Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juni 19, 2007

Ayn Rand i Henne

Folkens!

Har dere fått med dere at Henne har en lang artikkel om Ayn Rand i sitt juni-nummer?

*og aldri har så mange bleke nørdete menn løpt til Narvesen for å kjøpe Henne*

16 kommentarer:

Anonym sa...

Nei, jeg har pussig nok ikke fått med meg det. Men et dilemma blir det jo, det må man si...

Nemo sa...

Nuvel, Ayn Rand leste man da allerede i børneårene?

Anonym sa...

Får ta på meg "handler for kjæresten"-uttrykket i ansiktet og kjøpe dette da - takk for tipset!

VamPus sa...

Simon: Mja, kan jo hende du finner noen gode tips for sommerhåret med på kjøpet?
Helge: Klart, men interessant å se hvordan sosialdemokratiske politisk korrekte damemagasiner behandler henne i 2007.
Per: Legg på en pakke bind og du er "home safe" :-))

Anonym sa...

Jeg har sommerhåret noe veldig allerede, det er nå kun mm igjen å style. Muligens en naturlig og personlighetsfremmende toning er veien å gå...

Anonym sa...

*og aldri har så mange bleke nørdete menn løpt til Narvesen for å kjøpe Henne*

Yep, skjønner. Bare stygge virkelighetsfjerne menn liker Ayn Rand.

Den svei...

Anonym sa...

Hvem er Ayn Rand?

Anonym sa...

Aah, virkelighetsfjerne. Nuvel.

Metaphysics
"Reality, the external world, exists independent of man's consciousness, independent of any observer's knowledge, beliefs, feelings, desires or fears. This means that A is A, that facts are facts, that things are what they are—and that the task of man's consciousness is to perceive reality, not to create or invent it." Thus Objectivism rejects any belief in the supernatural—and any claim that individuals or groups create their own reality.

Epistemology
"Man's reason is fully competent to know the facts of reality. Reason, the conceptual faculty, is the faculty that identifies and integrates the material provided by man's senses. Reason is man's only means of acquiring knowledge." Thus Objectivism rejects mysticism (any acceptance of faith or feeling as a means of knowledge), and it rejects skepticism (the claim that certainty or knowledge is impossible).

Anonym sa...

Snart er det førti år siden jeg begynte å lese Ayn Rands glimrende verker, men det hun skrev er like relevant i dag.

Kanskje på tide å dra frem en av hennes bøker fra bokhyllen, og mimre over særoppgaven "Sammenligning av enkelte personer fra Ayn Rands og Henrik Ibsens persongallerier"? Den oppgaven provoserte min norsklærer (Trond Øgrims mor!) så mye at jeg gikk ned en karakter i norsk muntlig!

- Men det var verdt det!

Unknown sa...

Jeg får kanskje dra den bleikfeite kroppen min ned på stranda og lese Henne der, slå to fluer i ett smekk.. Passe på å få med meg GoBooken min så jeg har noe å drive med ute i vannet...
http://www.gd-computing.com/index.cfm?page=products:xr-1

Anonym sa...

ivare skrev: Hvem er Ayn Rand?

Les artikkelen "Hvem er Ayn Rand?" av Vegard Martinsen ved å klikke signaturen min.

sindred sa...

Smugleste litt på Statoil. Artikkelen er ikke verdt de 61 kronene de skal ha for blekka.

Anonym sa...

Ayn Rand ... Trodde hun var gått ut på datoen også blant neolibbene, men akk. Så feil kan man ta.

VamPus sa...

anonym: "Bare stygge virkelighetsfjerne menn liker Ayn Rand. " - var ikke det jeg skrev...
Seilern: "Sammenligning av enkelte personer fra Ayn Rands og Henrik Ibsens persongallerier" - ha ha ha, fantastisk!

Anonym sa...

Anonym bør snarest få humoristisk sans installert - det anbefales...

Anonym sa...

Heidi, er det å være en blek nerdete mann forutsetning for å ha en intelligent tilnærming til filosofi?

Hilsen fra en objektivist som har møtt kvinnelige objektivister og som faktisk blir brun om sommeren.