Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, mai 23, 2008

Statlig blogglønn?

To bloggere har søkt Kulturdepartementet om «blogglønn», og mener at en slik ordning bør etableres på linje med kunstnerlønn.

Begge søkerne har fått avslag fra departementet, men ifølge NTB argumenterer den ene med at aktive bloggere som kan vise til en viss produksjon, bør tilgodeses med blogglønn på linje med kunstnerlønn. Den andre argumenterer med at hun hver uke har cirka 150 lesere innom sin blogg, og at tallene øker hver uke. Hun håper at blogglønn vil gjøre det litt mer lønnsomt å bruke så mye tid på denne virksomheten.

150 lesere på en uke. I snitt 21 lesere om dagen. Og det mener hun at hun fortjener skattepengene mine for? Hadde bloggen vært interessant ville den 1) hatt flere lesere, og 2) kunne vært kommersielt interessant for organisasjoner eller bedrifter å annonsere på.

Når kommer søknaden om støtte for å oppdateringere Facebook?

22 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kommenterer en del på andres blogger.

Dette er en tidkrevende aktivitet som samfunnet setter alt for lite pris på.

Derfor vurderer jeg å søke om bloggerkommentarlønn.

Anonym sa...

Hvor mange sidevisninger/besøkende har du vampus?

VamPus sa...

Fra SiteMeter (se nederst på bloggen). Burde jeg be om statsstøtte?

Total 682,318
Average Per Day 527
Last Hour 36
Today 141
This Week 3,686

PAGE VIEWS

Total 1,292,103
Average Per Day 920
Last Hour 56
Today 277
This Week 6,440

Anonym sa...

Søren at det ikke var meg som kom på det stuntet. Jeg ser for meg stor underholdningsverdi i avslaget.

Men så er jeg jo så lett å glede :)

Anonym sa...

Kunstnerlønnen begrunnes ofte med at man søker å øke mangfoldet av kunst ved å stimulere til produksjon som grunnet manglende kommersiell interesse ellers ikke ville blitt produsert.

Med en bloggerlønn vil nok Staten på samme måte søke å støtte opp under de smale bloggene som ikke har stor nok leserkrets til å kunne leve av reklame, for slik å øke mangfoldet i tilbudet av blogger.

Du har har derimot så mange lesere at du ville blogget 'uansett', så derfor ingen støtte.

Høres ikke det ut som et fantastisk konsept? :-D

Anonym sa...

Hvilke bloggere er det som har søkt om statsstøtte, egentlig? 150 besøkende i uken er jo ingenting...

Frøken Makeløs sa...

Dette er jo helt fantastisk. Jeg støtter svein-magnus sitt forslag om at det er de minst besøkte bloggene som skal få støtte og planlegger nå å opprette en blogg som kommer til å følge livet til krydderplantene mine. Bloggen skal oppdateres med ett bilde ca annenhver uke.

Så skal jeg bare lene meg tilbake og vente på at pengene kommer rennende inn på kontoen min. Hurra!

VamPus sa...

frøken makeløs: Livet til krydderplantene dine er antakeligvis langt mer interessant enn livet til folk som søker om statsstøtte for å blogge...

Anonym sa...

@svein-magnus:
Ikke umulig,
Bloggerlønn og kunstnerlønn føyer seg som sådan pent inn i samme gate som landbruksstøtten, pressestøtten, dørfabrikk i Årdal, vindkraftverk på vestlandet, etc. etc.
Uinteressante bloggere burde *ubetinget* ha samme krav på støtte fra samfunnet.

:-D

Knut Johannessen sa...

Virrvarr: Den ene er meg! (Selv om jeg har litt flere besøkende) Jeg var så misfornøyd med skatteoppgjøret, så jeg så dette som en mulighet til å få tilbake noen skattekroner. Men jeg prøver igjen!!

Anonym sa...

