Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, januar 21, 2009

Postkort fra London


- My precious..
- I beg your pardon?

Ekspeditrisen på LK Bennett ser forundret på VamPus som sitter og stryker på et par lilla pumps, samtidig som hun prøver et par svarte støvletter. Legen viser seg å være interessert i det samme paret støvletter og siden det er salg er det bare ett par igjen i riktig størrelse.

- These are mine, hyler VamPus, som lettere vill i blikket klamrer seg til de svarte støvlettene. Ekspeditrisen rygger forsiktig unna mens hun sier: sure, sure. Legen, som det over hodet ikke er synd på, bare trekker på skuldrene. Hun har shoppet som Carrie i Sex & singelliv på speed hele dagen, og er allerede i besittelse av noen svært lekre antrekk og ikke minst støvletter. De brune selskapsskoene er jo et praktisk kjøp, så de teller ikke. VamPus har en kjole hun trenger sko til. Nemlig.

Salget på LK Bennett resulterte i de to parene til venstre + et par helt normale støvletter, men legg merke til de lekre, svarte stilettene til høyre. Miu Miu. Kjøpt brukt for £60. Come to mama!

London-tips:

Alle har vel vært på Portobello Road og i Covent Garden, som fortsatt er vel verdt besøket. Men hva med å ta turen bort til Spitalfields Markets - spekket med små butikker, markedsboder og hyggelige cafeer. T-banestasjon: Liverpool Street - godt merket derfra.

For lunsj kan du jo svinge innom Princi i Wardour Street 135 i London, litt ovenfor Leicester Square. Deilig italiensk lunsjbuffet er en for mild beskrivelse - stilig cafe er for enkelt. Nydelig caffe latte, ferskpresset appelsinjuice, og alt for mange deilige valgmuligheter av kaker og italienske småretter.

Og da, min venninne, er du rett rundt hjørnet for Berwick street market - som egentlig er frukt og grønnsaksmarked men omringet av små butikker og steder - deriblant second hand butikken Bang Bang, som altså hadde Miu Miu stilett til røverkjøp.

Lørdag kveld var vi på standup på Sohoho - helt greit - men med den "added value" at stedet ble omgjort til nattklubb kort tid etter at showet var over. Middag ble inntatt på en bra italiensk restaurant rett over gaten derfra - med et glass champagne for å feire alt vi hadde spart på å handle på salg den dagen. Ja, og så Miu Miu-skoene da...

I stedet for å tråkke gatelangs i Oxford street (for de av dere som *grøss* fortsatt gjør det), så kan man effektivisere shoppingen ved å dra til nyåpnede Westfield shopping center ved Shepherd Bush station (visstnok et av de største i Europa). Store merker som Prada og Burberry, til Marks & Spencer, og jaaadaaa.. de har også Zara og alle andre kjeder. De har alt. Og da mener jeg.. alt. Selv en egen champagnebar der du kan feire dagens kjøp med et glass eller to. Sett av en dag. Så kan du bruke resten av turen på kultur og kos. Tips - Rigby & Peller skal visstnok være Londons beste undertøysbutikk.

Restauranten vi aldri fikk prøvd, men som alle anbefalte, Hakkasan, må du forhåndsbestille til.

Har du noen London-tips?

Neste reisemål: Reykjavik, Island.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Er det *grøss* å shoppe langs Oxford street? Husker jeg pleide å ta ruten langs Oxford street, svinge til høyre og shoppe videre langs Regent street. Men er noen år siden jeg var i London. *hulk*.

Har ikke så veldig mye bidra med som shoppingtips av den grunn men har notert meg denne posten til kommende turer :)

Anonym sa...

Reykjavik, sier du? Skal opp og kaste egg og snøballer nå? ;-)

London-tips har jeg, men de går mer på puber og fotball og ikke shopping. :-)

Simon T sa...

Av nogon anledning, finner jeg at dine London-tips avviker endel fra mine egne...

