Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, desember 07, 2006

Belastning

Venstreleder Lars Sponheim og lagtingspresident Inge Lønning fra Høyre mener Ari Behn kan bli en belastning for kongehuset etter at han har bekjentgjort at han stemmer Arbeiderpartiet.

Kan bli?

23 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg trodde Ari Behn stemte Naturlovpartiet. De som stadig fremmer endringsforslag til tyngdeloven, og som ønsker å flytte stortingsforhandlingene til flyvende tepper. Tror belastningen rammer Ap og kongehuset omtrent like mye. Blid som faen!

Anonym sa...

Jeg synes han er et artig innslag i familien, jeg.
Og la nå gutten fortelle hva han stemmer, han er vel ikke akkurat særlig betydningsfull i det politiske spillet og ei heller den som sanker flest stemmer vil jeg tro..

Anonym sa...

Eva: Er vel kanskje ikke det som er poenget heller da?
er ikke sånn at dersom Ari stemmer AP, så vil alle stemme AP.
Grunnen til kritikk er jo fordi han er et "medlem" av kongehuset og derfor ikke burde eller skal uttale seg om partitilhørighet.

Tommy: haha;)

Kine

Anonym sa...

Ari og Ap.

Er det en ting som er virkelig uviktig så er det at Ari Behn stemmer på Ap. Ari er på ingen som helst måte en del av det konstitusjonelle Norge. Han er inngiftet i kongefamilien, så hva han mener har ingen som helst betydning i den sammenheng. Nå får pressen og opposisjone gi seg. Herregud.

ps. jeg stemmer ikke AP

Anonym sa...

Kine,
Jeg anser ikke Ari Behn for å være medlem av kongehuset, og synes derfor det er uinteressant om han sier hva han stemmer.

Anonym sa...

At ari stemmer ap, betyr like mye for meg som bøkene hans.

Anonym sa...

Belastning for kongehuset??? Jeg tror han uansett kommer i skyggen av sørlandsporten :)

Anonym sa...

For en gangs skyld har Siv Jensen rett...Dette er ikke noe problem.

Dessutten er det forskjell på å si noe i en tale i et privat bursdagsselskap, og det å drive valgkamp.

Og Ari er hvertfall en hyggelig fyr. Folk får roe ned jantelov og hat litt når det gjelder folk de ikke kjenner.

Eirik Løkke sa...

Det er flere grunner til at jeg ikke liker Ari Behn. Skal ta den viktigste her. Hans såkalte dokumentar i 2002 i Pakistan, hvor han hyllet madrassskolene og kunne fortelle fremtidens talibanere at han heller ikke støttet Bush og USA, var dypt provoserende.

At Behn attpåtil ble hyllet som en fritenker og fremstående intellektuell etter hans moralske dårskap, var jo slett ikke noe bedre. Behns dokumentar og budskap var akkurat som boken en tynn samling sitater uten poeng, og hans forkastelige forherligelse av "madrassene" lite annet enn patetisk.

Fyren må jo gjerne omgås Griske og stemme Ap, søke allianse med Taliban og fordømme USA. Min motstand mot monarkiet, unnskyld klovneriet er utelukkende prinsipielt, men det er klart personer som Ari Behn og Mette Marit hjelper jo ikke akkurat på...

Anonym sa...

Jeg må si at jeg blir bare mer og mer begeistret for kongehuset , og deres nærmeste . Kongehuset har tradisjonelt vært på de velstående sin side . Nå flagger Ari Behn ut som AP-mann (ikke APEMANN , altså he..he..)
Det viser at vi har et moderne og folkelig kongehus ,som er på menigmann sin side . Den fine måten kongehuset har tatt imot Mete-Marit og Marius på , føyer seg inn i denne rekken .
Mette-Marit har vokst med oppgaven , og det viser at det finnes en dronning i alle , bare miljøet legger til rette for det .

