Viktig kronikk i Aftenposten i dag:
I dag er jeg 20 år gammel, og fortsatt homofil og muslim. Og pakistaner. I løpet av de fem siste årene har det vært få, men til gjengjeld enorme forandringer i tilværelsen min. Den største: Jeg ber fortsatt til Gud hver eneste dag, men jeg har sluttet å be om å slippe å være homo.
Noen mener at kun muslimer kan kritisere islam og andre muslimer. Jeg er ikke en av disse. Oppfordringen kronikkskribenten gir til muslimske politikere om å ta opp temaet vil jeg derfor gi til alle. Men de politikerne han skriver til har en personlig historie eller et tidligere engasjement som gjør at de burde kunne bidra til en bredere debatt. Derfor gjengir jeg gjerne hans oppfordring også her:
Saera Khan? Du har markert deg som en forkjemper mot tvangsekteskap, senest med forslaget om aldersgrense ved ekteskap. Hva vil du gjøre for oss muslimske homofile, som også ønsker å velge partner selv?
Khalid Mahmood? Du ble drapstruet etter at du fortalte at det er sentrale personer i det muslimske miljøet i Norge som er homofile. Tør du trosse truslene, og fortsette å skape en debatt rundt islam og homofili?
Afshan Rafiq? Du og mannen din levde med trusler i flere år fordi dere elsket hverandre. Fortjener jeg også å være sammen med den jeg elsker?
Og Akhtar Chaudhry? Abid Raja? Nadeem Butt i Antirasistisk Senter? Jeg utfordrer dere, vel vitende om at veien er tøff og motstanden stor. Det kjenner jeg på kroppen hver dag.
17 kommentarer:
Om det er Thomas Hylland- Eriksen som ar skrevet dette vil jeg si at jeg er 100% enig med ham.
Dette er noe av det beste jeg har lest om minoritetsdilemmaer på lang tid. NN får frem at det er sosialt vanskelig å være homofil muslim -- er dette helt "fremmed" og "eksotisk" for nordmenn med kristen bakgrunn? -- og oppfordrer til å føre dialogen med sekulære og liberale muslimer i stedet for konservative religiøse ledere. Heterofiles respekt og anerkjennelse av homofile er, på samme måte som respekt og anerkjennelse av livssynminoriteter , et uttrykk for at man ikke insisterer på at alle andre skal være som en selv. Med andre ord et tegn på sivilisasjon.
Det store spørsmålet som velvillige Normenn ikke tar stilling til er, hva hjelper det å komme ut av skapet om du om et hlvår ligger død på en jernbanelinje på uforklarlig vis.
Anonymitet er lurt .Både A og B-gjengen kan engsjeres i disiplinerende og straffende aksjoner.
"Noen mener at kun muslimer kan kritisere islam og andre muslimer."
I så fall kan man spørre: Skal bare israelere få kritisere den israelske regjeringen? Skal bare amerikanere få kritisere den amerikanske presidenten? Skal bare nord-koreanere få kritisere det nord-koreanske... nei, vent litt, i Nord-Korea eksisterer visstnok ingen kritikere. EKSISTERER IKKE, bokstavelig talt.
Eller (og de fleste skjønner nok denne referansen til noe dagsaktuelt): Skal bare katolikker få kritisere paven?
Parallellene viser hvor håpløs holdningen "kun muslimer skal kunne kritisere islam og andre muslimer" er.
hmmmm,
THE ville neppe en slik kronikk. For det første fordi den direkte kan oppfattes som en kritikk av praksis i en minoritet. For det andre fordi det kan gi argumenter til "islamoefobe" (i THE's forestillingsverden) á lá Vampus, undertegnede, og et utall andre, og ikke minst: fordi jeg tror THE er alt for forfengelig til å skrive anonyme kronikker.
Det er for så vidt hyggelig at det finnes folk som forsøker å gjøre forstokkede religioner mer humane. Men jeg må likevel si jeg forundres av homofile som insisterer å klamre seg til en gud (Jahve/Gud/Allah)som helt åpenbart hater homsing (Om en skal ta de "hellige skriftene" med et snev av alvor).
Cassanders
In Cod we trust
http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=10&ThreadID=177800&s=1&page=2
Thomas Hylland- Eriksen
Du verden!
Jeg skal med en gang justere min virkelighetsoppfatning. Det ser ut som THE er i stand til å skive anonymt. Det svekker mitt argument #3 betraktelig.