Du nevner feks ikke ett ord om hvor Churchill kjøpte sine sigarer :(

VamPus sa...

nessie: Bortsett fra at du hører med norsk og svensk gatelangs, og at butikkene stort sett er de samme som hjemme (Zara, Mango, Bennetton, H&M, etc) så er det ingenting galt med Oxford street. Men skal jeg ha noe i de butikkene så tar jeg trikken, lissom :-)

Runar: Egg og snøballer? Nuh, de har vel roet seg innen jeg kommer dit. Hvis ikke så er det bare å søke tilflukt i baren. Jeg er ganske god på det egentlig.

Simon; Mjo, kan tenkes - men du kan jo sende konemor avgårde til Westfield, så kan du snuse rundt etter sigarer i fred. Og Hakkasan ser ut til å være et godt valg for de fleste...

Ghost of Goldwater sa...

Skal til London i slutten av februar. Det blir Cabinet War Rooms m/Churchillmuseum, British Museum m/Babylonutstilling, Royal Academy of the Arts m/Byzantsutstilling og sikkert noe småplukk til. Jeg tror jeg kan garantere at det ikke vil bli kjøpt et eneste plagg.

VamPus sa...

Næmmen Ghost da, synes du skal unne deg en liten spa-opplevelse med pedikyr eller noe.

Skal vi se - var det noe jeg ikke fikk med meg i denne omgang? Hm. Sender deg en liste...

Rambukk sa...

Reiser fredag. Oxford Street skobutikker og undertøy skal skygges unna. Princi høres ut som verdt et besøk, Ronnie Scotts Jazz Club og restauranten Living Room er planlagt, kanskje også Tate Modern. Å ikke finne på noe i London er en prestasjon!

Anonym sa...

hmmmm
Ronnie Scott's.....
57th Frith Street I presume?
Det går neppe spesielt vilt for seg, men du bør vel ha på underbukser, tross alt ? :-)

Som en liten oppvarming kan du jo nyte gubben selv fra tiden i CCBB her og nå.

http://www.youtube.com/watch?v=LzBhGTbkxAI

Francie Boland var ikke all verden ved pianoet, men han var en djevel til å arrangere. Sax no end -NESTEN bedre enn sex.

Casanders
In Cod we trust

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Rigby and Peller ER en helt fantastisk undertøysbutikk. Ekspeditrisene der trenger bare å se på brystene dine (uten bh) for å avgjøre hvilken størrelse du bruker. Og det vil nok bli en opplevelse for mange norske kvinner å plutselig forstå at cup-størrelser er mye mer enn A,B,C og D.
34 F sier bare jeg.
Hm. Hvem hadde trodd.
Og til deg Vampus: L K Bennett. Helt fabelaktig. Sjekk ut hjemmesidene deres også, tror det fremdeles er salg.
Et annet godt alternativ til Oxford Street er forresten Kensington High Street ...

Anonym sa...

Dette passet jo utmerket, skal til London neste uke. Rikignok med jobben, men reiser ned en dag før så jeg får en dag til shopping :)

Har hørt om det store shoppingsenteret, men trodde det lå utenfor sentrum av en aller annen grunn.. Men nå ser jeg at det ligger rett ved et annet sted jeg skal innom, nemlig sminkebutikken "Make Up Forever" i Goldhawk Mews. Fås ikke i Norge og heller ikke på nett (shipper ikke til Norge), så da blir det utflukt :)Så da kan jeg jo ta resten av shoppingen på Westfield!

Utenom sminke, klær og sko skal det hamstres koffeinpiller på Boots. Mat blir det nok ikke tid til.

Simon T sa...

Heldigvis ikke behov for det :) Når hun finner ut hvor det er drar vi dit sammen...

Anonym sa...

Ehe, unnskyld -men koffeinpiller.. Vet at bl.a. kaffe inneholder koffein, men koffeinpiller? Forklar.
Angelica Leah Thalula.

Anonym sa...

Hei hei, Angelica Leah Thalula.

Ja, det er koffein naturlig i kaffe, samt tilsatt i cola etc. Det finnes også piller med ren koffein, veldig kjekt for alle som ikke er så glad i kaffe, men liker et lite koffein-kick nå og da. Finnes også i Norge, men da må du ha resept fra legen. I England kan man få det uten resept, derfor hamstring. Hvis ikke det hjalp kan du jo ta et google-søk på hva koffein er...

Anonym sa...

...

BRUKTE sko?

I hælvett...

K