Når det gjelder det at Ari Behn laget en dokumentar fra Afghanistan , og såkalt hyllet "madrassene" vil jeg si at den type dokumentar kan ikke taes helt seriøst . Det var vel en reportasjereise å regne , hvis jeg ikke husker helt feil ?
Uansett , er det noen som har hyllet Taliban og Mujahedin fra begynnelsen av 80-tallet og utover , så er det jo nettopp USA .
Vil bare minne om at under Afghanistankrigen på begynnelsen av 80-tallet , kjempet islamsk fundamnetalisme og USA hånd i hånd mot Sovjet .

Nei , jeg er tilhenger , både av Ari Behn og av kongehuset . De er flotte mennesker . Rett og slett !

Milton Marx sa...

For meg er det ikke noe problem at Behn forteller hva han stememr. Det betenkelige er mer at det får så stor interesse.

Det er ikke verre at Behn stemmer AP enn at Røkke skulle gjøre det. Det finnes masse bra folk som stemmer AP - akkurat som det finnes mange tullinger som også gjør det - hvilket også gjelder FRP.

Anonym sa...

På tide han tar noen private bilder med mobilkameraet.

Anonym sa...

Er det ingen som er bekymret for at han skal bli en belastning for Arbeiderpartiet?

Anonym sa...

Birgitta: Gud bedre.

Innfør republikk, sier nå jeg.

Anonym sa...

Eva!
Jeg mener heller ikke at han er medlem av kongehuset. men det er likevel urelevant.
jeg bare forsto din kommentar som om det var Aris innflytelse (eller mangel)på velgerne som var det sentale. Er jo ikke akkurat derfor det diskuteres.
men det er vel egentlig overflødig informasjon!?

Kine

Anonym sa...

Den siste virkelige kongelige ved kongehuset kommer til å dø med vår nåværende konge, tatt i betraktning hvem kronprinsen og kronprinsessen har giftet seg med.
Efter Kong Haralds død kan gjerne republikken innføres for min del.

Anonym sa...

Kronprinsen og kronprinsessen har giftet seg med hverandre, det var da sånn hun blei kronprinsesse ...?

Men for min del kan vi godt droppe monarkiet i morra, uansett hvem som bekler slottsbalkongen.

Anonym sa...

Nå er jeg helt sikker på at republikk er tingen i Norge. Steng apanasjen til prinsessen, og se hvor Behn havner da!

Og så håper jeg at kronprinsessen klarer å skaffe seg en mann..

VamPus sa...

tomas2: My thought exactly!
Birgitta: Av folket, for folket? Så hvorfor gjøre forskjell på trygdesystemet og kalle det de kongelige får apanasje?

Anonym sa...

Vampus,
Der har du det: La oss kalle apanasjen for *kongetrygd*.
Primer inter pares :-)

Anonym sa...

" Tomas2 said...

Er det ingen som er bekymret for at han skal bli en belastning for Arbeiderpartiet? "

He he, ja kanskje det......er en konspirasjon...

Anonym sa...

Belastning for Kongehuset???
Må jo være mye værre for AP....


Duoblewide

Anonym sa...

Ser at Erling Lorentzen er ute i VG og kritiserer sin svoger Ari Behn . "Kongehuset skal være helt upolitisk" , sier han .
Selv så lærte han leksa si under kuppet i Brasil i 1964 , der han uttalte til mediene at han støttet at de militære gikk inn og tok kontroll .

Men dette at folk innenfor kongefamilien støtter "militære" er vel mere i kongelig tradisjon , enn å støtte AP ?

Har mere sans for Ari Behn ,som støtter en god folkelig bevegelse , som AP representerer .
En kan jo si at han burde holdt kjeft , men NOEN hadde nok snappet opp at han stemmer AP , uansett .

Ikke da bedre at han selv flagger ut , og sier sannheten ?
Han har jo stemmerett , mannen , så han har jo lov til å stemme .
Men der jeg synes det går en grense , er hvis han skulle begynne å delta aktivt i valgkamper . DET synes jeg ikke ville passe .

Jeg synes ikke den godeste Behn har trådd over noen grense ennu . Men klart , han beveger jo seg i et grenseland , og bør være litt forsiktig .