Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, februar 24, 2009

Erfaringer fra liveblogging

For det første - det var sinnsykt gøy å liveblogge fra Oslo Høyres nominasjonsmøte i går - takk til alle som fulgte med. Som kandidat selv, så var det en super måte å fokusere på noe annet enn eget kandidatur og bare bli nervøs. Det var jo en fantastisk bra gjeng som var aktive under bloggingen - med kommentarer, svarte på polls og kom med oppmuntringer. Morsomt nok var det flere i salen som overvå... fulgte med på bloggingen.

Det var jo en ganske humoristisk gjeng som bidro med kommentarer. Forslag til hva jeg skulle gjøre dersom jeg vant og skulle holde takketale:

- Du kan jo prøve deg på skjønnhetsdronning vifting med hendene og tårekvalt stønning.
- Hyl ut og fall dånene om når du vinner.

Dersom jeg tapte (begge fra Ghost of Goldwater)

- Taper du så går du opp på talerstolen og begrunner hva du nå enn velger å gjøre med at du "har fått nye direktiver fra moderskipet". RESPEKT!

- Taper du så går du bort og gir henne en hjertelig springskalle - da er det siste gang noen stiller på din plass.

Dette med springskalle utløste for øvrig en rekke nye kommentarer, så følgerne hadde åpenbart et noe voldelig tilsnitt. Noe som også kom til syne da jeg ble nominert til 7. plassen:

- 7 er bra. Bare 6 kneskåler fra seier! Tonya Harding-metoden.

Litt statistikk fra kvelden:

- 301 unike brukere begynte å følge med på CoverItLive, 233 unike brukere fulgte med hele eller store deler av bloggingen.

- Jeg publiserte 246 kommentarer, mens leserne sendte 792 hvorav 709 ble publisert (de fleste som ikke ble publisert var rett og slett fordi det kom mange på en gang og jeg ikke hadde tid)

- 8 undersøkelser gjennomført, hvorav en hvor flere lesere stemte for VamPus som Høyres statsministerkandidat foran Darth Vader (!) - alle undersøkelsene ligger fortsatt ute.

- Folk fulgte med fra steder som Washington DC, New York, Vilnius, Beirut (!), Bergen, Trondheim, Stavanger og .. erm.. Hønefoss.

- 252 personer har gått inn og avspilt dekningen etter at den var avsluttet.


For det første - kjempegøy å gjøre det. Men det kan fort bli litt internt for det generelle publikum. All bloggdekning blir mer interessant dersom man gjør en større jobb ut av det. For eksempel få kommentarer fra andre kandidater, delegasjonsledere etc.

For det andre må man vurdere om man vil forhåndsmoderere kommentarene - kun slippe gjennom de som kommer med kvalifiserte meninger - eller om man slipper gjennom det meste, slik jeg gjorde. Dersom man velger det første så får man nok færre kommentarer, men liveblogger man for et større publikum så blir innholdet mer konsentrert - og kanskje mer interessant for flere. Alternativt kan ikke kommentarene forhåndsmodereres - for da bruker jeg tid på det, i stedet for å jobbe med annet innhold - og da blir det mer levende og involverende for de som engasjerer seg, men kanskje litt som å følge med på en chat for andre.

Skal sjekke ut funksjonaliteten i CoverItLive mer, for det optimale burde være å kunne skille ut kommentarer/chat i et eget vindu i CoverItLive-vindu - og ha hovedinnholdet for seg selv?

Uansett - veldig gøy. Jeg tenkte å liveblogge også fra Høyres landsmøte - kanskje i samarbeid med flere slik at innholdet blir kvalitetssikret.

10 kommentarer:

Sondre Olsen sa...

Er i grunn et genialt konsept. Har laget konto selv for å sjekke systemet og det virker veldig lett å håndtere, så det er jo veldig kjekt. Ser at TV2 og VG har begynt å ta det i bruk nå også.

Kyle sa...

Var veldig gøy å kunne følge live-sendingen fra Høyres nettsider, og følge dine egne kommentarer om møtet.

Anonym sa...

Genialt konsept ja, virkelig underholdende. I hvertfall så lenge jeg hadde et kommentarfelt å pludre i mens de gørreste innleggene ble holdt ;) Å forpakte bort forhåndsmodereringen høres ut som en god ide for kommende liveblogging :)

Morten sa...

Spennende det her ja. Om det lar seg gjøre og det er interesse for det kan det være godt mulig at jeg tester ut dette i anledning SVs landsmøte.

Men det passer jo ikke til alle saker. Til nominasjonsmøter gjør det seg dermed utmerket.

VamPus sa...

Det passer ikke alltid. Men liveblogger man en hel dag (f.eks fra et landsmøte) så kan det nok være en ide å være flere + ikke oppdatere hele tiden slik jeg gjorde her + intervjue og få kommentarer jevnlig fra kjente tryner som tasser rundt der.

Henning sa...

Erm..Hønefoss...sier du. Vel, klart vi følger med på hva som skjer i nabokommunen vår.
Artig å følge med på bloggingen og de mest fornuftige vant.

Anonym sa...

Problemet med moderering av kommentarer er at det er vanskeleg å få ein samtale i gong. Tidvis vart kommentarer som var direkte på innlegg som vart holdt fyrst sleppt gjennom etter at innlegget var over. Då vert kommentaren litt vanskeleg å forstå. Såg det veldig godt når du sjølv hadde innlegg, og ikkje hadde høve til å moderere. Det vart eit ras av kommentarer etterpå. Men eg syns det var eit godt supplement til live-streamen på høgre sine nettsider. Men hadde vorte endå betre om fleire i salen hadde delteke.

Anonym sa...

> fra Høyres landsmøte - ... slik at innholdet blir kvalitetssikret.


Eeh, nettopp !

ak sa...

Ja det var skikkelig gøy! Enig med Kyle lenger oppe! Men, var det bare jeg som ikke fikk med meg talen din via den streamingen? Jeg fulgte med, men det stoppet helt opp rett før det nærmet seg talen. FAEN!! jeg ble irritert.

Anonym sa...

Jeg vet at du er ekstremt klok, kjapp, kvinne og alt det der.. men hvordan i huleste klarte du å følge med på alt som skjedde samtidig som du la ut egne kommentarer og publiserte over 700? Er du er overmenneske Vampus?
Eller er jeg bare utrolig gammeldags som ikke skjønner hvor lett det er med dagens teknologi.. .O)
Jannicke