Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, januar 25, 2006

Verdensrommet. Og sånt.

I barndommen var VamPus litt over gjennomsnittet interessert i verdensrommet og hva som befant seg der ute. Nattlige filosoferinger over meningen med livet og hvorfor vi er her resulterte blant annet i fantasifulle teorier om at vi egentlig bare var mikroorganismer i kroppen til en kjempe, eller at vårt solsystem egentlig var en del av herbariumet i forskningslaboratoriet til kjempevesener. Ved nærmere ettertanke kan VamPus også ha vært litt over gjennomsnittet interessert i ”kjemper”.

Uansett. Interessen for verdensrommet resulterte blant annet i et skoleprosjekt i 3. klasse der 8 år gamle VamPus dedikerte seg helhjertet til å løse verdensrommets mysterier. Det ser ut til at denne ambisjonen senere ble redusert til å lime inn sanger som handlet om verdensrommet. Og sånn. Ganske mye sånn, faktisk (”Verden er så stor, så stor – Lasse, Lasse liten – mye større enn du tror – Lasse, Lasse liten”...???). At verken dette, eller den omfattende fremstillingen av stjernebildene i Dyrekretsen, ble påtalt av læreren vitner antakeligvis bare om forfallet i norsk enhetsskole. Oppgaven inneholder også en stor misvisende tegning av jordkloden, hvor VamPus har påpekt hva som er øst og vest i tilfelle læreren skulle være i tvil om det. Det er også påtakelig at hun insisterer på å kalle et år ”et jordår” – og i etterkant innbiller hun seg at det kan ha vært litt slitsomt for andre at hun ba dem spesifisere om de ville ha hennes alder oppgitt i ”jordår eller Merkur-år”. Forøvrig fant hun følgende innsiktsfulle beskrivelse av stjerner i oppgaven:

”Stjernene synes bare når det er mørkt. Stjernene er soler som sender ut sitt eget lys. De er runde som kuler, og de blinker fordi vi ser dem gjennom atmosfæren. Med litt fantasi kan stjernegruppene se ut som tegninger av dyr, mennesker eller andre ting. Stjernene kan ha alle farger fra mørk rød til blå”.

Det er kanskje like greit at VamPus droppet planen om å bli astronaut og nøyer seg med å lese bloggen til Pål Brekke ved Norsk Romsenter.

Lasse, Lasse liten... Pinlig.

12 kommentarer:

Anonym sa...

"Stjernene synes bare når det er mørkt. Stjernene er soler som sender ut sitt eget lys. De er runde som kuler..."

Etter at Djupedal nå har senket kravene til å komme inn på univers(itet)et skal du ikke se bort i fra at dette tilsvarer en laudabel besvarelse i astronomi grunnfag.

Mathias sa...

Du har sikkert rett når det gjelder den såkalte "enhetsskolen" jeg ikke har noen kjennskap til, som tidligere Steinerskoleelev. Men i stedet for å kjempe så innbitt for friskolene, hvorfor ikke forandre norsk skole til å bli mer fleksibel. Høyre har ikke vært de som har vært de meste fleksible i skoledebatter, de er alltfor opptatt av såkalte målplaner, at elevene skal lære det og det. Greit nok at man skal settte seg mål, men dette overskygger debatten fra høyresiden, dette viser at Høyre har et "tveegget sverd" i skoledebatten. Men på en annen side. Siden du gikk på barneskolen har norsk skole forandret seg. I dag er forskjellene mellom Steinerskolen og den vanlige skole adskillig mindre enn på 1970- og 1980-tallet. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Anonym sa...

Hvis du liker scifi.. sjekk ut siden min..... masse der

VamPus sa...

EarlGrey: Å ja, VamPus fikk grint seg til å begynne ett år for tidlig på skolen - og ble sluppet inn etter intelligens- og modenhets test (sitt stille ved en pult og løs oppgaver = gøy). Siden har det gått nedover...

