Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, februar 06, 2007

Uhyrer

Kanskje på tide å vurdere Star Tour igjen etter at de nå har lansert barnefri klasse. Selvsagt er det noen som finner dette provoserende:

– Barnfrie soner blir semantisk noe som ligner røykfrie eller hundefrie soner. Barn kobles semantisk sammen med uhyrer. Det er en provoserende måte å håndtere barn på, sier Jonas Engman, forsker og etnolog ved Stockholm universitet.

Kobles semantisk med? Er uhyrer. Reiseselskapet er et eksempel til etterfølgelse for søndagsbrunsjcaféer på hele Løkka. For om ungene er uhyrer er foreldrene verre. Hvor usmakelig er det ikke å sitte på bordet ved siden av mor eller far som usjenert løfter ungen for å lukte på bleia og uten å nøle eksklamere hva som måtte befinne seg der. Burde vært kasta ut på flekken!

23 kommentarer:

Anonym sa...

Tiltredes!

Brage sa...

Ditto! Og amming i offentlighet...! Jeg er vel kanskje programforplikta til å forsvare det på et eller annet nivå, men det kommer jeg aldri til å gjørra! Usj og fysj.

Anonym sa...

Bortsett fra at det finnes ulike måter å amme på - men de nyansene ser vel ikke de barnløse, hyper-über-intellektuell-individualist-selvstendige-grünerløkka-innbyggere (oj, litt misunnelig...) - er jeg i utgangspunktet enig med sistnevnte kommentator. Når det gjelder Vampus' korrekte observasjon av nybakte foreldre som oppfører seg som uhyrer, er jeg imidlertid _helt_ enig. Finnes ikke noe eklere enn babybæsj, selv om det er fra ditt eget velproduserte avkom. Det må på et vis håndteres, men IKKE DYTT NESA DI OPP I BLEIA I ANDRES PÅSYN. Fysj.

Anonym sa...

Jeg klarer ikke annet enn å støtte forslaget om at barnefri klasse innføres flere steder.

VamPus sa...

Diskret amming kan vel tålereres, men det ser ut til at mødre er urimelig usjenerte for tiden. Men bleielukting kvalifiserer til utestenging fra Det Gode Selskap. Og alle koselige cafeer.

Anonym sa...

Jeg er fryktelig glad i mine egne barn, men jeg blir også lei av dem i perioder, ogg jeg har all forståelse med at andre kan bli vel så lei.
Og så skal jeg innrømme at jeg ikke er så veldig opptatt av alle andres unger, og styrer laaangt unna barnevognmafians samlingssteder når jeg ikke har unger med selv.

Men Bragefar... Dette ble for tynt. Pupper er helt fine når de er der på dine premisser, men ikke når de brukes til det de er til for?
Makan. Stakkars det damemennesket som måtte finne på å få barn med deg...

-pell deg ut av stua om du skal amme! Far ser på fotball og kan komme til å få tanker om pupper som ikke sømmer seg...

Og det er som fiona sier, oftest kan det like gjerne se ut som dama bare holder ungen.

Anonym sa...

Ah, jeg må si jeg elsker å se en slik ung radikal mann drite seg ut med sine usj og fysj til amming. I love me some kvinnefiendtlige sosialister. Pføy!

Anonym sa...

Uhyrer?
Nja, synes mødrene er værre enn barna, barna kan en jo bruke gaffa teip på...

Var sykt mye bråk her i Trondheim når Erichsen forsøkte å nekte småbarns-mødre å ta inn vogna.
De er seriøst trangt inne på kafen og bøttevis av barnevogner er aldri så lite i veien, men å sette vogna ute var diskriminering...

Barn bør ikke sees, høres eller luktes.

olds69

Anonym sa...

Barnevognforbud på alle kollektive transporttilbud i rushtiden kan være en god start. Ingenting får blodtrykket til å skyte i været som når ENDA en barnevogn skal presse seg inn på den allerede stappfulle bussen.

Carl Christian sa...

jeg foreslår at vi bare avskaffer barn i sin helhet. Vitenskapen må da virkelig ha kommet langt nok til at vi kan produsere ferdig voksne eksemplarer av arten vår eller hva?

Denis sa...

Her er det tydeligvis mange foreldre..

Offentlig amming bør forbys, den er god. Kan vi i samme slengen få forbudt høyrøstede folk fra cafeer? Hva med folk som ikke lukter godt? Eller folk som ikke kler seg pent? Jeg synes alle de ovennevnte er fryktelig slitsomme å være i nærheten av også.

