Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, juni 15, 2009

Kritisk forskningsjournalistikk

Paleontolog Jørn Hurum til NRK Radio om han synes spørsmål fra journalister har vært i overkant naive og lite kritiske i forbindelse med finnet av Ida:

- Nei, dere journalister skal jo lage kanskje 10-15 saker hver dag, så at dere kun får med dere det vi har spisset i pressemeldingen er jo bra!

Ja, gurimeg. Tenk om journalister skulle ha kompetanse utover å stille oppfølgingsspørsmål til det PR-folk har spisset i en pressemelding. Det skulle tatt seg ut!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Og hadde Aftenposten gitt ham et skikkelig oppfølgingsspørsmål i forbindelse med denne saken...

http://skramesto.blogspot.com/2009/06/lenge-leve-ida-men-ikke-pa-tyen.html

...hadde kanskje muséet hans sittet på merkevareretten til Ida.

Akk.

Plus Ultra sa...

Og tenk om vi faktisk fikk journalister som kunne økonomi - spesielt med tanke på den finanskrisen vi har, det hadde rett og slett bare vært ekkelt...

Takke seg til intetsigende pjatt fra radio, tv, og aviser. Det er saker det - og fordrer selvsagt til at folk ikke blir overlesset med fakta. De tåler jo tross alt ikke å ha for mye penger mellom hendene engang - det har vi politikere til..

Da bør vi trøste oss med dyktige karer i "senkveld" og annet nyttig å presse seg gjennom hver eneste uke året gjennom i ARK og TV2 - Norges befolkning er verdens lykkligste - står i avisen det...

Anonym sa...

10-15 saker hver dag? Shit, jeg lurer på hvilke redaksjoner som driver slavearbeid av denne typen med sine journalister. Det er klart de ikke har tid til oppfølgingsspørmål da. Da er det viktigste å signere artikkelen og late som om det er de som står for hele saken.

kritisk journalistikk sa...

Og vi andre venter fremdeles i spenning på at Heidi N. Lunde kommer til å stille et kritisk spørsmål til Fred "global warming is a scheme concoted by Third World kleptocrats" Singer.

Minneapolise sa...

Og jeg venter i spenning på at Heidi N Lunde skal få skrive en post eller artikkel uten at noen bare må ta opp helt andre ting hun har meninger om i kommentarfeltet. Jeg er uenig med Vampus både når det kommer til global oppvarming, Bush/USA og økonomiske systemer, men aller mest er jeg lei av å måtte lese "åh nå var jeg smart som klarte å snu det tilbake på hva du mener om noe helt annet" kommentarene fra andre som er uenige.

kritisk journalistikk sa...

Minneapolise
Tja, jeg syns nå ihvertfall det er interessant/relevant at Heidi N Lunde fungerer som mikrofonstativ for en konspirasjonsgærning, samtidig som hun stadig klager over at andre journalister er for lite kritiske

VamPus sa...

Åh, VamPus - mikrofonstativ! Visste jeg kunne brukes til noe!

Lord Bassington-Bassington sa...

Mikrofonstativ i høye hæler!