EarlGrey sa...

Synes den stjernebeskrivelsen fra en 8-åring var en god søknad om videre studier innenfor realfagenes utfordrende verden, og kanskje videre mot "astronautstudiet". Den viktigste motivasjonen er vel nysgjerrighet..

Men 8 år i 3.klasse, det vitner da om tjuvstart i skoleverket? Kom ikke "6-årsreformen" i -97? Eller var det 8 Merkur-år ;o)

Ellers går det an å ha mange synspunkter på "enhetsskolen". Dersom man har barn innenfor skoleporten, vil man oppdage at også "enhetsskolen" er en forholdsvis sammensatt affære, og har forandret seg en god del siden de verste pedagogiske eksperimentene på 70- og 80-tallet. Det finnes faktisk mange gode og dedikerte mennesker "der inne", som behandler elevene som enkeltindivider, og som prøver å få best mulige resultater for den enkelte, både på faglig (jada, jeg er FOR større fokus på fag som norsk og matematikk), og sosialt (samarbeid/sosiale ferdigheter) plan. At de burde hatt et bedre økonomisk rammeverk å gjøre dette innenfor er en annen (men viktig) sak.

Lykke til videre med romforsking på hobbybasis! Her er en annen fin link.

Og noen av oss lurer fortsatt på meningen med livet..

EarlGrey sa...

Den siste kommentaren din må forøvrig sees som en støtte til Einsteins generelle relativitetsteori (eller var det Heizenbergs usikkerhetsteorem??), i og med at du klarte å skrive og poste et svar til min kommentar FØR jeg hadde postet den selv..

Det er mer mellom himmel og jord..

saccarina sa...

Jeg fikk litt flashback til særoppgaven på ungdomsskolen da jeg leste dette. Jeg skrev om muligheten for liv andre steder i universet, og avsluttet med de gripende ord: "Er vi alene? Er det noen der ute? Det kan bare tiden vise".
Og jeg var 15, ikke 8.

Anonym sa...

Søket etter intelligent liv "der ute" må i hvert fall fortsette, "'cause there's bugger all down here on Earth!", som Eric Idle så korrekt uttrykte det i "The Meaning of Life".

Anonym sa...

Jeg hadde faktisk nøyaktig de samme tankene om universet da jeg var liten, som Vampster nevner innledningsvis her..

I tillegg brukte jeg et betydelig antall timer på å kikke på stjerner i kikkert sånn rundt 11-12 års alderen. Jeg kunne vel alle store stjernebilder utenat en gang i tiden (jordisk geografi gjorde jeg meg jo ferdig med sånn rundt 10-års alderen, da jeg kunne alle land og hovedsteder, fjellkjeder og hav etc. på rams).

I disse dager nøyer jeg meg med å kose meg med DVD-bokser av nye serier som "Battlestar Galactica" (sist sett: Season 2.0; ventes på i spenning: Season 2.5) og "Firefly" (som også Drusilla tydeligvis liker å se på, dog i mindre legale former.. ;)

Jeg mener, siden jeg har sett omtrent alt som er av Star Trek: The next generation episoder og filmer etc.

Noen andre som slavisk leser hvert eneste nummer av Flux, forresten.. ? Der skriver jo folk som ennå ikke har vokst av seg slike underlige funderinger om universets tilbliven, form, sammensetning osv - og ikke minst, oss menneskers plass i det hele. Arne Næss Sr. er selvsagt med i hvert eneste nummer.

Anonym sa...

Great work!
[url=http://stynhtds.com/ftxh/wmqx.html]My homepage[/url] | [url=http://dhysotyh.com/wnjg/jvyn.html]Cool site[/url]

Anonym sa...

Well done!
My homepage | Please visit

Anonym sa...

Nice site!
http://stynhtds.com/ftxh/wmqx.html | http://pwniwjmc.com/mrgz/drlh.html