Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, juni 08, 2009

Forarget, Vinderen

Eniro har i løpet av helgen lansert en ny "tjeneste", ved at de viser fødselsdag med din telefonregistrering på søk. Ifølge Datatilsynet har de lov til dette, spørsmålet er hvorfor skulle noen ha interesse av din fødselsdag dersom de ikke kjenner deg godt nok til å ha det notert i utgangspunktet?

Jeg fjernet min fødselsdag fra Facebook for å slippe å følge opp gratulasjoner fra perifere bekjente som jeg ærlig talt gir blanke i om husker dagen eller ikke. Ok. Jeg føler meg litt som leserbrevskribenten "Forarget, Vinderen" i Ullern Avis når jeg henvender meg til Eniro, men dog:

---

Ser at dere har lagt ut fødselsdag på Eniro sine søkesider på brukere og med det ønsker jeg å reservere meg mot å være registrert hos Eniro i det hele tatt. De som kjenner meg godt nok til å ha interesse av min fødselsdag burde kunne den allerede, og alle andre er jeg overhodet ikke interessert i at skal kunne bruke denne til gratulasjoner fra perifere bekjente eller slitsomme selgere.

Dere er i ferd med å få en twitterstorm mot dere på grunn av dette og grupper mot Eniro på Facebook. Er dette virkelig noe dere vil?

Med hilsen
Heidi Nordby Lunde

---

Send gjerne en henvendelse til kundesenter@eniro.no du også.

8 kommentarer:

HP sa...

Takk for epostadressen og oppfordringen. Jeg sendte følgende:

---

Heisann,

Jeg skjønner at finanskirsen gjør at dere har tøffe tider og at dere
ønsker å kompensere for dette ved å selge mer blomster; men jeg ønsker
ikke at min dato skal ligge ute.

Kan jeg reservere meg mot bare fødselsdatoen eller må jeg reservere
meg helt mot oppføring i telefonkatalogen?

De som trenger å få kontakt med meg har nummeret mitt, og de som
trenger å vite fødselsdagen min har den notert.

Mvh,
Hans Petter ***

---

SiwH sa...

Denne sendte jeg:

----
Kan dere vennligst fjerne min fødselsdato fra søk på mitt telefonnummer? Jeg er klar over at fødselsdato ikke er en sensitiv personopplysning, ikke en gang en personlig opplysning. Likevel vil jeg henstille dere til å bruke deres mulighet til å fjerne denne opplysningen fra oppslag på mitt navn. Jeg ser at dere unnlater å opplyse om mitt fødselsår, men det er rimelig enkelt å kombinere telefonnummer med skatttesøk og dermed få både dato, måned og år.

Det er svært synd at dere misbruker deres stilling som en privat virksomhet til å publisere opplysninger offentlige virksomheter ikke har lov til å publisere på nett, jf. offentlegforskrifta § 7.d.

vennlig hilsen

VamPus sa...

Synes Eniro skal legge seg flate og sende blomster til alle som har bursdag så lenge de har datoene liggende ute...

Anonym sa...

...eller kort og greit:

Fjærn UMIDDELBART min fødselsdato v/søk på mitt tlf.nr.
Dette er misbruk som jeg vil ha meg frabedt.

Frekkhetens nådegave............

Anonym sa...

Copy + Paste. Bytte Heidi med meg selv. Alt + S.

Anonym sa...

...eller kort og greit så fortjener de denne:

Fjærn umiddelbart min fødselsdato v/søk på mitt tilf.nr.
Dette er misbruk som jeg vil ha meg frabedt.

Frekkhetens nådegave...........

Anonym sa...

Åååå nei, ikke en ... *drummroll* TWITTERSTORM?!?

;-)

pB sa...

De la seg flate. Twitterstorm > eniro