Jeg går imidlertid ut fra at han ikke gjør krav på at vi regner AD inlegget som kronikk :-)
Cassanders
In Cod we trust
Jeg tror kronikken er ekte. Men selv om jeg gjerne skulle sett noen stå ordentlig frem - skritt av gangen. Jeg tror den er ekte.
Jeg har vurdert kronikken som ekte, altså virkelig skrevet av en homsete muslim (som av forståelige grunner velger å være anonym). Min kommentar var egentlig rettet mot hijab-jente som tilsynelatende antydet at kronikken kunne være forfattet av THE.
Cassanders
In Cod we trust
Er det ikke merkelig hvordan våre venstrevridde venner glimrer med sitt fravær på denne posten? De pleier da være så aktive når det er snakk om minoriteter. Kanskje de ikke har funnet ut hvilken minoritet som har krav på beskyttelse når to Beskyttede Minoriteter (tm) er i konflikt? Hvordan var det Orwell uttrykte det, alle dyr er like men noen dyr er likere enn andre?
Du, geitepulern, hvilken av de tre store monoteistiske religionenes syn på homofili foretrekker du?
Takk du illustrerer hele poenget. Hadde dette vært en kristen homofil sunnmøring hadde saken vært en helt annen, ikke sant? Da kunne venstresiden hyle og skrike og beklage seg over religiøse fanatikere.
Dere favoriserer konstant den ene av de monoteistiske religionen foran de to andre.
I mangel av å foreslå konkrete tiltak som er relevante for denne saken, kaster enkelte høyreskrudde seg om og angriper "de venstrevridde" for å ikke være "aktive".
Det blir for enkelt. I stedet for å angripe andre for å ikke gjøre noe, så burde gm666 bidra med noe selv.
Statskirken kritiserer jeg så mye jeg vil, men homofobe sekter av alle slag tar jeg bare avstand fra, uansett hvilket navn de har på guden sin.
Og leker av typen: "hva kan vi kritisere muslimene for i dag?", det synes jeg blir kjedelig i lengden.
Akkurat som leken "hva kan vi kritisere amerikanerne for i dag" blir...
Forøvrig er det slik at den kristne kirke nesten ikke har noe makt lenger, det samme kan vel ikke sies om islams stilling i de muslimske land. I nær sagt samtlige land hvor kristendommen er hovedreligionen er det demokrati, i nær sagt samtlige land hvor islam er hovedreligionen er det diktatur. Dette kommer av at kristendommen har gjennomgått en reformasjon, det har som kjent ikke islam. Følgelig blir det også slik at det å være "på siden", å f.eks. være homofil, blir langt vanskeligere i muslimske miljøer, enn det blir i vårt "vanlige", sekulariserte "kristne" fellesrom.
At den ekstreme venstresiden og de ytterliggående muslimene finner hverandre er ikke overraskende. De forenes jo i sitt totalitære samfunnssyn, og i sitt hat mot USA, Vesten og Israel.
Per: Er det egentlig noen forskjell på reformerte og ikke-reformerte kristne kirker i synet på homofili? Eller slaveri? Eller diktatur, for den del? Kirkene har alltid gjort det de har måttet for å overleve der de ikke har hatt makten selv.
Der kirkene ikke lenger har noen makt, er det fordi folket har tatt makten fra dem. Ikke fordi en eller annen invasjonsstyrke har kommet og "innført demokrati". Jeg har ingen grunn til å tro at demokratiet vil vokse fram på noen annen måte i muslimske land. Men det kan godt hende det tar tid.
Ytringene om ekstrem venstreside og ytterliggående muslimer er vel bare et vrengebilde av dine egne ideologiske drømmebilder ... Når man selv står langt ute på høyrekanten blir vel det meste av politiske meninger oppfattet som "venstrevridd".
Hvordan vil DU kjempe for at homofile/homofili blir tolerert i den muslimske verden, Per? Eller er ikke det noe mål for deg? Bruker du det bare som nok et element i en generell kritikk av islam og/eller muslimske land?
Husker du i det hele tatt at det opprinnelige innlegget handlet om en ung homofil norsk muslim? I Norge?
"Ytringene om ekstrem venstreside og ytterliggående muslimer er vel bare et vrengebilde av dine egne ideologiske drømmebilder ... Når man selv står langt ute på høyrekanten blir vel det meste av politiske meninger oppfattet som "venstrevridd"."
