Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, juni 11, 2009

Iran og atomvåpen

Et Iran ledet av Amhadinejad med atomvåpen er en så overhengende fare for Israel og freden i regionen at et militært angrep kan bli nødvendig i løpet av et år eller to, skriver Jan Arild Snoen i Minerva.

12 kommentarer:

Martine Votvik sa...

Jeg anbefaler en video fra Ted.com http://tinyurl.com/de2tye for et litt mer optimistisk input :)

Iraneren på gangen min har bakgrunn i studentpolitikken der nede og tror det er høyst urealistisk at Amhadinejad blir gjenvalgt, han har gjort seg alt for upopulær blant den virkelige makten der nede, nemlig prestene.

IvarE sa...

Martine:
Kan så være, men alternativet er jo enda verre (i presteskapets øyne).

Uansett så er det jo ikke presteskapet (den virkelige makten) som er på valg...

Anonym sa...

Uavhengig om Snoen har rett eller ikke, hvorfor bør vi låne øre til hva han sier? Har han kommet med veldig mye fornuftig tidligere? Jeg kan ikke si at jeg husker så er tilfelle, men korriger meg gjerne!

Henrik Akselsen sa...

Anonym: "Uavhengig om Snoen har rett eller ikke, hvorfor bør vi låne øre til hva han sier?"

Hehe, dagens latter :-)

Anonym sa...

ser ikke problemet. Israel har jo atomvåpen selv og kan forsvare seg.

Anonym sa...

Det er selvsagt et problem at det kun er relativt land i verden som har atomvåpen. Foreslår at alle eksisterende atomvåpen blir fordelt til alle medlemmer av FN, så slipper vi "jammen Israel har jo atomvåpen, jo!!"-kommentarer.

Ellers bør ny produksjon av atomvåpen forbys inntil vi har brukt opp de gamle.

Anonym sa...

Uffda, her må jeg ta selvkritikk for upresis formulering i forrige innlegg:

Setningen blir ikke fullt så komisk dersom jeg omformulerer til "Uavhengig om Snoen får rett eller ikke, hvorfor bør vi låne øre til hva han sier?".

Da burde det gi mening. Mannen er i mine øyne en synser, uten faglig tyngde. Jeg kunne også uttale meg om saken, og det kunne vise seg at jeg får rett. Men dere burde ikke lytte til meg i utgangspunktet :)

Fredrik Mellem sa...

Du behøver ikke være på høyresiden for å mene det.

Montag sa...

Jada. Den moralske retten til å ha atomvåpen er selvsagt forbeholdt USA, Storbritannia, Frankrike og Israel, dem vi liker og som allerede har atomvåpen. Det sier seg selv. Skam på alle som vil skaffe seg samme våpen som USA, Storbritannia, Frankrike og Israel har! At de kan være så ondskapsfulle. Og fredsnasjonen Israel er selvsagt ikke en trussel mot noen.

krs sa...

Martine V:

Ser ikke ut som "iraneren paa gangen" hadde rett desverre. Nye fire aar som vil dra Iran enda lenger ned i soela.

Enjoy.

Anonym sa...

Israel er knøttelite. Iran er stort. Det skal ikke mange H-bomber til for å legge Israel i grus, og tvinge flesteparten av de overlevende til å forlate området.

Iran vil trolig kunne overleve en gjengjeldelse fra Israel alene.

Kombiner dette med religiøse forestillinger om at enden er nær, og du får en terrorbalanse som vakler faretruende...

Anonym sa...

Folk i Iran dritter i deres analyse og løgner og vet hvordan kvitte seg med Ahmadinejad og sine fiender. De
visser sine finger til Bush og hans tilhengere også. Vent å se kjære ValpUS