Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, januar 26, 2009

Much ado about nothing?

Regjeringen skriver i pressemeldingen at de finanspolitiske tiltakene kan bidra til at sysselsettingen ved utgangen av 2009 vil være i størrelsesorden 15.000 personer høyere enn uten tiltakene, skriver Aftenpoften.

15.000 personer er for øvrig det samme antallet som NAV forventer at ledighetskøen vil øke med bare i januar i år.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, artig sammentreff.

Frk. Frekkesen sa...

så vidt jeg vet mangler det folk i en rekke næringer i de mer grissgrendte strøk. Skal se at det ikke blir så stor forskjell på tilbud og etterspørsel i arbeidsmarkedet om vi bare omrokkerer en smule.

Anonym sa...

Godt sagt. Regjeringen oppfordrer med dette til omskolering av private industriarbeidere til statlige frisører. Klart vi kan leve av å klippe hverandres manke.

Morten Myksvoll sa...

Å pisse i buksene for å holde seg varm er mindre effektivt enn å faktisk adressere problemet.

I finanskrisen har desverre SV en ideologisk sperre for å iverksette tiltak som vil bidra til vekst, nyetableringer og nyansettelser. Et av de tiltakene er kraftig reduksjon, og på sikt fjerning av arbeidsgiveravgiften.

Skjegg sa...

Det virker som de fleste stemmeberettigede har latt seg overbevise om at finanskrisen skyldes for lite statslig innblanding i USAs økonomi. Nå fremstår dessuten Jens Stoltenberg som en handlingens mann, så høyresiden må virkelig gjøre en strålende valgkamp for å overbevise befolkningen om at et regjeringsskifte er lurt.

Det hjelper veldig lite å ha rett hvis man ikke klarer å få politisk makt til å gjøre det rette.

Og slik Høyre fremsto under forrige stortingsvalgkamp, har jeg veldig liten tro på at de klarer å lede de borgerlige partiene til en valgseier, dessverre.

Anonym sa...

Selv er jeg Arbeiderpartimann som gjerne blir sett på som Høyrevridd i egne kretser. Retoriske utsagn som dette, med slik suveren forakt for enkeltmennesket som Høyre ellers setter så høyt, minner meg om hvorfor jeg aldri kommer til å bytte parti.

Anonym sa...

Ikke sant, MortenM? Det er ikke akkurat rakettvitenskap, eller hva? Skattelettelser og avgiftslettelser VIL gjøre det lettere for bedrifter å ansette og kunne forhindre permitteringer og konkurser. Men SVs ideologiske sperre stritter imot med hud og hår.

Anonym sa...

Så herlig at så mange tror staten kan bevilge oss ut av svingninger i økonomien. Jeg velger å tolke vampus i beste mening og da noe ironisk.

Cracked actor sa...

Kjell: Hvem viser forakt for enkeltmennesket her? Ikke Vampus, som lakonisk påpeker at de tiltakene som nå settes inn for å avdempe ledigheten kun dekker antatt vekst i ledighet for januar? Om noen viser forakt for enkeltmennesket, så må det da være regjeringen - som i sitt ideologiske korstog for å "utjevne forksjeller", sørger for trangere kår dor dem som ansetter folk her i landet. De gjør det dertil med overlegg og full overbevisning - noe folk ikke burde glemme med det første.

Anonym sa...

Hei Cracked actor(sic!). At du, vampus og jeg er _politisk_ uenige er greit. Derfor skrev jeg "_Retoriske_ utsagn som dette, med slik suveren forakt for enkeltmennesket" Jeg har ikke et problem med at høyrefolk synes å mene at skattelette er rett medisin enten pasienten er frisk eller syk. Men jeg blir litt kje når 15 000 arbeidsledige (dette er altså enkeltmenneskene jeg tenkte på) under en frisk tittel fra en Shakespearkomedie blir gjort til et "morsomt" poeng. Jeg hadde ikke vært på denne bloggen hvis jeg ikke forventet bedre.

Skjegg sa...

Kjell, du leser vel kanskje Vampus med partipolitiske skylapper?
Jeg oppfattet ikke det hun skrev som et forsøk på å være morsom på de arbeidslediges bekostning.
Poenget hennes var vel at regjeringen med brask og bram erklærer sin egen politikk for en stor suksess, når den i følge tallene er litt som når en mus tisser i havet. (Ikke meningen å tråkke på noen arbeidsledige tær, det var bare et uskyldig forsøk på å illustrere poenget mitt med en metafor.)