Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, mai 25, 2006

Opprør i Teheran

Flere nyhetsbyråer og bloggere rapporterer nå om et gryende studentopprør i Teheran. I flere dager har studenter ved universitetet i Teheran protestert mot myndighetenes økende restriksjoner og utvisning av politisk aktive studenter ved universitetet.

Mens man i Norge har en utbredt holdning om dialog med enhver 24-karats drittsekk som undertrykker et land, arresterer Iran intellektuelle som jobber for økt forståelse mellom Iran og vesten, slik som forrige måneds arrestasjon av filosofen Jahanbegloo. I tillegg til å be om Jahanbegloos løslatelse roper studentene visstnok slagord om at undertrykkelse og diktatur må opphøre.

Oppfordrer flere til å søke nettet etter flere opplysninger og bilder. Ved forrige studentopprør i Teheran i 2003 ble flere hundre studenter arrestert. Verdens oppmerksomhet kan bidra til å holde dissidenter og demonstranter i live - spre gjerne budskapet.

Takk til en fast leser for tips!



9 kommentarer:

ToDolan sa...

Her er flere bilder

Reuters

REuters 2

Knut Johannessen sa...

Fint at du setter søkelyset på dette.
Du finner flere bilder her på Bezanim

Anonym sa...

Vi må regne med øredøvende taushet fra våre hjemlige fredshissere. De er nok for opptatt med å utføre "dialog" med Irans bødler til å bry seg om en skarve dissident eller million. Ingenting viser venstresidens sanne ansikt så tydelig som når "folket" gjør fortvilet opprør mot deres hjertevenner; tyrannene.

Esquil sa...

Skulle tatt dette forrige gang du snakket om 24 karats drittsekker. Men:

Hvorfor mener du at det blir en bedre verden hvis man IKKE snakker med folk? Synes du det er for mye kommunikasjon mellom muslimverden og vesten?

Jeg er imponert over at du kan vurdere kvaliteten på mennesker en kvart jordklode herfra og som du bare kjenner gjennom media. Men hvis det skulle være bare en prosent sjanse for at du tar feil og at disse menneskene over tid kan påvirkes, er da ikke dialog verdt forsøket?

PS: Nørden i meg har lyst til å påpeke at 24 karat, brukt om alt annet enn metall, betyr 4,8 gram. Og at det ikke er mye drittsekk. Men jeg liker formuleringen din, så jeg lar være.

VamPus sa...

esquil; for meg forutsetter dialog relativt likeverdige parter. En diktator som undertrykker, torturerer og dreper sin befolkning er ikke en likeverdig partner til en demokratisk valgt leder som fremmer idealer om frihet, likeverd og respekt for grunnleggende rettigheter (hvilket ekskluderer både Hitler og Hamas, som begge ble demokratisk valgt).

Dessuten ser det ut for meg at de som er mest ivrige på denne dialogen - og er villige til å gi avkall på kontakt med dissidenter og å ha med menneskerettsforkjempere - er, vel, oss - ikke diktatorene. Kanskje naturlig dersom målet var et ønske om å snakke dem til rette (type; slutt å fengsle dissidenter) - men vårt mål er å forstå dem. Jeg har ingen forståelse for diktaturer. Ingen. Ei heller har jeg et ønske om å få det.

Mener du at jeg vil få et bedre bilde av Irans president dersom jeg får være i rommet med han når han sier han vil utslette Israel? Minner om at jeg er kvinne og at jeg mest sannsynlig ikke ville fått lov til å gå i dialog med noen som helst. Og det klarer jeg fint å dømme en kvart jordklode unna...

VamPus sa...

Hrmph. 24 karat og 4,8 gram. Pokker. Liker det uttrykket...

Esquil sa...

Jeg tipper Irans president ville snakket med deg. Husk han snudde opp-ned på forbudet mot kvinner på idrettsarenaer, og reserverte istedet de beste plassene for kvinner og deres følge. Ikke nok til at jeg melder meg inn i fanklubben hans, men ihvertfall viser det at han har nyanser.

Det er en glidende overgang mellom demokrati og diktatur. Du beholder ikke makten i et land uten å ha støtte av mange mennesker, og for å få det trenger du mye av de samme kvalitetene som en demokratisk politiker. 24 karats drittsekker, i den grad slike fins, blir neppe statsledere.

Jeg tror på dialog på alle nivåer, fordi dialog over tid skaper gjensidig påvirkning. Påvirkning skaper mindre ulikheter mellom kulturene. Mindre ulikheter gir mindre grobunn for konflikt. So sue me.

Mathias sa...

At det var opprør i Iran merket ikke jeg noe til da jeg i mai var i Iran. For det andre har Norge prøvd med boikott, dette har ikke hjulpet, og da er det på tide å få opphevet "Lov om økonomiske sanksjoner mot Iran" fra 1981 som er en sovende lov.
For det tredje sies det jo at USA bokotter Iran, det så jeg lite til da landet flommet over av amerikanske produkter som Pepsi og Coca Cola, Malboro osv.

Anonym sa...

Excellent, love it! Chair and half slip covers willys jeep station wagon photo album Surroz bmw Wisconsin home mortgage toledo jeep news april 13 Mitsubishi television dlp Mazda parts and performance accessories oem mazda parts House building contents insurance Free movies to watch http://www.sendflowers9.info/Popupblockermacintosh.html http://www.automaticgatesuk.info/how_to_program_a_multicode_gate_opener_stanley.html jp grand cherokee rear bumper bikini pics asain Kilimanjaro physical fitness program Tuffy jeep Winbond isa printer ports