Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, august 22, 2006

USA - made in China

Må innrømme at fliret satt løst da VamPus oppdaget at hennes nye fine nøkkelring var merket med "Made in China".

Lenge leve globalisering og frihandel!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,

Dette minner meg om då eg kjøpte nye joggesko på eit kjøpesenter i USA for to år sidan. Flotte, fine ASICS-sko, bortimot toppmodell, og kosta berre 4-500 kroner. Alle veit jo at alt som er billig og bra er laga i Kina, så eg sjekka merkelappen inne i skoen. Jau då, "Made in China" nett slik eg trudde. Men då eg sjekka skoøskja vart det vanskeleg å undertrykke eit hysterisk latteranfall. Der stod det med feite bokstavar: "THIS BOX IS MADE IN THE USA". (Øh - men pappøskjene mine får dei aldri ...) Amerikanarar er generelt veldig hyggelege, men patriotismen kan bli litt komisk av og til.

Anonym sa...

vel, er enkelte problemer når det gjelder Kina og frihandel da.

a) de bryter omtrent samtlige menneskerettighetene, men i denne context spesielt eiendomsrett (artikkel 17) og fri fagbevegelse (artikkel 23D).

b) grunnet disse bruddene er det svært vanskelig for folk å komme seg oppover.

c) de underpriser Yuanet sitt mot US Dollar med (iallefall var det tiudligere) 27 %, noe som gjør det 27 % billigere å produsere i Kina enn det ellers ville gjort.

og masse annet som gjør at markedsmekanismene ikke fungerer nasjonalt, eller internasjonalt for den saks skyld.

Svorsken sa...

Hadde en lignende opplevelse tidligere i sommer da jeg trengte gnuggebokstaver (eller hva det nå heter på norsk - scrapbook letters - slike man bruker blyant for å feste på papir, du vet...).

Jeg fant det jeg søkte i en gammeldags papirhandel på Frogner, etter det at den overårige butikkmedarbeideren først ba meg å følge med inn på lageret for å hjelpe til å lete. Gnuggebokstaver er ikke så mye solgt siden den gang pc og printer kom i hver manns besittelse.

Men - det var ikke om mine eventyr på lageret med den gamle papirhandleren jeg skulle fortelle. Men om arket med gnuggebokstaver: "Made in DDR - Democratic Republic of Germany". Helt plutselig ble mine gnuggebokstaver - om mulig - enn mer utdatert.

Tidsmaskinen finnes muligens der fortsatt. En dør inn til bakrommet i en papirhandel på Frogner. Og vips - og du er 20 år tilbake i tiden. Spooky.

Og spør ikke hvorfor jeg trengte gnuggebokstaver i 2006.

Ghost of Goldwater sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Ghost of Goldwater sa...

22.8: Denne er jo kostelig:

"S.C. Democrats blistered Gov. Mark Sanford on Wednesday for giving the nation’s governors a goody bag filled with S.C.-themed products that were made overseas.

A pair of sandals, a beach towel and a tote bag were handed out this weekend as welcome gifts in Charleston, where the National Governors Association held its summer meetings.

All three items were stamped or embroidered with S.C. themes, including an association logo featuring the Charleston skyline.

But, as Democratic Party chairman Joe Erwin pointed out Wednesday, all three were made elsewhere: the flip-flops in the Philippines, the towel in Pakistan and the bag in India."

Øyvind Strømmen sa...

Ja, ikke sant?

Bare så synd med de menneskerettighetene. Men hvis vi kan tjene penger på å flytte industrien vår til Kina, hvorfor ikke la Kina vinne og bli den nye supermakten? Fremtidens vampuser kan sikkert få seg Kina-nøkkelringer. Made in USA? Tja.

Anonym sa...

Lenge leve Westphaler-freden og bilateral frihandel!