Barnefri sone på charterfly, kan vi utvide "klassen" til å være "alkohol/røyk-stinkende personfri", fri for tjukke, svette og andre sjenerende personer også?

Hva med en egen barneklasse/sone på flyet istedenfor, der foreldre som i utgangspunktet faktisk ikke synes det er så innmari stas at den lille gråter selv kan booke plass med god samvittighet? Og der det er bedre tilrettelagt for små passasjerer?

Anonym sa...

"I say children are the future. Today belongs to me!" (Lindsay Naegle, SSCCATAGAPP)

Anonym sa...

Sone fri for svette, illeluktende, irriterende høyrøstede personer er en utmerket idé. Hvorfor har ingen tenkt på det før. Samt sone fri for personer som ikke er morsomme, veltalende, eller pene nok.

For øvrig er familievognen på signaturtoget en velsignelse for oss foreldre. Der ser man foreldre med avslappet uttrykk selvom avkommet skulle finne på å lage litt lyd. Det er vitterlig ikke slik at alle foreldre synes det er greit med babyskrik.

VamPus sa...

carl christian: Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? "I et så rikt land som Norge burde vi ta oss råd til å ikke ha barn" eller noe i den duren.

denis: Vi har sikkert ulike terskler for hva vi synes er sjarmerende. Du må gjerne synes at folk som lukter på bleia til ungen sin og har en høylytt vurdering av hva de tror har skjedd mens andre spiser er sjarmerende. Jeg synes det er überkvalmt. 10 timer med grinende unger over atlanteren kan jeg også styre meg for, og hvis flyselskapene finner en løsning på det er jeg fornøyd - men kanskje du mener at hvis foreldre skal ha det jævlig med drittungene sine så får alle andre finne seg i det også? Og amming - ikke noe problem, men jeg synes faktisk det er ulike former for sjenanse her også. I det hele tatt: foreldre som ikke kan oppføre seg suger. Gi meg en illeluktende høylytt fyllik anyday. De kan jo om ikke annet være underholdende!

Anonym sa...

Som Bill Hicks sier: Look, you are right - they are cuter the smaller they get.

Og hvis du ikke aner hva jeg snakker om VamPus tror jeg det er en ide å få klørne sine i litt Bill Hicks.

Anonym sa...

På sitatet så virker det som om Jonas regner røykere og hunder for å være uhyrer, og reagerer på at barn blir satt i samme kategori.

Anonym sa...

Et snev av bitterhet i kommentaren til Vampus? Ikke?

Anonym sa...

Om man er voksen, i full jobb og barnløs (eller "barnefri" som noen heller vil kalle det), så har man vel såpass mye penger til å bruke på seg selv at man kan velge en annen type ferie en star-tour charter?

Jeg vet at det er innmari trendy å avsky barn for tiden, men det får folk egentlig til å fremstå mer som sure og selvsentrerte enn frigjorte og uavhengige.

Anonym sa...

Jeg for min del ville betalt ekstra for "drittsekkfrie soner". Ving Og StarTour må vel snart forstå at det er et stort marked for og sile ut alle idiotene slik at sånne som jeg slipper og ha noe med dem og gjøre.

"Idiotfri sone", den gleder JEG meg til.

Lol sa...

Hva med "Bridget Jones"-fri sone... Sone fri for berusede, kjederøykende, brunstige og desperate kvinner i 30-årene.

=)

Anonym sa...

Nå begynner kommentarene å ta seg opp her. Vi kan lage soner for masse ulike typer av mennesker. Eller soner som ulike typer mennesker IKKE får oppholde seg i.

Hva med en sone som er fri for folk som savner Apartheid?

Og en sone for folk som nettopp savner Apartheid? Med barnebærsjbrune vegger.

Denis sa...

vampus: Jeg sa da ingenting som tilsier at jeg synes det er kul oppførsel det du nevner med lukting og sånn. Det kan man holde seg til på hjemmebane synes nok kanskje jeg også.

Men den om den alkoluktende fylliken på trans-atlantisk flight, nei, der er vi nok uenige du :) Barnet sovner da innimellom ihvertfall, hvis fylliken sovner og sklir over på skulderen din får du jo drittlukta med voksensikkel midt i trynet!

Anonym sa...

Sånne som deg, katteelsker, når de endelig får seg et fast forhold og begynner å verpe, blir de mest ufordragelige og selvopptatte mødrene av dem alle. Det er helt sant!