Om VamPus
- VamPus
- er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.
torsdag, august 27, 2015
Debatt om politisk reklame på TV
Debattnotater til en debatt på TV2 Nyhetskanalen om politisk reklame på tv mot en fra Senterpartiet. Innspill er selvsagt hjertelig velkomment!
- Det er riktig at tv-reklame kan forsterke de store partienes dominans, men samtidig kan det også bidra til at andre kommer til orde. Mest sannsynlig venstresida som ville vunnet på tv-reklame, da få har så store ressurser som Arbeiderpartiet og LO. I tillegg gjelder jo forbudet også andre særinteresser, som Bondelaget og andre organisasjoner, som ikke får drive betalt politisk propaganda på tv. Det er et paradoks at kommersielle aktører kan kjøpe seg tv-tid for å reklamere for såpe og bind, mens politiske budskap fra demokratiske organisasjoner og partier ikke kan gjøre det samme.
- Men ønsket, eller behovet, for politisk tv-reklame er langt på vei oppfylt av sosiale medier, der partiene produserer betalt reklame i form av videoer, plakater og kampanjer. Det er likevel de som har flest kreative og engasjerte folk med et treffende politisk budskap, som ofte gjør det bra der. Det kan ikke penger kjøpe.
- Det er klart de store partiene har mest penger til dette. Men det at man har penger til å produsere mye, trenger ikke gi overtak. Det er fortsatt budskapet som teller. Dessuten kan for stor dominans virke vel så provoserende, og dermed føre til at man taper velgere.
- Det kan jo hende at grunnen til at Høyre er større enn Senterpartiet er fordi flere faktisk er enige med vår politikk enn deres, ikke fordi vi har mer penger til plakater.
- Man trenger ikke kjøre mange innslag for å gjøre en forskjell. Den mest kjente politiske reklamen er angrepet fra Lyndon B Johnson mot Barry Goldwater med en 1-minutts reklame som ble sendt èn gang. Har man et slående budskap er det ikke sikkert at det koster så mye å få gjennom.
- I 2011 produserte Fagforbundet en reklamefilm mot privat eldreomsorg som møtte kraftige reaksjoner da de ble publisert via sosiale medier. Jeg vet om flere som endte med å stemme borgerlig fordi de syntes dette var fullstendig useriøst og sjikanøst. Ikke sikkert at man hjelper sin sak bare fordi man har penger til å lage reklame. (Den ligger på YouTube, fikk ikke lastet opp).
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Det bør være konsekvent, er web-TV tillatt og broadcast TV ikke tillatt? Hvis politisk reklame er tillatt i noen kanaler, bør den vel ikke være forbudt i bare TV? Men, TV-titting går dramatisk nedover, og mest hos dem som politikerne helst vil nå, de unge. Hvilket betryr at dem du når på TV, det er de samme du når alle andre steder. Men for TV-kanalene er det gode inntekter. De store vil betale mest for TV, slik at de blir større.
Nå er vel ikke politisk reklame på TV beregnet på de som bruker sosiale medier. Det finnes en stadig større gruppe med eldre som er målgruppen. De gir sin stemme til en velfrisert politiker som er pen i tøyet og klar i budskapet om trygghet og velferd. De får sitt politiske budskap i tiden mellom Dagsrevyen og Ivar Dyrhaug, og de lar seg påvirke. Undersøkelser fra andre land viser med klar margin at det er de eldre som ser denne reklamen, mens yngre knapt legger merke til den. Med den eldrebølgen som er over oss, er politisk reklamefilm langt fra irrelevant.
Legg inn en kommentar