Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, desember 22, 2006

Pusen fra Baskerville

Et snøftende Pusedyr ser på i det VamPus ramler inn døra med armene fulle av bøker, spill, cd'er, gavesjokolade, pusemat og kattesand.
- Du kommer alltid for sent hjem!
- Øhm. For sent hjem til hva?
- For sent hjem til middag!
- Sorry, Pusedyr. Har allerede spist. I alle.. har du laget middag?
Pusedyr gir meg blikket og sier irritert:
- Min middag, din dott. Sulten!
- Akkurat. Som om du ikke ville sagt det uansett når på døgnet jeg kom hjem.

Pusedyr går iltert inn på kjøkkenet mens han mumler noe jeg ikke får med meg. Han får en skål med pusemat og begynner å spise mens jeg pakker ut og pakker inn gaver på stua. Plutselig hører jeg lyden av løpende poter, revnende papir, et dunk og litt stille knurring. Pusedyr har fått teften av strikkemusen fylt med kattemynte, et stoff som forvandler katter fra søte små kosedyr til en knurrende haug med tenner og klør. For moro skyld rapper jeg musen og holder den høyt. Pusedyr har nå øyne på størrelse med tinntallerkner og er omtrent like vennligsinnet som hunden fra Baskerville.
- Synes du sa du var sulten, jeg, lille venn?
- Gi. meg. musa. mi.

Jeg rekker så vidt å slippe musa før Pusedyr flyr mot meg, snapper strikkemusa i lufta og lander i sofaen. Der blir han liggende på rygg med musa gjennomboret av klør fra begge potene. Plutselig hører jeg en stemme som lyder merkelig kjent.
- Min koooosteligste. Miiin kosteligste. Vi venter til de sover. Jaa. *pusedyr.. pusedyr*

Ok. Kort fortalt har jeg sovet dårlig i natt.

10 kommentarer:

writerdude sa...

Etter å ha lest det der gleder jeg meg til kattene våre kommer inn igjen en tur. Ene er nok greit leken. Andre er for lat og dum til å forstå at noen vil leke med han (noe som gjør at han minner mistenkelig mye om meg)

Anonym sa...

Min venninne Joana har en katt som lusker seg opp i senga hennes om natten (hvis hun glemmer å lukke døra) og biter henne i strupen. Vi snakker ikke her om kosenibbling, men et skikkelig høgg! Dødsbittet. Arme Joana vet ikke hva hun skal gjøre. (Bortsett fra å lukke døra.) Om dagen er katten snill som et...øh...lam.

Anonym sa...

Brumle fikk mast seg til en kattunge da han var circa 10. Den ble levert som garantert hankatt. Da den etter et par år? fikk unger i Brumles seng var garantitiden og tålmodigheten til min far utgått. Og dett var dett.

VamPus sa...

tomas: Pusedyr begynner å dra på åra så å kalle han veldig leken er vel en mild overdrivelse. Men et skudd kattemynte...
Børge: Gosh! Hørtes jo helt psyko ut.. legge hvitløk og kors i sengen + sjekke om katten reflekteres i speil?
brumle: stakkars pusekatt..

Anonym sa...

*kremt*

Norske oversettelser av My precious?

Vampus da... Trekker tilbake alle tidligere referanser om at du er drømmedama. Den var over streken :(

Anonym sa...

jeg har nå lest dine eminente betrakninger over verden og livet og havet og døden og alt det andre i en god stund.
men det var først i dag at jeg skjønte/fikk med meg/oppdaga/forsto/ferska at Pusedyr faktisk er PUSedyr, altså katt, og ikke samboer av det mannlige/menneskelige slaget med et koseli kosenavn.
altså: ting tar tid/jeg er treig/godtroende/lettere IQ-manglende i perioder.

og en kattehistorie på tampen: vi hadde strie på veggen i barndomhjemmet. utrolig hvor morsomt det er å leke "sette katta på veggen". kast pusen lett opp mot veggen, pass på at den har klørne ute og der sitter den to meter over gulvet en stund...

VamPus sa...

apropos: Pusedyr er forsåvidt en hann, men av det feline slaget ja. Og han har også lekt katta på strie, men frivillig. Type hoppe opp på veggen for å ta fluer og sånt. Kostelig blikk fra katta når han begynte å skli nedover og ikke fikk gjort noe med det...

Anonym sa...

Håper du ikke blir til en av disse gamle damene som bor alene og eh... snakker med katten(e) sin(e)...

geirronimo sa...

En liten historie om såkalte pusedyr:
To stykker jeg kjenner solte seg en sommer --

mens den andre låg på magen, tok den andre og slapp ei katte på ryggen til den intentanende solende, for så å dra i halen....

Den katen overlevde selvsagt ikke, og den ene solebror ble stygt skamfert :-)

VamPus sa...

erik: eeeh siden jeg allerede snakker med katta, så..
geirronimo: ikke snilt å bruke pusekatter som våpen :-)