Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, juni 24, 2009

Halvnakne menn

Sylvi Listhaug i FrP vil ikke ha halvnakne menn dansende rundt i Oslos gater. Jeg for min del har et helt uproblematisk forhold til halvnakne menn, så lenge de har litt "pride"!

Og bare for å bevise det - her er nakne, dansende menn. Da Kung Fu Fighting begynte å spille holdt jeg på å dette av stolen av latter, så hold dere fast folkens!



Får du ikke sett videoen uten å måtte logge deg inn på YouTube, så gå hit for å se den.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Freakin' Fabulous ;) he hehe

Unknownrebel sa...

Har lest denne saken flere steder idag, og jeg kan ikke se hvor Listhaug har sagt at hun eller FrP ikke vil ha halvnakne menn dansende rundt.

Enda en overskrift som ikke korrensponderer med virkeligheten.

Anonym sa...

[...] men jeg tror ikke at det styrker saken deres når halv- og nesten helnakne folk danser rundt i Oslos gater. Når grasrota rundt omkring i landet får se slike bilder, bidrar det ikke til større toleranse, sier Frp-byråd Sylvi Listhaug til Dagbladet [...]

Hun vil beskytte homser mot folkets mishag for halvnakenhet mao, så ja hun er ikke mot selv.. bare konstanterer at folk flest er det.

Bjørn sa...

Strålende video!

Og jeg tror nok at Sylvi Listhaug har et noe forenklet bilde av "grasrota rundt omkring i landet". Det er rikelig med homser også der.

...og heterofile med et avslappet forhold til seksualitet som synes det er helt greit at andre har det litt gøy...

Cassanders sa...

1) Videoen var helt grei (etter min mening)
2) Men det finnes atskillige som ville reagere på den også (spill videoen noen ganger, og se nøye på publikums reaksjoner (det for øvrig er ikke gitt at dette publikummet er representativt)).
3) Jeg synes Listhaug har et poeng ang. "folk flest's" vurderinger et påtrengende visuelt uttrykk i gay pride-parader. Hvis du er i tvil, spør din mor :-)
4) Jeg synes likevel Listhaug argumenterer "litt snerpete" når hun viser til strender og badebasseng som "eneste" steder hvor det er naturlig å vise hud.

@ Bjørn
Prvalens av homser ligger i meg bekjent i området 2-4 %, mao ingen utpreget stor "velgergruppe".
Merk at en del undersøkelser opererer med en definisjon a H som både omfatter tiltrekning til samme kjønn OG seksuelle handlinger med samme kjønn

Du har vel ikke forlest deg på Kinsey-rapporten? Den var selvfølgelig viktig for å bryte tabuer og å sette problemstillingen på dagsorden, men den er horribel dårlig forskning når det gjelder biased data. Å benytte respondenter fra (same-sex) fengsler til å trekke slutninger om forekomst av homoseksualitet i "normalbefolkningen" er über-shoddy science.

Cassanders
In Cod we trust

Bjørn sa...

Cassanders: andelen "homofile" avhenger helt av definisjonen av ordet. Men det jeg påpekte var jo at det finnes mange homofile også på "grasrota rundt omkring i landet". Det er det liten tvil om - uavhengig av nøyaktig hvilken prosentandel man tror på.

Hvis man først er opptatt av prosentandeler, finnes det naturligvis nyere forskning enn Kinsey som også gir interessante tall.

Men jeg tror at det å tenke på homofile som "velgergruppe" er lite fornuftig. En ting er at homofile selv sprer seg på alle partiene, en annen ting er at svært mange andre velgere også har homofile venner, kolleger eller familiemedlemmer. Så det er nok langt flere enn homofile selv som må ta en ekstra runde med seg selv før de stemmer på partier som KrF og FrP som for eksempel vil ta opp igjen ekteskapsloven i Stortinget.

VamPus sa...

Så Sylvi Listhaug vil altså beskytte homsene mot seg selv. Jada.

Personlig er jeg en sterk motstander av at folk løper halvnakne gjennom oslo sentrum og kaller det maraton. Og ikke minst cupfinalen, der fulle trøndere and what not fyller sentrum i Oslo. Jeg takler det på min måte - holder meg unna oslo sentrum akkurat da. Har man problemer med Pride så får man holde seg unna, ikke ødelegge en fantastisk fest med fantastiske mennesker!"

Bjørn sa...

Vel, når du nevner trøndere i cupfinalemodus er det jo fristende å si som Listhaug: jeg tror ikke at det styrker saken deres når halvnakne trøndere vralter rundt i Oslos gater og synger Rosenborgsangen. Når grasrota rundt omkring i landet får se slike bilder, bidrar det ikke til større toleranse...

Cassanders sa...

@ Bjørn og Vampus
........................
Vel, når du nevner trøndere i cupfinalemodus er det jo fristende å si som Listhaug: jeg tror ikke at det styrker saken deres når halvnakne trøndere vralter rundt i Oslos gater og synger Rosenborgsangen. Når grasrota rundt omkring i landet får se slike bilder, bidrar det ikke til større toleranse...
........................Endquote

Dette kan vi sikkert være enige om. Og det er jo nettopp Listhaugs og mitt poeng.

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at eventuelle mishagsytringer kommer fra folk som har reist til byen ene og alene for å bli visuelt forulempet av hhv rosenborg-fan, marathon-løpere og homser/lesber.

Tvert i mot er det nok noen av dem som tilfeldigvis er til stede der og da.

Bare for å slippe eventuelle skinn-diskusjoner: Folk må få homse i vei så mye de vil for meg, og jeg unner dem gladelig en fest og en parade.

Men hvis uttrykket i paraden overtydelig peker på sex, mens homo-aktivister vanligvis poengterer at dette nettopp i liten grad handler om sex, blir det sannsynligvis litt vanskelig å se budskapet - sånn for de utenforstående.

Men som jeg vel tidligere har sagt, lakmus-testen på om dette er en aktivitet som bidrar til å fjerne fordommer:

Spør deres mødre.......

Cassanders
In Cod we trust

Bjørn sa...

Mitt poeng i den sammenheng er at trøndere vanligvis gir blaffen i om deres aktiviteter bidrar til økte fordommer mot trøndere. Og jeg tror faktisk trøndere ville blitt ganske iltre hvis du gikk bort til dem og fortalte at det var uklokt av dem å oppføre seg slik, fordi det bidrar til å befeste fordommene mot trøndere.

Heterofile er til tider hysterisk opptatt av sex, uten å være bekymret for ryktet til heterofile. Homofile, derimot, skal liksom alltid oppføre seg på en bestemt måte for å unngå å støtte opp under eksisterende fordommer. Jeg synes det er deilig at man gir blaffen i det denne ene dagen.

Og min mors holdninger til homofile er nok mer preget av de 364 andre dagene i året når hun omgås homofile som alle andre.