyn/aid/864/
Å det var godt å høre fra en venstrekstremistisk feminist.
Kjerringbanking adler kvinnen.
Man blir hard som flint av det.
Ps -Jeg er invitert på privat palassferie på Cuba. Skal si jeg gleder meg å komme vekk fra disse blaute Norske feministene.
Til anonymous provokatus: Jævla møkkahue! (Vampus: Excuse my french).
Bekreftelsen på det knuste forenklede verdensbilde ?
http://historie.cappelen.no/historie1/kap5/nettoppgaver/nettoppgave.html?id=270
Unnskyld det var ikke meningen å være slem,kun å stimulere adrenalinproduksjonen.
Men du må ærlig talt ha ganske mye sagflis i hode for ikke å bli mere provosert av Hanne Nabintu Herland
zmal.
Det kan godt tenkes at folk i de landene hvor u-hjelpsarbeidere / fredsbevarende styrker stasjoneres, OPPFATTER overgrep som dobbeltmoral. Men saken er jo at seksuelle overgrep mot sivilbefolkningen REGNES SOM FORBRYTELSER også innenfor en liberal vestlig rettsforståelse. Det blir også straffeforfulgt, selv om innsatsen mot uvesenet sikkert kunne vært økt.
Kanskje det oppfattes som dobbeltmoralsk fordi folk mange steder er vant til at voldtekt benyttes som en institusjonalisert del av okkupasjon (jfr Balkan, Darfur og en rekke andre afrikanske konflikter)?
Cassanders
In Cod we trust
Thwart "sex maniacs" with chastity belts: Malaysian Muslim advisor
http://en.wikipedia.org/wiki/Chastity_belt
Kjøttet er problemet ?
På med Kyskhetsbelte ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Chastity_belt
Tja,
bortsett fra at forslaget er grunnleggende idiotisk, må det i så fall monteres på menn om det skulle være meningsfullt, eller ha snev av rettferdighet i seg.
Det burde ikke være vanskelig å konstruere noe som likner kragene som hunder får etter operasjon.
Og tradisjonell muslimsk klesdrakt gir jo avgjort godt rom for denslags.
Kanskje et nytt nisjeprodukt for den driftige nederlandske sportshijab-gründeren?
Cassanders
In Cod we trust
Ta med vinkelsliper til byen neste år ?
Denne modellen her ser ganske sexy ut ?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Chastity_belt.jpg
har kvinnen en epost? Om hun ikke ser sine begrensninger, formidler jeg de gjerne.
Legg inn en kommentar