Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, april 27, 2005

Hybelmonster

Her forleden hørte jeg en brummelyd ved siden av sengen. Først trodde jeg det var Pusedyr som tuslet rundt på soverommet, men da han kom styrtende med et forskremt uttrykk skjønte jeg at dette var noe annet. Noe helt annet. Sammen satt vi skjelvende midt i sengen mens vi hørte at det brummet og puslet nede på gulvet. Pusedyr var forvandlet til et Pysedyr, så VamPus måtte mønstre det lille hun hadde av mot for å titte over kanten og ned på gulvet. GLEFS!

Uæh! Riktignok er det to uker siden jeg støvsugde, men størrelsen på det hybelmonsteret var allikevel godt over alt man kunne forvente. Rådville satt vi en stund og så på hverandre, mens vi kranglet om hvem som skulle konfrontere beistet:

- Pusedyr, du får mat, husly og jeg rydder etter deg. Alt jeg ber om er at du gnafser i deg edderkopper og andre uhumskheter, samt jager utemmede hybelmonstre på dør!
- For det første er dette mitt hus, og du er her på min nåde. Og skal ikke en mor elske sitt barn betingelsesløst og beskytte det mot livets farer?

Grr. Kattfaen. Ok, da. VamPus lister seg ut av sengen og bort til støvsugeren. Lydløst blir kontakten plugget til og VamPus manøvrerer støvsugeren i angrepsposisjon. Hele planen er i ferd med å mislykkes i det en svettedråpe faller fra VamPus panne. Heldigvis reagerer Pusedyr raskt og sveiper opp dråpen med halen før den når gulvet. Rommet preges av en trykkende stillhet. Brummelydene har gitt seg. Pusedyr holder utkikk og signaliserer hybelmonsterets posisjon med poter og værhår. Hybelmonsteret har forstått at noe er på gang, og har lagt seg i forsvarsposisjon i det ene hjørnet. Det er stille. Den eneste lyden som fyller rommet er sekundviseren på vekkerklokken. Tikk tikk TIKK TIKK. Mang en natt har VamPus ligget søvnløst lyttende til akkurat den lyden. TIKK TIKK TIKK. Trommehinnene vibrerer, hjertet slår hardt. Endelig gir Pusedyr tegnet: Monster - høyre hjørne - GÅ!

VamPus hiver seg over startknappen, skidder sengehjørnet med smal margin og retter støvsugerrøret mot høyre hjørne. Hybelmonsteret gir fra seg et glefs og et brum før den virvles rundt og inn i støvsugeren. Et kort øyeblikk hører vi høye brummelyder og kamp i støvsugerposen, før alt endelig blir stille. VamPus og Pusedyr ser på hverandre, og faller om i hverandres henholdvis armer og poter. Vi kan ikke hjelpe for det - men feller en tåre og lover at vi heretter skal rydde og støvsuge HVER helg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett hybelmonster er da ingen ting! Du skulle sett min leilighet (i edru tilstand) før jeg fikk leid inn min umistelige, polske Agnes som stikker innom annenhver uke...