Den ekstreme venstresiden består av størsteparten av SV, samt alt til venstre for SV. Jeg vil ikke si at det omfatter det "meste av politiske meninger". Ytterliggående muslimer er de som ønsker en totalitær styreform basert på islam.
"Hvordan vil DU kjempe for at homofile/homofili blir tolerert i den muslimske verden, Per? Eller er ikke det noe mål for deg? Bruker du det bare som nok et element i en generell kritikk av islam og/eller muslimske land?"
Duverden, det var da svært så personlig du gjorde dette da! For å ta spørsmålene ett og ett:
"Hvordan vil DU kjempe for at homofile/homofili blir tolerert i den muslimske verden, Per?"
Jeg kjemper nesten hver eneste dag for menneskerettigheter og toleranse, inkludert homofiles rettigheter både i den muslimske verden og ellers. Dette gjør jeg ved å argumentere til fordel for liberalismen, den mest tolerante og menneskevennlige ideologien som finnes. Dette gjør jeg både i norske og internasjonale fora, og jeg bruker ikke nicket "Per" overalt hvor jeg argumenterer. Noen ganger går jeg konkret inn i enkeltsaker og enkelteksempler, men ofte er jeg mest opptatt av de prinsipielle spørsmålene. Dette er fordi det er ideene som styrer verden, og hvilket menneskesyn man har er som regel avgjørende for hvilket syn man har på veldig mange områder, inkludert homofili. Hvis man har et liberalt grunnsyn faller mange av disse brikkene på plass av seg selv, derfor forsøker jeg å føre argumentasjon med basis i det enkelte menneskes ukrenkelige rett til å bestemme over seg selv og sitt liv i de diskusjoner jeg er med i.
"Eller er ikke det noe mål for deg?"
Jo, se argumentasjon på forrige spørsmål. Problemet er at det ikke er alle som har dette målet, og dermed får vi slike diskusjoner som denne. Når man er liberalist er toleranse for forskjellige valg mht til livsførsel en selvfølge. Målet med å debattere homofili i muslimske miljøer må i første omgang være å få dratt de muslimske miljøene i hvert fall NOE i liberalistisk (!) retning - slik at ihvertfall forskjellige valg av privat livsførsel kan tolereres. Det kan synes langt dit, men ingen bør være i tvil om hvor liberalister står i dette spørsmålet.
"Bruker du det bare som nok et element i en generell kritikk av islam og/eller muslimske land?"
Hovedmålet er alltid å påvirke mest mulig, slik at de som støtter undertrykking kan tenke nye tanker, f.eks. "Hm! Kanskje det er et poeng at det er den enkelte selv som bør få avgjøre hvem han vil ha som seksualpartner. Kan det være at disse liberale kan ha rett i noe av det de sier likevel?" Forandringer i tankesett og holdninger skjer ikke over natta, det kommer gradvis. Og hvis det kommer mange nok drypp av den liberale varianten kan det gjøre en forskjell. Tror jeg. Håper jeg. Hvis bare disse timene med knotting på tastaturet kan bedre tilværelsen for NOEN mennesker, en eller annen gang, et eller annet sted, vil det være verdt det.
"Husker du i det hele tatt at det opprinnelige innlegget handlet om en ung homofil norsk muslim? I Norge?"
Ja, og det var derfor jeg skrev i mitt forrige innlegg "Følgelig blir det også slik at det å være "på siden", å f.eks. være homofil, blir langt vanskeligere i muslimske miljøer, enn det blir i vårt "vanlige", sekulariserte "kristne" fellesrom." Da mente jeg muslimske miljøer i Norge, kontra det norske "storsamfunnet". Vi skal ikke så mange tiårene tilbake før det å være homofil var voldsomt stigmatisert også blant etniske nordmenn. Det er lov å håpe at de muslimske miljøene kommer til å gjennomgå de samme positive holdningsforandringene. Jeg frykter at det vil ta tid, men målet er alltid at det skal skje så fort som mulig. Jo lengre tid det tar, desto flere mennesker må lide pga uverdig diskriminering. Derfor bør alle positive endringer helst skje i går.
Du har mange gode saker på bloggen din, vampus, flott! Mye er som tatt ut av hjemmesiden til Human Rights Service, www.rights.no - og det er enda bedre :o)
keep up the good work! :o)
Du har mange gode saker på bloggen din, vampus, flott! Mye er som tatt ut av hjemmesiden til Human Rights Service, www.rights.no - og det er enda bedre :o)
keep up the good work! :o)
Legg inn en kommentar