Jeg syns faktisk søknadene til Knut Johannesen m.fl. er ganske snedige. Selv blogger med lave besøkstall vil over tid dra flere lesere enn mange publiserte forfattere mellom to permer. Popularitet (eller for den saks skyld bred apell) er ikke et viktig kriterium for kulturstøtte, og jeg vil tro det er årsaken til at departementet heller ikke vektlegger det.

Det offentlige bevilger allerede midler til elektronisk kunst og diverse nettsteder, og sånn sett er det i prinsippet ikke noe i veien for at man kan bevilge til blogger. Vi har til og med en forfatterforening (NFF) som har elektronisk publisering som et av sine medlemskriterier.

Uavhengig av hva man ellers måtte mene om kulturstøtten, kan altså søknadene sees på som et utslag av sunt næringsvett. Kaka er der, så hvorfor ikke forsøke å få seg et stykke? At de bevilgende myndigheter i tillegg tvinges til å forholde seg til "nymotens" fenomener som bloggosfæren, kan bare sees på som positivt.

Med andre ord: søk igjen, Knut! :-)

Anonym sa...

Stuntet var vel sikkert ment som ytring, ironi, en metode å rette søkelyset på? Si fra om at det finnes kvaliteter i undergrunnen, at ubetalt virksomhet gir mye bra til samfunnet, ikke minst kulturelt, bla bla bla… På den måten syntes jeg «søknadene» var en glimrende idé.

(Støtter forøvrig forslaget om bloggkommentatorlønn. Ser endelig fram til en alternativ karriere.)

Carl Christian sa...

Jeg synes Vox absolutt bør anerkjennes med at han: "gjennom noen års virksomhet har ytt en kvalitetsmessig verdifull innsats". Hvorvidt bloggen bør klassifiseres som kunst eller ei, kommer vel mer ann på øyet som ser...
(vi får ta en telefon til Giske, han liker jo å kommentere alt som er hipt og av marginal politisk betydning...)

VamPus sa...

Søknaden til Vox støttes. Eller er å få kunstnerstøtte det samme som siste spiker i kista? Litt som "Norgesvenn" gjerne er siste stopp for internasjonale artister å bli?

Anonym sa...

Jeg blir bare så nysgjerrig på hvem det er som har søkt jeg...

Det kunne nå godt ha vært oppgitt, så hadde bloggen deres fått litt mer besøk også :-)

Knut Johannessen sa...

Takk for tilliten, Eirik. Men bare så det er sagt. Om noen av mine lesere skulle finne navnet mitt på en søknad om "kunstnerlønn" for bloggen min, så vær snill å ring 113. Da trenger jeg mer hjelp enn jeg aner.

På den annen side så har vi jo sånn ca. 50 000 performanceartister som driver kultur. Eller kulturbeite som det også kalles.

De får sånn ca. 11 milliarder hvert år. Bare i år fikk de jo 1,9 mrd. Opp til flere av disse (jeg kjenner noen) kommer i kategorien tryllekunstnere. Så da burde det jo være håp for bloggere også. Man trenger jo også kulturelt føde for å overleve.

Anonym sa...

Her i landet så har jo prester lønn fra staten, så da er det vel bare rettferdig at tryllekunstnere også får det?

Anonym sa...

Krydderplanter? Håhå, bare vent til jeg debuterer som katteblogger! Med oppdateringer mange ganger om dagen, såklart. Da dette på det nærmeste vil være en heltidsjobb regner jeg med at staten vil støtte mitt kunstneriske katteprosjekt.

Anonym sa...

Nessie: Er det noe galt med katteblogging, nå? ;-)

Hanne sa...

Jeg leser en del for barna mine. Kanskje jeg kan få lærerlønn?

Anonym sa...

Hvor mange barn kan man redde for den kulturstøtten som gis? Mener å huske at det koster en femmer å redde noen fra malaria.

Anonym sa...

Eirik: ingenting i det hele tatt, du bør virkelig søke om støtte du også :)